op 01-02-2023 01:30 PM
Zijn hier mensen die echte ervaringen hebben met Smarttags?
Ik heb er al heel wat over gelezen maar blijf met een aantal vragen zitten.
oa vermoed ik dat een Samsung die een Smartag ontdekt (op een gestolen fiets bv.), dit alleen kan doorgeven als: GPS + BT actief zijn EN Smarttngs-app geinstalleerd is EN gespecificeerd is dat apparaten in de omgeving kunnen gedetecteerd worden.
Hetzelfde geldt dan ook voor de Samsung van de eigenaar van de Smarttag, denk ik?
Dan is de kans van detectie toch wel heel klein geworden.
Of vergis ik mij?
Opgelost! Ga naar oplossing.
03-02-2023 09:12 AM - bewerkt 03-02-2023 02:09 PM
De tags gebruiken bluetooth low energy en kan alleen met je telefoon communiceren als deze zich binnen het Bluetooth-bereik van 20- 100 meter bevindt. Als de SmartTag echter buiten bereik is, dan kun je SmartThings Find gebruiken om deze offline te vinden.
De andere telefoon welke hem lokaliseert moet een Samsung zijn (leuk weetje 1 op de telefoons in NL is een Samsung, er zijn er hier dus meer van dan van apple).
Het enige wat de andere gebruiker hier voor heeft moeten doen is ingelogd zijn op zijn of haar telefoon met zijn of haar Samsung account voor find my mobile (wat de meeste zijn zonder het door te hebben) . Net als bij Tile gebeurt dit allemaal op de achtergrond, anoniem en in gecodeerde vorm.
Tot op zekere hoogte ben je afhankelijk van Samsung-telefoonbezitters die ook de Find My Mobile-optie op hun apparaten gebruiken, maar in tegenstelling tot Tile hoeven ze geen Smart Tag-gebruikers of -eigenaars te zijn om het locatie netwerk te helpen opbouwen, wat een voordeel is. Want er zijn steeds minder Tile gebruikers door de opties van Samsung en Apple.
Hiernaast moet je er op een fiets altijd rekening mee houden dat de dief hem vind en sloopt of compleet de andere kant op stuurt, dus zorg dat je hem dan wel goed verstopt.
Zoals ik al eerder zei maak ik veel gebruik van de tags een hebben ze mij (met behulp van andere samsungs) al een aantal keer geholpen met het terug vinden van mijn sleutels. Zelf niks dan goede ervaringen mee dus.
op 03-02-2023 01:31 PM
@Moootje, bedankt voor je zeer duidelijke uitleg. Ik had al gelezen dat in NL verschillende caravan-eigenaars Airtags gebruiken om hun caravan en fietsen te beveiligen en hiervan ook tevreden waren. Vandaar mijn vragen over Smarttags.
Dus in tegenstelling tot wat MartijnK schrijft, zijn ze wel te gebruiken om bv. een fiets op een goedkope en eenvoudige manier wat beter te beveiligen.
Ik snap wel dat je niet automatisch verwittigd wordt als die smarttags zicht verplaatst (daar moet je een tracker voor hebben), maar wel dat er een kans is dat andere samsung-eigenaars automatisch kunnen helpen om die smarttag terug te vinden.
Ik ga ereentje aanschaffen en er wat mee spelen. 🙂
op 01-02-2023 03:39 PM
Ik gebruik zelf een behoorlijk aantal smarttags en ik kan deze altijd goed vinden en heb hier nog nooit problemen mee gehad.
De Samsung Smart Tag werkt via Bluetooth Low Energy (BLE). Bluetooth Low Energy werkt alleen als het nodig is en verbruikt veel minder stroom en hiervoor hoef je niet je bluetooth aan te hebben.
Locatie hoeft niet alleen met gps te werken maar kan ook bepaald worden met mobiele netwerken of wifi.
op 01-02-2023 05:00 PM
Bedankt Mootjee,
het interesseert me vooral als beveiliging tegen diefstal van bv. een fiets. Wat zijn dan de voorwaarden opdat ik als eigenaar van die smarttag verwittigd wordt als mijn fiets zich "ergens" bevindt?
- Vooral wat moet er actief zijn op mijn Smartfoon (BT? GPS? smartthings?...)
- en ook: wat moet actief zijn op een andere smartfoon opdat die mijn smarttag detecteert?
Afhankelijk hiervan is er een kans dat ik verwittigd wordt waar mijn fiets zich bevindt.
Naar het schijnt werkt het systeem van Airtags op iphone heel goed omdat daar schijnbaar geen extra zaken moeten geactiveerd zijn en er zodoende veel meer kans is dat de Airtag gedetecteerd wordt.
op 02-02-2023 05:21 PM
Is er hierniemand die dat gebruikt en kan antwoorden op mijn vragen?
03-02-2023 09:12 AM - bewerkt 03-02-2023 02:09 PM
De tags gebruiken bluetooth low energy en kan alleen met je telefoon communiceren als deze zich binnen het Bluetooth-bereik van 20- 100 meter bevindt. Als de SmartTag echter buiten bereik is, dan kun je SmartThings Find gebruiken om deze offline te vinden.
De andere telefoon welke hem lokaliseert moet een Samsung zijn (leuk weetje 1 op de telefoons in NL is een Samsung, er zijn er hier dus meer van dan van apple).
Het enige wat de andere gebruiker hier voor heeft moeten doen is ingelogd zijn op zijn of haar telefoon met zijn of haar Samsung account voor find my mobile (wat de meeste zijn zonder het door te hebben) . Net als bij Tile gebeurt dit allemaal op de achtergrond, anoniem en in gecodeerde vorm.
Tot op zekere hoogte ben je afhankelijk van Samsung-telefoonbezitters die ook de Find My Mobile-optie op hun apparaten gebruiken, maar in tegenstelling tot Tile hoeven ze geen Smart Tag-gebruikers of -eigenaars te zijn om het locatie netwerk te helpen opbouwen, wat een voordeel is. Want er zijn steeds minder Tile gebruikers door de opties van Samsung en Apple.
Hiernaast moet je er op een fiets altijd rekening mee houden dat de dief hem vind en sloopt of compleet de andere kant op stuurt, dus zorg dat je hem dan wel goed verstopt.
Zoals ik al eerder zei maak ik veel gebruik van de tags een hebben ze mij (met behulp van andere samsungs) al een aantal keer geholpen met het terug vinden van mijn sleutels. Zelf niks dan goede ervaringen mee dus.
op 03-02-2023 10:15 AM
Via de SmartThings-app kan je zien waar de SmartTag zich bevindt, je zal geen melding krijgen als de SmartTag verplaatst. Hetgeen waar jij de SmartTag voor wilt gebruiken is helaas niet mogelijk
Goed weekend alvast en groeten,
Martijn
op 03-02-2023 01:31 PM
@Moootje, bedankt voor je zeer duidelijke uitleg. Ik had al gelezen dat in NL verschillende caravan-eigenaars Airtags gebruiken om hun caravan en fietsen te beveiligen en hiervan ook tevreden waren. Vandaar mijn vragen over Smarttags.
Dus in tegenstelling tot wat MartijnK schrijft, zijn ze wel te gebruiken om bv. een fiets op een goedkope en eenvoudige manier wat beter te beveiligen.
Ik snap wel dat je niet automatisch verwittigd wordt als die smarttags zicht verplaatst (daar moet je een tracker voor hebben), maar wel dat er een kans is dat andere samsung-eigenaars automatisch kunnen helpen om die smarttag terug te vinden.
Ik ga ereentje aanschaffen en er wat mee spelen. 🙂
op 11-02-2023 03:39 PM
Toch nog even aanvullen.
Ik heb een smarttag gekocht en... het ding werkt beter dan ik ooit had durven denken.
Ik ben vooral aan het testen in de situatie dat die smarttag ver van mijn smartfoon is. Mijn echtgenote heeft hem nu mee op een fietstocht en ik heb al 7 hits gekregen van plaatsen onderweg. Er zijn dus zeker voldoende Samsung Galaxies die het signaam opvangen en dan doorsturen. Ik kan dan die plaatsen opvragen en zie dan de plaats op een kaartje en tevens het exacte adres waar hij gespot is.
op 13-02-2023 08:16 AM
Kijk dat klinkt goed. Fijn dat de tag bevalt!
op 14-02-2023 09:37 AM
toch nog wel iets heel raar te signaleren.
Gisteren zag ik in Smartthings bij de "Locatiehistorie" van de Smarttag een plaats staan waar de tag zeker niet geweest is, MAAR waar ik met de Smartfoon wel geweest ben op het vermelde tijdstip !?!?!
Wat is daar gebeurd? Ben ik daar een andere tag tegengekomen en wordt dit dan ook (verkeerdelijk) gesignaleerd in mijn Smartthings of zit er een bugje in Smartthing? Heel raar!