op 21-11-2021 12:38 PM
Mijn provider (T-mobile) biedt Voice-over-WiFi aan. Dat is erg fijn omdat de ontvangst hier binnenshuis erg slecht is.
Op mijn S20 werkt dat echter maar even, telkens. Ik zet "bellen via wifi aan", "Voorkeur voor Wi-Fi" en dan komt er een icoontje (telefoonhoorntje met WiFi "straling"). Als ik dan bel of gebeld wordt, werkt het.
Na een willekeurige tijd (kan een paar minuten of een paar uur zijn), verdwijnt het icoontje en werkt het niet meer (getest met telefoon op airplane mode zetten en WiFi weer aan, dan ben ik niet meer bereikbaar).
Bellen via WiFi uitzetten en dan weer aan helpt niet, icoontje komt niet meer terug. Het enige wat helpt is: de instelling uitzetten, telefoon herstarten en dan weer de instelling aanzetten. Dan werkt het weer een tijdje.
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niks wijzer geworden:
- capture gemaakt van het netwerk-verkeer, hier zie ik niks bijzonders aan, is allemaal IPsec (dus versleuteld). Ik zie wel dat het verkeer blijft komen en gaan, ook als het icoontje uit is.
- firewall thuis laat alle verkeer 1:1 door
- op een ander toestel (zelfde WiFi netwerk) (S10) blijft het wel werken
- mijn simkaart (uit de S20) in de S10 en dan blijft het ook werken, ligt dus waarschijnlijk niet aan de provider
- simkaart gewisseld voor een eSim en het probleem blijft precies hetzelfde
Het zou heel fijn zijn als de S20 op de een of andere manier zou laten weten waarom hij zomaar stopt met VoWifi (of nog beter, niet zomaar stoppen).
Op dit moment heb ik aan het proberen met de instelling "spaarstand wifi" uit, wie weet helpt dat...
op 22-11-2021 08:05 PM
N.B. als ik "Wi-Fi spaarstand" uitzet, gaat het veel beter, maar nog niet perfect.
op 25-11-2021 03:37 PM
Hoi @eriksla, goedemiddag.
Welkom op de Samsung Community!
Je hebt zo te lezen al een hoop geprobeerd om dit te verhelpen 👍 Helaas nog niet met het gewenste resultaat.
• Is jouw telefoon verder up-2-date?
• Heb je de netwerkinstellingen op je telefoon ook al eens gereset? Ga hiervoor naar Instellingen > Algemeen > Resetten > Netwerkinstellingen resetten.
Houd je ons op de hoogte?
Groeten,
Martijn
op 25-11-2021 04:50 PM
Hoi Martijn,
- de telefoon staat up "automatisch updaten" dus ja is up-to-date.
- er werd ergens anders ook al gesuggereerd om een netwerk-reset te doen, maar dan ben ik heel erg veel kwijt, daar sta ik niet zo om te springen. Ik las dat deze actie vooral zaken qua WiFi en Bluetooth reset en niet zozeer GSM en VoWifi, dus ik ben nog niet zo enthousiast om dat te gaan doen...
Als iemand ook een S20 heeft en ook T-mobile zou die het misschien eens kunnen proberen?
Ik blijf intussen verder door-experimenteren en wat ik heel interessant vind is het volgende: als ik de telefoon net aangezet heb, dan zie ik op het netwerk dat er een IPsec verbinding wordt opgebouwd met de provider en dan verschijnt ook netjes het VoWifi icoontje. Op het moment dat een tijdje geen verbinding mogelijk is geweest (telefoon net buiten bereik WiFi of spaarstand WiFi), dan verdwijnt het VoWifi icoontje en werkt het niet meer. Ik zie echter nog steeds periodiek (hetzelfde) IPsec verkeer naar m'n provider. Als ik VoWifi uitzet, dan blijft dat ook doorgaan. Als ik VoWifi weer aan zet, dan zie ik nog steeds hetzelfde verkeer, ik zie geen nieuwe sessie opgezet worden. Alleen als ik de telefoon helemaal herstart wordt er een nieuwe sessie opgezet en dan werkt het weer.
Vandaar dat ik denk dat het een combinatie is van iets in de firmware van de S20 (op de S10 werkt het wel, dus specifiek voor deze telefoon) en mijn provider (T-mobile), waarbij T-mobile geen IPsec packets accepteert van een sessie die al een tijdje inactief is en de S20 weigert een nieuwe IPsec sessie op te zetten.
op 25-11-2021 04:51 PM
Overigens heb ik gisteren ook getest op de Wifi op m'n werk en daar heb ik precies hetzelfde. Thuis-situatie kunnen we dus uitsluiten.
25-11-2021 04:58 PM - bewerkt 25-11-2021 05:02 PM
Het klopt inderdaad dat je dan het één en ander opnieuw dient in te geven, echter gaat het dan enkel om de instellingen van Wi-Fi en/of Bluetooth. We hebben anders ook een mogelijkheid voor Hulp op Afstand.
Mijn collega logt dan op afstand in en gaat de instellingen nalopen van jouw telefoon.
Groeten,
Martijn
op 25-11-2021 05:00 PM
Het probleem is, zoals ik al zei, dat dit kennelijk voornamelijk WiFi en Bluetooth instellingen reset. Daar heeft dit probleem niks mee te maken. Ik heb best veel Bluetooth devices gepaired en enkele Wifi netwerken waarvan ik het wachtwoord niet zo 1,2,3 bij de hand heb, dus niet zo handig. Tenzij die gebackupped en teruggezet kunnen worden.
op 25-11-2021 05:04 PM
We hebben anders ook een mogelijkheid voor Hulp op Afstand.
Mijn collega logt dan op afstand in en gaat de instellingen nalopen van jouw telefoon.
Groeten,
Martijn
op 25-11-2021 05:06 PM
Ik wil wel van die mogelijk gebruik maken puur om serieus genomen te worden, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dit een "instellingsfout" is.
op 26-11-2021 11:45 AM
Met een afspraak voor Hulp op Afstand kunnen we het één en ander uitsluiten of dit vanuit het toestel komt of dat het iets is wat vanuit de provider komt.
Kijk hier voor meer informatie over Hulp op Afstand en hoe je hier een afspraak voor kunt maken: https://bit.ly/2OhhbuU
Groeten,
Martijn