10-03-2022 12:01 PM - bewerkt 10-03-2022 12:02 PM
Omdat er af en toe advies wordt gegeven bij de Samsung Members Community over foto synchronisatie middels Microsoft OneDrive of Google Foto’s, wil ik hier toch even iets over kwijt.
That's if U Don't Mind! 🤗
Ik heb het idee dat het voor sommige gebruikers toch niet helemaal duidelijk is, wat nu wat doet, wat het verschil is, en waarom je het één boven het andere zou gebruiken.
Synchroniseren middels Microsoft OneDrive.
Als je met je Samsung smartphone foto's maakt, worden deze opgeslagen op je telefoon. Deze kun je bekijken door gebruik te maken van de Samsung Galerij app, welke standaard op alle Samsung smartphones geïnstalleerd is.
Voorheen verliep de synchronisatie van je foto's naar de servers van Samsung, maar daar is sinds 2020 verandering in gekomen door middel van een migratietraject tussen Samsung Galerij synchronisatie en Microsoft OneDrive.
Hieronder een overzicht van het migratietraject.
De huidige standaard manier van Samsung om je foto's/video's & Albums te synchroniseren loopt nu via Microsoft OneDrive. Microsoft OneDrive is dan ook standaard op je Samsung smartphone voorgeïnstalleerd. Mocht dit onverhoopt niet zo zijn, wordt je tijdens het aanzetten van de synchronisatie van foto's (video's) hierop gewezen.
Je dient hier een apart Microsoft OneDrive abonnement voor af te sluiten, als je meer dan 5GB aan foto's/video's hebt om te synchroniseren. De eerste 5GB zijn gratis.
Prijzen voor dit abonnement kun je hier nalezen:
https://www.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/onedrive/compare-onedrive-plans?market=nl&activetab=ta...
Voordeel van bovenstaande methode is dat je foto's, video's & albums exact worden overgenomen op Microsoft's OneDrive én in exact dezelfde kwaliteit als het origineel (belangrijk, kom ik nog op terug!).
Je moet overigens wel bij de synchronisatie-instellingen aan te geven welke Albums je wilt synchroniseren met OneDrive! (Dit doe je zo: open Galerij App - Instellingen - Synchroniseren met OneDrive en tik daar op. In het volgende menu zie je dan: Albums om te synchroniseren. Tik hierop en kies je albums die je gesynchroniseerd wilt hebben.) <== hier ga ik er vanuit dat de koppeling Samsung account en Microsoft Account met OneDrive al plaatsgevonden heeft!
Synchroniseren middels Google Foto's.
Je kunt je foto's ook synchroniseren via Google Foto's.
Ook hier heb je een abonnement nodig voor de opslag van je foto's bij Google, als je meer dan 15GB aan foto's/video's hebt om te synchroniseren. De eerste 15GB zijn gratis.
Prijzen voor dit abonnement kun je hier nalezen:
https://one.google.com/about/plans
In principe, als je de Google Foto's app opent gaat het daarna vanzelf voor wat betreft synchroniseren van je foto's. Maar ook kun je hier extra apparaat-mappen opgeven voor synchronisatie met Google Foto’s.
(Dit doe je zo: Open Google Foto’s App - Instellingen - Back-up en synchronisatie - Apparaat-mappen met back-ups. Tik hierop en kies de apparaat-mappen die je wilt meenemen in de back-up/synchronisatie).
Maar, er is altijd weer een MAAR!
(En nu kom ik terug op de eerdere opmerking wat betreft EXACT dezelfde kwaliteit.)
Standaard staat Google Foto's ingesteld op: opslagbesparing.
Dit houdt, volgens Google, onder andere het volgende in:
[Ik ben hier helaas zelf een keer tegenaan gelopen waardoor mijn video's gemaakt tijdens een concert werden verkleind van 4K naar 1080P, maar de wijze waarop was ronduit slecht te noemen! Daarbij had ik de originelen al weggegooid van mijn telefoon (om ruimte vrij te maken) dus heb ik alleen nog maar de gecomprimeerde versies van die video’s!]
Hier nog een interessant engels-artikel over de kwaliteitsverschillen tussen Google Foto’s “Opslagbesparing” en “Oorspronkelijke Kwaliteit” van The Verge, voor zowel foto’s als video’s.
https://www.theverge.com/2021/5/31/22461871/google-photos-compression-comparison-storage
Om bovenstaande te voorkomen dien je Google Foto's in te stellen op: Oorspronkelijke Kwaliteit
Hiermee worden alle foto's en video's in de oorspronkelijke kwaliteit gesynchroniseerd en raak je dus nooit kwaliteit van je foto's of video's kwijt! Kost uiteindelijk wel meer cloud-opslagcapaciteit natuurlijk!
https://support.google.com/photos/answer/6220791?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl#zippy=%2Copslagbe...
Google Foto's synchroniseert geen Album informatie.
Als laatste, Google Foto's neemt je gemaakte Albums NIET over tijdens synchroniseren. Dit is inzoverre belangrijk, mocht je telefoon onverhoopt stuk gaan, en je koopt een nieuwe, vindt je je foto's en video's terug in Google Foto's, maar NIET in je Samsung Galerij App of fysiek op je Samsung smartphone! Je foto’s worden niet automatisch terug gesynchroniseerd naar je smartphone!
Je zal dan eerst als je foto’s moeten downloaden vanuit Google Foto’s op je telefoon, voordat ze verschijnen in de Samsung Galerij App! Dit is wel even een werkje, afhankelijk hoeveel foto’s/video’s je hebt! Er is niet een knopje in Google Foto’s die al je foto’s en video’s automatisch download. Denk hier dus aan!
Je eerder gemaakte Albums moet je weer opnieuw met de hand aanmaken! Als je twee albums hebt en 50 foto’s is dit nog wel te doen. Als je bijvoorbeeld 50 albums hebt en 4.000 foto’s is het veel werk je album-indeling weer goed te krijgen!
Microsoft OneDrive is eigenlijk zoals Samsung Cloud was.
Daarentegen als je je foto's met Microsoft OneDrive synchroniseert en je telefoon gaat stuk, je koopt een nieuwe, worden in de achtergrond je foto's, video's & albums teruggezet vanaf je Microsoft OneDrive! Als dit klaar is, is je nieuwe telefoon weer hetzelfde als je oude telefoon (voor wat betreft je foto’s/video’s & Albums). Mocht het onverhoopt automatisch niet lukken, kun je altijd je OneDrive benaderen, via de App op je telefoon of via een webbrowser op je computer. Daar kun je dan de foto’s/video’s/albums downloaden en weer kopiëren naar je nieuwe Samsung via een USB kabel. Je Albums zijn dan ook weer hersteld!
Let wel, ik heb het hier UITSLUITEND en ALLEEN over het verschil tussen de kwaliteit van foto's/video's/albums én synchronisatie mogelijkheden van je Samsung smartphone naar Microsoft OneDrive of Google Foto's.
op 10-03-2022 02:06 PM
op 11-03-2022 02:29 PM
Dankjewel @mollie319 voor de heldere en duidelijke uitleg 💪 Dit zal een hoop Members goed doen!
Goed weekend alvast en groeten,
Martijn
op 11-03-2022 09:38 PM
op 13-04-2022 09:17 AM
Ik weet niet hoe ik het gedaan heb, maar de opslag van mijn foto's is één grote bende.
- Veel foto's die opgeslagen zijn in Google foto's, staan niet op mijn apparaat.
Veel foto's die in mijn galerij (OneDrive) staan, staan weer niet op mijn Google foto's.
Is er een mogelijkheid/tool om deze twee samen te voegen en alle dubbele foto's te verwijderen
Daarnaast zijn veel foto's (tijdsbestek 7 maanden) tijdens het terugzetten van een back-up ook nog eens allemaal teruggezet alsof ze op de datum van de backups gemaakt zijn.
Is er een mogelijkheid/tool om deze twee samen te voegen en alle dubbele foto's te verwijderen?
op 14-04-2022 01:33 PM
Hi @Members_eSRLVcB, goedemiddag.
Goed dat je ons een bericht stuurt! Wij hebben zelf geen tool of app die dit mogelijk maakt. Wellicht dat een 3e partij hier wel een app voor heeft gemaakt.
Groeten,
Martijn
op 17-07-2022 10:38 AM
Dit blijft een lastig onderwerp als je het nog nooit hebt gedaan.
Blijven op de telefoon gemaakte albums bestaan in onedrive?
Gr. Jo
op 01-01-2023 08:52 PM
op 05-01-2023 03:47 PM
Hallo, dit is een helder verhaal. Echter.
ik heb vanuit de overzetting destijds een onedrive van 5 Gb ontvangen.
Daarnaast heb ik een Onedrive zakelijk vann1 Tb. Ik wil de foto’s op deze Onedrive hebben. Hoe stel ik op de telefoon nu in dat ik de foto’s naar een andere Onedrive wil hebben?
ik zie het antwoord met belangstelling tegemoet.
groet Dick
op 09-01-2023 11:51 AM
Hi there, goedemorgen.
@Roelwildfire - waar maak je de ze albums? Doe je dit in de Galerij of Mijn bestanden-app? En schakel je ook de optie Alles Weergeven in de Galerij-app?
@Members_q4kGV8S - Deze vraag kan je het beste neerleggen bij Microsoft, de ondersteuning voor OneDrive verloopt via hen 😇 Hopelijk lukt het dan ook om je foto's over te zetten naar een ander OneDrive account.
Groeten,
Martijn