Mijn watch 4 registreert het tempo (of de snelheid, maar ik gebruik tempo in beeld tijdens lopen) veel te hoog. Dit kan eenvoudig gezien worden na een test stukje lopen. Als.ik bijv 5 minuten loop (ingesteld op interval loop) en het tempo staat tijdens lopen als je kijkt steeds op ongeveer 7 min/km dan blijkt het in werkelijkheid slechts rond de 9 min/km of nog lager te zijn. Ook in de Samsung Health app op het grafiekje laat ie steeds 7 min/km zien (met af een toe een rare uitschieter) maar bij gemiddelde (bij gesplitste delen) zie je duidelijk 9 min/km staan. Dat kan dus eigenlijk niet. Ik merkte het voor het eerst op toen ik een hogere cadans ging lopen. Toen ik van 150 naar 170 stappen per minuut (spm) ging ging de aangegeven tempo enorm omhoog. Zelfs bij stappen/trimmen in stilstand blijft ie 6 km/min aangeven. Er zit dus een fout in de software die niet via gps registreert maar een berekening maakt, lijkt het. Dit gebeurt ook tijdens gebruik van de training in de Health app (5 km hardlopen). Eigenlijk totaal onbruikbaar, ik moet nu zelf 2 min/km harder lopen om ongeveer uit te komen op de gewenste snelheid.
Ik heb al reset gedaan (backup teruggezet, anders ben ik al m'n data misschien kwijt?) maar dat maakt geen verschil.
Is dit een bekend probleem? Is het op te lossen? Valt het onder garantie? Want ik wil een goed horloge voor sporten, anders ga ik naar een ander merk kijken.