op 21-02-2024 11:06 AM
Goedemorgen,
Op kantoor heeft iedereen bij ons een Samsung telefoon. Als mensen bij ons uit dienst gaan moeten ze hun telefoon inleveren. Wanneer de telefoon nog netjes eruit ziet doen wij hem normaal gesproken naar fabrieksinstellingen zetten en gebruiken we hem weer voor iemand anders. Nou moet ik vandaag ineens bij alle telefoons na een fabrieks reset de pincode van de vorige gebruiker invoeren. Ik heb dus niks meer aan deze telefoons want ik kan ze niet meer resetten. Ook ga ik natuurlijk niet meer de oud medewerker contacten om zijn pincode te geven. Daarnaast is het ook geen doen om dit te vragen bij uitdiensttreding omdat het in sommige gevallen gaat om ontslag op staande voet.
Volgens een medewerkers van Samsung moet ik dan naar de service winkel van Samsung om hem te laten ontgrendelen. Wij doen maandelijks 100 telefoons dus dit is voor zakelijke klanten natuurlijk geen oplossing.
Ze zei ook dat de fabrieksherstel lock standaard aan staat en dat je dit uit kan zetten in de instellingen. Graag zie ik dat dit andersom is dus dat dit standaard uit staat en dat je het aan kan zetten in de instellingen.
Eerlijk gezegd zou dit voor ons een rede zijn om over te stappen op een ander merk want wij willen de telefoon wel kunnen hergebruiken. En ik denk dat vele bedrijven dezelfde mening hebben.
op 21-02-2024 11:10 AM
Kleine toevoeging: De fabrieksreset doe ik door middel van de aanknop+volume omhoog ingedrukt houden bij het opstarten en daarna kiezen voor Wipe to factory defaults.
21-02-2024 01:37 PM - bewerkt 21-02-2024 02:27 PM
21-02-2024 02:40 PM - bewerkt 21-02-2024 02:44 PM
Je kan het ook andersom zien, iedere zakelijke klant moet dus dergelijk beleid gaan voeren omdat er een X aantal telefoons wordt gestolen. Wij hebben ongeveer 1000 telefoons in omloop en heb in de afgelopen 2 jaar nog nooit meegemaakt dat er een telefoon is gestolen. Zovaak gebeurt dit dus niet. Het aantal bedrijven wat hier hinder van ondervind is denk groter dan het aantal telefoons wat gestolen wordt.
Ik begrijp goed dat deze functie er is maar laat de gebruiker zelf beslissen of ze deze optie aan willen hebben. Naar mijn idee gaat Samsung hier steeds meer het beleid van Apple voeren wat in mijn ogen niet echt positief is.
op 21-02-2024 02:40 PM
Kijk eens naar apps voor apparaatbeheer, zoals Microsoft Intune Company Portal, Google Workplace-accounts, enz., die volledige controle (inclusief het op afstand terugzetten van de fabrieksinstellingen van apparaten) op bedrijfsapparaten mogelijk maken.
21-02-2024 02:56 PM - bewerkt 21-02-2024 02:58 PM
Klopt wij gebruiken al intune, maar in intune kun je de FRP optie alleen uitzetten wanneer je telefoon inricht als volledig bedrijfseigendom. Wij richten de telefoon in met een hybride profiel zodat iedereen de telefoon zowel privé als zakelijk kan gebruiken en dan kun je FRP niet uitzetten.
Het probleem is ook niet dat ik de telefoon niet naar fabrieksinstelling krijg, het probleem is dat ik nadat ik de telefoon naar fabrieksinstelling zet nog steeds de pincode moet invullen van de vorige gebruiker. Dit noem ik niet bepaald fabrieksinstelling.
op 21-02-2024 03:54 PM
Het is een basis beleid welke je dan doorvoert. zoals ik al zei is dat vrij normaal binnen het bedrijfsleven. Binnen vrijwel elk bedrijf is er een beleid op uitgeleverde producten.
Hiernaast gaat het stukje diefstal natuurlijk over alle telefoons wereldwijd, niet alleen binnen jou organisatie.
Je kunt hiernaast zelf kiezen of je deze functie aan wil hebben. Wil je dit niet kun je hem uitzetten. Je hebt dus nog steeds alle vrijheid.
op 22-02-2024 09:57 AM
Om eerlijk te zijn snap ik het nut nog niet helemaal van de FRP lock, Het beveiligd alleen maar dat je telefoon niet meer gebruikt kan worden nadat hij is gestolen. Als je telefoon dan toch is gestolen dan heb ik liever maar dat hij op zijn minst gebruikt wordt dan dat hij in de prullenbak beland. Dieven hou je hier volgens mij ook niet mee tegen, want na een beetje Googlen zijn er genoeg manieren om de vergrendeling van een telefoon af te halen dit lijkt me alleen niet legaal dus kan ik niet zakelijk gebruiken.
Wat mij betreft is dit dus alleen maar in het nadeel van hun eigen zakelijke klanten, en mensen die 2e hands een telefoon kopen.
op 23-02-2024 09:20 AM
Hallo @bvandenberg,
Bedankt voor jouw bericht. Aangezien het voor jouw bedrijf is met grote aantallen toestellen is het misschien handig om onze B2B afdeling te benaderen. De betreffende afdeling helpt bedrijven met vragen.
Voor Nederland: B2Bsupport@samsung.nl
Voor België: B2Bsupport@samsung.be
Hopelijk kom je eruit.
Met groet,
Ajay