Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

ARC werkt niet / tegelijk geluid receiver en TV speakers via optisch

(Onderwerp aangemaakt op: 16-10-2018 02:07 PM)
19755 Weergaven
Lassy
Helping Hand
Opties

Ik krijg geen geluid meer over de receiver Yamaha RX-V671 wanneer ik de TV QE55Q6F aansluit via de ARC aansluitingen.

Bij mijn oude Philips TV werkte het wel. De TV ziet de versterker ook niet bij het kiezen van een audio output.

Op een gegeven moment begon de audio van de TV automatisch uit en aan te gaan. Heel even kreeg ik het voor elkaar om de audio van de TV over de versterker te laten gaan en zag ik bij audio output "HDMI" staan, maar na een tijdje werkte het weer niet meer.

Op beide apparaten heb ik de instellingen voor ARC meerdere malen uit en aan gezet. De apparaten van het stroom gehad en de kabels los- en aangekoppeld. Ik heb ook verschillende HDMI kabels geprobeerd, maar het lukt mij niet meer om audio van de TV over mijn versterker te sturen.

Wie heeft er tips? Ik zal voorlopig de optische aansluiting gaan gebruiken (kabeltje is besteld), maar optisch ondersteunt geen Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio in bitstream formaat.

0 Likes
23 Antwoorden
Lassy
Helping Hand
Opties

Ik heb gisteren een optische kabel gebruikt om de audio van de TV naar de receiver te sturen. Ik krijg dan echter geluid over zowel de versterker, als de TV speakers. Dat lijkt mij niet de bedoeling, toch?

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Nu weet ik helemaal zeker dat je dezelfde klant bent die ik op Twitter sprak :winking-face: ik zal voor het overzicht de vraag herhalen die ik daar gesteld heb:

Welke software versie zie je hier staan? Menu > Ondersteuning > Over deze TV. Mocht ik een nieuwere versie in de aanbieding hebben wil ik dat graag proberen, zo niet dan regel ik een Extern Beheer afspraak voor je zodat zowel je HDMI poorten als je localset bekeken kunnen worden.

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
Lassy
Helping Hand
Opties

Klopt helemaal Joeri,  Software versie is 1134,0.

Met HDMI-ARC ziet de TV de Yamaha niet, ik kan hem dus ook niet selecteren. Met optisch selecteer ik dus de optical uitvoer, maar ik krijg dan geluid uit de TV EN uit de versterker...

Is het normaal dat ik tegelijk geluid krijg over de TV speakers en de versterker met de optische aansluiting?

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Zoals ik op Twitter aangaf, nee, het is een beetje vreemd dat de TV speakers actief blijven als je in plaats daarvan voor optisch hebt gekozen. Zou je mij via een prive bericht (klik op m'n naam > bericht verzenden) het volgende willen sturen?

- je NAWTE gegevens;

- serienummer van de TV;

- datum/tijd dat je hierover gebeld wilt worden en in de buurt kunt zijn van je TV.

Dan zorg ik dat een collega je opbelt en inlogt op je TV om zowel de situatie van de localset te bevestigen alswel het onderzoeken van je HDMI/optische poorten.

0 Likes
Oplossing
Lassy
Helping Hand
Opties

Voor vanavond staat er inmiddels een belafspraak met een technicus van Samsung ingepland om deze zaken en de de perikelen rond de garantie en localset te controleren. Waarvoor dank aan Joeri!

Gisteravond ben ik toch nog even flink aan 't stoeien geweest met het ARC verhaal. Het zou toch gewoon moeten werken? Het heeft tenslotte even gewerkt in het begin. 

Ik heb daarbij diverse tips van het internet gevolgd. En wat blijkt? ARC doet het weer! Ik juich nog niet te hard, maar ik denk dat ik nu steeds dichter bij de oorzaak kom.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

- Alles losgekoppeld van de TV en Yamaha, behalve de stroom

- Fabrieksinstellingen hersteld op de TV

- TV en Yamaha minimaal 10 minuten van de stroom gehaald

- TV en Yamaha ingeschakeld en alleen gekoppeld middels HDMI ARC (HDMI 4 op de TV en HDMI out op de Yamaha)

- De TV herkende de Yamaha nu direct met z'n typenummer (dat had ik eerder nog niet gezien, dus dat beloofde wat).

- Installatieproces doorlopen op de TV en instellingen nagelopen voor de audio.

- De Yamaha stond tussen de audio outputs (HDMI-out)

- Getest met Youtube en Netflix en warempel, de audio kwam over de speakers van de Yamaha!

So far so good zou je zeggen!

- Andere apparaten aan de Yamaha gekoppeld, waaronder de Mede8er (HDMI 1) en de Ziggo Box (HDMI 2).

- Op het moment dat de HDMI kabel van de Ziggo Box in de buurt kwam van de HDMI 2 aansluiting op de Yamaha, begon het geluid van de TV over de Yamaha weg te vallen (Youtube draaide nog op de achtergrond om evt. dit soort zaken vast te kunnen stellen). Toen deze helemaal was ingeplugd kwam het geluid echter weer terug.

- Ik schakelde de bron op de Yamaha naar de Ziggo Box (HDMI  2). Het geluid van de Ziggo box kwam ook over de Yamaha.

Maar nu komt het: 

- Toen ik op de TV terugschakelde naar Youtube of Netflix kreeg ik geen geluid meer over de Yamaha.

De outputoptie HDMI-out was ook verdwenen. Ik kreeg het ook niet meer voor elkaar om ARC werkend te krijgen met het los en aankoppelen van de HDMI-ARC kabel. Ik moest dus weer van voren af aan beginnen...

Ik heb toen de HDMI kabel van de Ziggo Box op HDMI 5 van de Yamaha aangesloten en tot nu toe doet alles zoals het hoort, ook na schakelen tussen de inputs. Eureka zou je zeggen, maar ik wacht het nog even af...

De optische kabel heb ik even links (of rechts, dat weet ik niet meer) laten liggen, want ik was al heel blij dat ARC weer werkte.  Ook heb ik de aansluiting van de Mede8er niet verder uitgeprobeerd, dat doe ik een andere keer. Ik hoop dan wel precies te weten waar nou precies de oorzaak ligt. Tot dusver denk ik dat het een handshake issue is tussen de TV en Yamaha, aangezien het met mijn Philips TV (precies hetzefde aangesloten, zoals in eerste instantie beschreven) wel gewoon werkte.

Ik hoop dat iemand iets heeft aan deze uitleg. Ik zal het verder gaan testen en updates in dit topic plaatsen.

*Mand*

JoeriS
Mastermind
Opties

Goed om te horen dat je alweer wat verder bent! Gezien wat je allemaal gelukt is zou ik hier nog iets aan toe willen voegen. Zou je alles weer terug willen brengen naar het punt dat je puur je Yamaha op je TV hebt aangesloten en Youtube en dergelijke weer netjes over je receiver klinken. Op het moment dat je andere apparaten aan wilt sluiten raad ik aan die op de TV aan te sluiten ipv op je Yamaha. Je Yamaha staat namelijk ingesteld als externe luidspreker waardoor alle input die op andere HDMI poorten binnenkomt ook over je Yamaha te horen zal zijn. Lijkt dat er meer op?

Lassy
Helping Hand
Opties

Dat kan wel, maar dan lopen alle kabels naar de TV en dat wil ik nou net niet.

Er loopt nu maar 1 HDMI kabel van TV naar de Yamaha en anders worden het er 4 en dat ziet er niet uit (past ook niet door het pootje). Zolang het gaat werken met de Yamaha als hub (daar is de AV receiver ook voor bedoeld) hou ik het liever zo. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

0 Likes
Kevinbreda
Journeyman
Opties

Goedeavond,

Na uren frustratie en verschillende verhalen op internet ben ik deze tegen gekomen.

Hier het zelfde verhaal maar dan met de volgende opstelling

-samsung qe55q7f 2018

-denon avr-3313

Via hdmi arc tv -> hdmi monitor 1 arc denon

Ziggo decoder (inmiddels de mediabox next) op de one connect box aangesloten. 

Xbox one x ook op de one connect box dit ivm 4k.

Dit alles werkt goed tot dat ik een media player op de denon wil aansluiten, dit omdat ik dan DTS MA HD geluid heb.

Zodra er een hdmi kabel in de denon gaat is het voorbij met de pret dit is zelfs zo als het om een losse hdmi kabel gaat ben ik inmiddels achter.

Weet me inmiddels ook geen raad meer.

Mvg. Kevin  

johnths2
Apprentice
Opties

Het zelfde soort probleem.

Configuratie:
Samsung QE55Q70R - 4K QLED TV.
Samsung HW-Q70R soundbar - op HDMI 4 (ARC).
Ziggo mediabox XL (Samsung) - op HDMI 1.
Google Chromecast - op HDMI 3.
Dit alles werkt goed met HDMI (ARC) en het geluid komt netjes uit de soundbar.

Na aansluiten Mede8er 500x (mediaspeler) op HDMI 2 werkt ARC niet meer en komt het geluid niet meer uit de soundbar maar uit de TV. 

Heeft iemand al een oplossing gevonden voor dit probleem?