op 07-09-2021 02:11 PM
(Repost / Origineel van 6-9-2021 was verwijderd)
Na wat onderzoek gedaan te hebben kochten we eind via een promotie direct bij Samsung een nieuwe wasmachine van het type #WW8BM642OBW/EN. Al met al een prijzig apparaat van 899 euro in de actieperiode slechts 699,- Getest door de Consumentenbond als best getest / favoriet en kieskeurig 8.8 denk je er toch jarenlang mee vooruit te kunnen.
Sinds enkele dagen krijgen we na ong. 2.5 jaar, uiteraard net buiten de garantietermijn, spontaan 'dC' (deur informatie code) meldingen op onze wasmachine en wordt het programma vroegtijdig onderbroken middels een kort geluidssignaal. De deur is dan gewoon te openen (niet locked) maar herstarten of een ander programma kiezen levert de zelfde melding op. Stroom eraf / stekker eruit, half uur wachten en bijv. kort programma starten lukt dan wel weer en 1 van de 2 keren gaat dat probleemloos waarna de dC melding weer terug komt.
Vanmorgen heb ik ook gebeld met support en las ik in dit forum deze link van Alvar die exact vergelijkbaar probleem heeft gepost kort nadat de garantie verloopt met jawel hetzelfde model. Hier nog een andere vergelijkbare recente melding en via de zoekfunctie zoeken naar 'dc' vind je nog wel meer meldingen.
Via support krijg je weinig anders te horen dan wat er volgens 'beleid / policy' is geregeld en waardoor je niet op coulance hoeft te rekenen. Je krijgt het advies via een servicepartner te gaan en met hun moet onderhandelen nadat je eerst voor hoge voorrijd- en diagnosekosten komt te staan. Maar het kan ook heel goed een constructiefout zijn aangezien het exacte probleem zich vaker voor lijkt te doen. Daarom wil ik hier samen met lotgenoten wat zinvolle informatie verzamelen en zoek naar mensen met soortgelijke ervaringen en reacties. Mogelijk is dit dan een bericht waar ook toekomstige lotgenoten hun licht kunnen opsteken en kunnen bepalen wat de opties zijn.
Graag wil ik jullie reacties op onderstaande vragen:
Als er uit jullie reacties blijkt dat dit een constructiefout betreft dan zou dit mijns inziens kosteloos door Samsung moeten worden hersteld, net zoals je bij andere producten ook terugroepacties hebt en schadevrij wordt gesteld.
Alvast dank voor de reacties!
Update 7-9-2021
Aangezien het een dC / deur foutmelding betreft ben ik gaan zoeken op Samsung Onderdelen .com naar een vervangende Samsung Schakelaar. Wat direct opvalt als je daar filtert op MEEST VERKOCHT is dat op de 2de plaats, jawel, de deurschakelaar DC34-00026A vermeld wordt! Schijnt dus toch wel een belangrijke onderdeel/artikel te zijn dat (vaak) stuk gaat en veel verkocht wordt. Toch een constructiefoutje?
Kortom ik bestel maar zo'n ding en bouw m eerst wel zelf in, keep you posted...
Opgelost! Ga naar oplossing.
09-09-2021 11:51 AM - bewerkt 09-09-2021 11:58 AM
Het vervangen van het deurslot / de deurschakelaar heeft inderdaad het dC probleem opgelost en de wasmachine functioneert weer. Vervangen zelf was simpel (2 / 5 sleutels volgens de onderdelen site) zeker met deze instructie video op youtube die precies hetzelfde was als bij onze machine. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Of dit nou een constructiefout betreft of niet weet ik niet maar het zou Samsung sieren als ze kosten van het defect geraakte onderdeel (DC34-00026A) zouden vergoeden of gratis aan klanten beschikbaar stellen als vorm van coulance als dit binnen de 3 jaar regelmatig voorkomt. Je kunt tenslotte bij sommige acties gratis tot 5 jaar je garantie verlengen...
op 18-09-2022 11:16 AM
op 25-03-2021 01:13 PM
Hi ik krijg de foutmelding DC op mijn wasmachine van nog maar 2 jaar oud. Alles gecontroleerd en schoon gemaakt. De deur zit goed in het slot, maar de machine herkent dit niet als zodanig..wat kan ik doen?
25-03-2021 04:51 PM - bewerkt 25-03-2021 04:56 PM
08-09-2021 04:26 PM - bewerkt 08-09-2021 04:27 PM
Hi @dr_antonius, goedemiddag.
Welkom op de Samsung Community!
Het is natuurlijk niet fijn wanneer je wasmachine defect gaat, ook wij balen hiervan. Standaard heb je 2 jaar fabrieksgarantie op je wasmachine vanaf het moment van aankoop, binnen deze termijn worden technische defecten kosteloos hersteld. Ook na deze termijn kunnen we je wasmachine repareren echter zullen hier wel kosten voor worden berekend. We houden bij het berekenen hiervan uiteraard wel rekening met de leeftijd van je wasmachine.
Hopelijk kun je na het plaatsen van een nieuw slot wel weer de (opgelopen)was wegwerken!
Wil je een reparatieverzoek indienen stuur ons dan een privé berichtje met je persoonsgegevens en de informatie van je wasmachine.
Groeten,
Martijn
09-09-2021 11:51 AM - bewerkt 09-09-2021 11:58 AM
Het vervangen van het deurslot / de deurschakelaar heeft inderdaad het dC probleem opgelost en de wasmachine functioneert weer. Vervangen zelf was simpel (2 / 5 sleutels volgens de onderdelen site) zeker met deze instructie video op youtube die precies hetzelfde was als bij onze machine. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!
Of dit nou een constructiefout betreft of niet weet ik niet maar het zou Samsung sieren als ze kosten van het defect geraakte onderdeel (DC34-00026A) zouden vergoeden of gratis aan klanten beschikbaar stellen als vorm van coulance als dit binnen de 3 jaar regelmatig voorkomt. Je kunt tenslotte bij sommige acties gratis tot 5 jaar je garantie verlengen...
op 16-03-2022 07:18 PM
Nog bedankt voor dit bericht, ik heb het hierdoor ook aangedurfd om zelf een nieuw slot te bestellen en te vervangen en dit heeft bij mij ook het probleem verholpen. Het vervangen was inderdaad erg simpel, ik zou zeggen dat als je een fietsband kunt plakken, dat dit dan ook ook geen probleem moet zijn
op 25-06-2022 10:33 PM
Hi,
Dankzij jouw bericht erachter gekomen wat het probleem was en hoe ik deze kon oplossen.
Wasmachine 2.5 jaar oud en ook bij mij ditzelfde geval.. nu ga je toch wel denken dat hier een kleine productiefout in zit toch?
op 18-09-2022 11:15 AM
op 18-09-2022 11:16 AM
02-05-2024 09:49 PM - bewerkt 02-05-2024 09:49 PM