op 03-08-2022 10:25 AM
Hallo,
Bij Vodafone kom ik niet verder dus wellicht herkenning hier of iemand die weet waar het euvel zit.
Gisterochtend heeft mijn A52 in een paar uur 5gb data verbruikt. Omdat dit nergens toe te herleiden was (mijn hele telefoon doorgespit) kreeg ik van Vodafone 3gb extra. Ook dit was in enkele uren op, ik kon echter niet iets uit of aanzetten om dit verbruik tegen te houden. Vodafone kon wel zien dat er veel data verbruikt was, maar vanwege privacy kunnen zij niet zien waar de data naartoe is gegaan. Zelfs toen ik op de wifi zat (met een goede stabiele verbinding) zag ik dat er in 10 minuten ruim 1 gb via mobiele gegevens was gegaan. Ik was in die 10 min enkel wat appjes aan het versturen.
Ik kreeg na contact met Vodafone de tip om de app 'my data manager' te downloaden. Het vreemde is dat die laatste 3 gb wél terug te zien zijn in het gegevensverbruik van mijn telefoon én in de my vodafone app, maar níet in my data manager.
-Ik heb alle apps nagelopen op zowel voor- als achtergrondverbuik. De verbruikte data van alle apps bij elkaar opgeteld is nog net geen 1gb.
-De laatste software-update was 28 juli
-De meeste data van de 8gb zijn verbruikt toen ik mijn telefoon niet in gebruik had
-Ik ben niet over de grens geweest, geen hotspot aan gehad. Eigenlijk heb ik niets (anders) gedaan wat het verbruik zou kunnen verklaren.
-Wifi staat altijd ingesteld met 'automatisch overschakelen naar 4g', maar toen de grootste hoeveelheid data werd verbruikt zat ik sowieso niet op de wifi dus ik heb toen niet iets gedaan waar ik wifi bij nodig had en dat deze per ongeluk is overgesprongen.
-Via de ontwikkelaarsopties heb ik achtergrondprocessen nu beperkt tot 1 proces. Die tip las ik ergens. Sinds die tijd gaat de data minder hard dus misschien zit het hem daarin, maar wat gebruikt dan op de achtergrond zoveel data zonder dat ik dat kan terugvinden of daar zelf iets voor moet doen?
Volgens vodafone kan het een systeemupdate zijn. Volgens hen is dat iets anders dan een software-update, maar als ik googel vind ik niets over systeemupdates (enkel over software-updates). Ik zou dan toch ook ergens in mijn telefoon wel iets moeten vinden wat op 1-8 is ge-update?
Kortom: vooralsnog onverklaarbaar en zoals ik het nu begrijp kan het dus zomaar nog een keer gebeuren. Los van dat ik er van baal dat ik nu nog 30 dagen moet doen met 800 mb, baal ik er des te meer van dat ik geen oorzaak kan vinden.
op 03-08-2022 10:38 AM
op 03-08-2022 11:08 AM
Hoi, dank voor je reactie.
Zou ik dat dan niet ergens terug moeten zien in het dataverbruik van die app?
op 03-08-2022 11:11 AM
03-08-2022 11:35 AM - bewerkt 03-08-2022 11:36 AM
Dat is uiteraard het eerste wat ik gedaan heb (zie ook mijn eerste bericht). En daarin is niets bijzonders te zien.
op 03-08-2022 11:47 AM
op 03-08-2022 12:07 PM
Uitgezocht. Cloud synchronisatie staat uit (of gaat via wifi). kan idd een fabrieksherstel doen, maar ben nu vooral nieuwsgierig naar de oorzaak dus mogelijk zit hier iemand die ermee bekend is.
op 03-08-2022 12:29 PM
03-08-2022 04:36 PM - bewerkt 03-08-2022 04:36 PM
op 03-08-2022 05:50 PM
Dit zijn screenshots van gister. De apps in beeld zijn degene die veel data verbruiken. Daaronder staan nog wat apps maar dat is maar een paar kb. Ik heb ze allemaal nagelopen op voor- en achtergrondverbruik. Misschien zegt de screenshot van de software iemand iets?