03-02-2024 11:43 PM - bewerkt 04-02-2024 12:27 AM
Ik heb een Lenovo laptop die heeft een AMD Radeon Graphics kaart en een nvidea GEFORCE GTX kaart.
Ik heb mijn Samsung UHD LU32J590UQUXEN op deze laptop aangesloten.
Deze laptop draait op windows 11
De laptop geeft onder instellingen, systeem beeldscherm 2 SDR aan (Standard Dynamic Range)
Terwijl ik zeker van ben dat hij ook wel eens 10 bits heeft aangegeven maar wel onder SDR.
Ik wil graag HDR (is dit hetzelfde dan UHD?) en kan ik met AdobeRGB werken.
Als ik op internet naar AdobeRGB monitors zoek kom ik op 10 bits kleurdiepte uit.
Kan iemand mij helpen? Hoe maak ik gebruik van die nvidea GEFORCE GTX kaart.
Bekenden van mij zeggen dat deze laaste veel krachtiger is.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de GEFORCE GTX wordt gebruikt voor mijn laptop scherm en de AMD Radeon voor de HDMI aansluiting voor de externe beeldscherm.
Waarschijnlijk is die AMD Radeon 8 bit SDR. Maar misschien is de NVIDEA GTX Wel 10 bit.
Is er een methode om die te swappen?
Alvast Bedankt,
Groetjes Marc
op 06-02-2024 11:18 AM
Hoi @Members_D6uNQ8E ,
ik zou beginnen met kijken of een andere hdmi kabel beter werkt. Je kan HDR aanzetten in de instellingen van Windows. HDR is niet hetzelfde als UHD. HDR zorgt voor mooiere kleuren.
HDR staat voor High Dynamic Range. HDR beelden zijn van een betere kwaliteit dan 'standaard' SDR beelden. Dat komt doordat HDR beeld in een bepaald HDR formaat wordt bewerkt en geproduceerd, waardoor het meer informatie bevat. Deze informatie resulteert in kleurrijker en meer realistisch beeld. Vergelijk het met een doos potloden. HDR heeft meer verschillende potloden om een plaatje in te kleuren dan SDR.
Je kunt als je de app aanklikt met je rechtermuisknop meestal kiezen voor openen met videokaart . Ook kan dit aangegeven worden in de Nvidia control panel.
https://www.addictivetips.com/windows-tips/force-app-to-use-dedicated-gpu-windows/