op 15-05-2023 07:19 PM
Mijn smartwatch 5 verbruikt mobiele data ook al op vast thuisnetwerk. Ik heb maar 1 GB . Ik kom daar altijd mee toe. Nu gaat er gewoon data af elke dag 2x. Zelfs als ik gewoon thuis ben eens 200mb...raar en verbonden met Bluetooth! Nog iemand hetzelfde probleem. En het rara is telkens zelfde minuten bv 15.33u 55.33u ...20.33u ..dan weer 20.58u 6.58u...dus ik kan buitenshuis amper nog op internet. Erg !!
Opgelost! Ga naar oplossing.
12-06-2023 01:47 PM - bewerkt 12-06-2023 01:48 PM
Hi @eriksla, goedemiddag.
Dankjewel voor je uitleg en toelichting. Omdat je aan geeft dat dit hoogstwaarschijnlijk komt de VPN kan je hier het beste contact met hen over opnemen. Wij hebben hier geen speciale instellingen voor op de Watch😇
Ook kan je via onze Samsung Members-app kun je ook een foutrapport indienen. Mijn collega's van de R&D afdeling ontvangen dan een log van jouw telefoon en krijgen hier een beter beeld van. Hiermee kunnen zij dit verder onderzoeken en nagaan of dit met een update kan worden opgelost, Wanneer dit met een update kan worden opgelost zal deze ook zo snel mogelijk worden uitgerold.
Groeten,
Martijn
op 16-05-2023 02:45 PM
Hi @Members_xRQbbbh, goedemiddag.
Goed dat je ons een bericht stuurt, we helpen je dan ook graag verder! Wat is het modelnummer van jouw Watch en maakt deze gebruik van Multi-Sim? En met welek telefoon heb je de Watch verbonden? Zijn zowel jouw Watch als telefoon verder up-2-date?
Groeten,
Martijn
op 10-06-2023 11:28 AM
Ik zie dit fenomeen ook wel eens en ik heb het voor mezelf (gelukkig) weten op te lossen. Dit is er aan de gang: het deel van Android wat ervoor zorgt dat je altijd verbinding hebt (ofwel via wifi ofwel via gsm data) doet altijd een paar checks nadat je een actieve wifi verbinding hebt gekregen. Als die niet lukken, dan gaat het ervan uit dat er via die weg geen internet beschikbaar is en normaal gesproken krijg je dan een melding "internet niet beschikbaar, verbinding toch gebruiken?". Daar kun je dan zo nodig "ja" zeggen en dan is er niks aan de hand. Op bepaalde (Samsung?) telefoons wordt deze vraag echter niet altijd gesteld en gaat de Android er zomaar vanuit dat je de verbinding dan niet wilt gebruiken. De wifi verbinding blijft dan "aan", maar wordt niet gebruikt en gsm data blijft wel actief en wordt in plaats daarvan gebruikt.
In een situatie waarbij het de bedoeling is dat je telefoon niet zomaar altijd/alles richting internet moet kunnen, is dit nogal een ongewenste situatie (om denk ik begrijpelijke redenen).
Ik heb het nu geworkaround door te kijken welk specifieke verkeer gebruikt wordt voor de internet probe en dat specifiek toe te staan. Ik heb dat nog één keer specifiek moeten aanpassen maar sindsdien heb ik dit niet meer gezien.
Erg slecht dat je niet ergens globaal of per SSID kunt instellen dat wifi ALTIJD gebruikt moet worden zodra er geassocieerd is.
Waar het bij mij misgaat is dat ik altijd een VPN gebruik (OpenVPN), zowel over wifi als over gsm data. Is geen kwestie van dat ik de wifi niet vertrouw, maar is gewoon makkelijker omdat je binnenshuis en buitenshuis altijd hetzelfde (interne) ip adres hebt. De connectie-manager van Android doet de internet probes buiten de VPN om, geen wonder dat dat dus niet werkt. Ik vind het een bug...
12-06-2023 01:47 PM - bewerkt 12-06-2023 01:48 PM
Hi @eriksla, goedemiddag.
Dankjewel voor je uitleg en toelichting. Omdat je aan geeft dat dit hoogstwaarschijnlijk komt de VPN kan je hier het beste contact met hen over opnemen. Wij hebben hier geen speciale instellingen voor op de Watch😇
Ook kan je via onze Samsung Members-app kun je ook een foutrapport indienen. Mijn collega's van de R&D afdeling ontvangen dan een log van jouw telefoon en krijgen hier een beter beeld van. Hiermee kunnen zij dit verder onderzoeken en nagaan of dit met een update kan worden opgelost, Wanneer dit met een update kan worden opgelost zal deze ook zo snel mogelijk worden uitgerold.
Groeten,
Martijn
op 12-06-2023 05:46 PM
Een VPN is een algemeen concept op Android, dat is niet afhankelijk van OpenVPN of iets anders. Op het moment dat je een VPN gebruikt, wil je dat alle verkeer over de VPN gaat (behalve het verkeer van de tunnel zelf...). Erg raar dat Android, met name de versie van Samsung, dan toch bereikbaarheids-checks gaat doen buiten de VPN om.
Ik realiseer me dat maar weinig mensen deze setup hebben, dus Samsung zal weinig interesse hebben om dit werkend te maken.