21-07-2022 11:34 AM - bewerkt 21-07-2022 11:37 AM
Op dit moment ben ik me aan het voorbereiden op een korte reis. Misschien is het daarom dat ik wat extra gevoelig ben voor de berichten over de internationale luchthavens. Ellenlange rijen, gemiste vluchten, koffers die kwijtraken… Alles komt deze zomer samen, en wordt gebrouwen tot een grote pruttelende chaos.
Om een kwijtgeraakte koffer maak ik me tegenwoordig een stuk minder zorgen, terwijl dat, als ik de nieuwsberichten een beetje mag geloven, het grootste risico zou moeten zijn. Ik doe tegenwoordig namelijk standaard een Galaxy SmartTag in mijn koffer.
Ik ben al lange tijd fan van de SmartTag van Samsung. Ik heb er een aan mijn sleutelbos hangen, een in mijn rugzak zitten, er zit er een in mijn schoudertas en ik heb er twee aan mijn kluisslot voor de sportschool: één aan het slot zelf zodat ik het kluisje dat ik die dag heb makkelijk kan terugvinden (misschien een beetje zorgwekkend dat ik na twee uur sporten mijn kluisje niet meer kan vinden, maar het is echt een keer gebeurd…), en één aan het kluissleuteltje aangezien die los in mijn broekzak zit en ik al meer dan eens het laagpolig tapijt in de sportschool aan het doorzoeken ben naar een klein sleuteltje. Gelukkig wel altijd succesvol, ik heb nog nooit mijn slotje hoeven slopen, maar ik was niet van plan om het daarop aan te laten komen. Na die tweede gênante vertoning waarbij ik voorover gebukt als een ekster het tapijt aan het struinen was, op zoek naar iets wat glinstert, hakte ik de knoop door: ook aan het sleuteltje komt een SmartTag.
De Samsung Galaxy SmartTag is een klein, maar erg slim apparaatje. Het werkt op Bluetooth Low Energy (BLE), een zuinige vorm van Bluetooth. Dezelfde Bluetooth waarmee je je draadloze oortjes of een smartwatch met je telefoon verbindt.
Op het moment dat je verbinding hebt met je SmartTag, kun je hem een geluidje laten produceren en kan je precies zien op de kaart waar hij is. Met de SmartTag+ kun je zelfs de camera van je telefoon gebruiken om de tag te vinden.
Maar goed, het bereik van je telefoon is gelimiteerd. Het geniale van de SmartTag is dat hij ook met andere Galaxy telefoons communiceert. Het kleine apparaatje stuurt naar ieder apparaat dat maar wil luisteren: “hoi, ik ben de SmartTag van Kevin, wil je hem even laten weten waar ik ben?”
Vanzelfsprekend is om je privacy te beschermen je naam verandert door een lange reeks aan vage letters en cijfers, en geeft hij je locatie niet rechtstreeks, maar met SmartThings Find als tussenpersoon. Zo weet niemand van wie een tag is, maar weet jij wel altijd waar jouw tag is. Ook hoef je doordat SmartThings Find de locatie voor je doorgeeft, je niet live te zoeken naar je tag. Je ziet in de app altijd de laatst bekende locatie, dus als je tijdens je wandeling op een afgelegen bospad je sleutelbos verliest en je kijkt een uur later pas in SmartThings Find, dan staat gewoon de laatst bekende locatie in de app (waarschijnlijk het moment dat de Tag de verbinding met jouw telefoon verloor, als er niemand anders langs is gelopen).
Omdat Samsung de marktleider op het gebied van smartphones is, is dit systeem heel effectief. Een onderzoek van Telecompaper uit mei 2022 toonde aan dat 43% van de Nederlanders een Samsungtelefoon heeft en ook wereldwijd staat Samsung op kop. Er is dus altijd wel iemand in de buurt van je tag om de locatie door te geven.
Terug naar mijn voorbereiding. Er komt dus ook een SmartTag in de koffer. Het is goed voor mijn gemoedsrust om altijd te weten waar mijn spullen zijn. Dat is in elk geval een zorg minder.
Ga jij deze zomer erop uit en stop je net als ik overal SmartTags in? Is jouw vakantie echt een kwestie van ontstressen, of heb je juist een vakantie nodig om bij te komen van je vakantie? Laat het vooral weten in de comments hieronder!
op 05-11-2022 05:23 PM
op 02-03-2023 07:40 PM