20-08-2024 10:02 AM - bewerkt 20-08-2024 06:02 PM
In mijn Health app staat:
"Je kunt desgewenst je eigen maximale hartslag instellen."
Waar kan ik dat doen?
op 29-09-2020 10:39 AM
Op dit moment worden door Samsung Health de harslagzones bepaald door algemene regels, zoals bepaling van de maximale hartslag op basis van leeftijd en vaste procentuele intervallen voor de vijf verschillende zones. Dit lijkt me prima voor de meeste gebruikers, echter niet voor iedereen. In mijn geval wijken de zones behoorlijk af en train ik volgens Samsung Health grotendeels in de anearobe zone, ruimschoots een uur. En bij langere training zit ik gerust twee uur of langer hoog in de aerobe zone.
Is het mogelijk om de maximale hartslag en de aerobe-anearobe hartslag drempel zelf in te stellen?
Is het mogelijk om zelf de hartslagzones aantepassen?
Mocht dit nog niet mogelijk zijn in de huidige software, zou dit dan als verzoek naar development gecommuniceerd kunnen worden?
Met vriendelijke groet, Florian.
29-09-2020 10:25 PM - bewerkt 30-09-2020 09:20 AM
Om mijn eerdere melding en verzoek over hartslag zones te illustreren voeg ik een screenshot toe van mijn training vandaag.
Volgens SHealth zou ik ruim een half uur in de maximale zonder hebben getraind en ruim een uur boven mijn anaerobe grens. Ik heb wel stevig gefietst, maar hooguit in het middenstuk rondom mijn aerobe drempel. En hooguit een paar minuutjes in de maximale zone.
Mijn leeftijd is 49 [1971] en daarmee de theoretische (volgens de formule) maximale hartslagwaarde 171. Echter met het horloge heb ik al 185 gezien, ik vermoed dat mijn werkelijke maximale hartslag tussen de 186 en 189 ligt. Mijn anearobe drempel ligt in de buurt van 157-160, dat is ongeveer 85% van mijn maximale hartslag.
Ik hoop dat hiermee duidelijk wordt dat de maximale hartslag en de aerobe drempelwaarde zeer persoonsgebonden zijn, en het instellen ervan essentieel is om goede hartslagzones te kunnen weergeven.
Mvg Florian.
op 29-09-2020 10:53 PM
Same, mijn hartslagzones wijken ook af waardoor ik volgens de watch half uur en langer in maximale zone zit 🙄
Sidenote:
Als iemand met narcolepsie kloppen de slaapzones ook voor geen meter :') hoe beter ik slaap hoe slechter men score. En nachten dat ik 5-6 keer wakker word en dus volledig uitgeput opsta krijg ik een scoren van 100 😝
op 06-10-2020 08:38 PM
op 08-10-2020 02:50 PM
op 10-10-2020 02:52 PM
Oh yeah, I'm a beast, next Iron Man. Opvolger van Superman. Ruim 2h in maximum hartslag zone, als ook de foutief geregistreerde hartslag wordt meegenomen.
Superman
Duidelijk is voor mij dat mijn anaerobe drempel bij de 163 ligt, en maximum iets boven de 180, 185 denk ik zelf. Niet slecht voor een 49-jarige. Dus als percentage van maximale hartslag zou ik graag 88% willen instellen, en dat is significant anders dan de default.
Ik ben heel benieuwd wat het R&D team met deze suggestie gaat doen?
Groeten, Florian.
op 13-10-2020 08:42 AM
Hoi!
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Mijn maximale hartslag is veel hoger dan gemiddeld, waardoor mijn zones ook totaal niet kloppen. Mijn theoretische maximale hartslag zou (220-25=195 zijn). Echter heb ik hem al eens 205 zien worden en toen ging ik nog niet maximaal, dus waarschijnlijk zit ik rond de 210 als max.
In een voor mijn doen 'rustige' duurloop van 16.5 km loop ik volgens S health 1.24 uur in maximale hartslag. Dat klopt dus niet.
Ook ben ik benieuwd hoe het gemiddelde rustbereik berekend wordt. Mijne geeft namelijk 66-82 aan, terwijl ik in mijn slaap altijd rond de 50 zit, en soms zelfs rond 48. Ook als ik overdag een tijd niks doe zit ik op 55. Ik heb wel veel actieve minuten waardoor ik het idee heb dat het rustbereik een soort gemiddelde wordt, wat natuurlijk ook niet klopt.
Door deze apart manier van berekenen van maximale en rust hartslag klopt er ook niks van mijn VO2 max waarde.
Ik deel de mening van Florian en ben ook erg benieuwd wat het R&D team hier mee gaat doen. Vooral voor mensen die fanatiek trainen zijn dit aardig belangrijke gegevens, en als grote speler als samsung verwacht je dat dit beter zou kunnen.
Mvg,
Ilse de Groot
op 13-10-2020 10:35 AM
Hoi @degrootilse
Dankjwel voor het delen van jouw ervaring. Het laat duidelijk zien dat de standaard hartslagzones niet voor iedereen van toepassing is.
Interessant vind ik ook dat je aangeeft dat door incorrecte rust en maximale hartslag de VO2max bepaling niet klopt.
Groeten, Florian.
op 09-11-2020 06:18 PM
Hallo,
Ik ervaar het zelfde probleem.
Vind dit zeer vervelend want je krijgt nu onjuiste informatie waar je gewoon niks mee kan.
Ben benieuwd of dit aangepast gaat worden.