op 15-07-2019 10:57 PM
Hi allen,
Ik heb een samsung qled tv model QE55Q6FAM waarmee ik de laatste tijd steeds vaker problemen ondervind op het gebied van internetverbinding en internetsnelheid. Het streamen van apps zoals Netflix, Youtube en Videoland functioneert niet tot nauwelijks meer. Als ik de internetsnelheid op mijn tv test via fast.com dan komt deze niet boven de 16 mpbs uit, terwijl ik op mijn laptop (zelfde locatie in huis) makkelijk over de 250mpbs ga. Ik vind het uitermate vreemd dat de TV dit niet doet, terwijl hij dit toch altijd gedaan heeft.
Ik heb er al een aantal dingen over gelezen op diverse fora maar veel verder kom ik helaas niet. De TV verbinden met mijn draadloze hotspot (iphone) lukt niet, de software is up-to-date (versie 1270), het herstarten van de tv (stroom eraf en erop) werkt niet, het resetten van de instellingen van het netwerk & smarthub lukt niet.. Kortom ik weet het niet meer, hopelijk kunnen jullie hier bij helpen.
Met vriendelijke groet,
16-07-2019 10:51 AM - bewerkt 16-07-2019 11:17 AM
Goedemorgen @ThijsP , Thijs,
Is de volledige Model Code van de tv QE55Q6FAMLXXN? Zie de sticker op de achterop de tv.
De softwareversie is up to date. Het introductiejaar van de tv is 2017.
Even correctie over de snelheidsvariabelen. Het is Mbps en geen mpbs 😉! Ook wel Mbit/s genoemd.
Even wat opmerkingen/vragen over de internetsnelheid via WiFi. Is van veel factoren afhankelijk.
Het is niet de tv die hiervan de oorzaak is. WiFi doet het wel of niet.
De snelheidsmeting via de vreselijke ingebouwde Tizen Browser vind ik niet echt betrouwbaar.
Vanmorgen met m'n iPhone 2 metingen gedaan. 1 op de plaats waar de tv staat en 1 in de huiskamer. Zie foto's.
De tv ligt verder weg (slaapkamer) van de router en je ziet het grote verschil. Ik zit zelf bij Caiway met 150 Mbits/s.
Het resetten van de SmartHub is niet nodig, alleen vraag ik me af waarom dit niet lukt.
Wat je nog zou kunnen doen, is de tv resetten. Bij Instellingen->Ondersteuning->Zelfdiagnose-Resetten.
Eventueel de spanning er langer afhalen. Indien mogelijk, om te testen, de router wat dichterbij de tv plaatsen.
Graag hoor in van je..
Meting slaapkamer
Meting huiskamer
16-07-2019 01:49 PM - bewerkt 16-07-2019 02:47 PM
Beste Dick, @dkoster,
Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie. De volledige model code is inderdaad QE55Q6FAMLXXN.
Plaats waar de router staat. Meterkast? Beton eromheen? Afstand Router & TV
De router staat inderdaad in de meterkast. Niet geheel ommuurd met beton aan twee kanten gewoon een binnenmuurtje. De afstand van de TV tot de router is hoogstens een meter of vijf. Tussen mijn router de tv zitten geen betonnen muren volgens mij.
Zendvermogen van de router. Maximaal?
Ik heb internet van Ziggo met de standaard bijgeleverde connectbox (https://tweakers.net/pricewatch/789051/ziggo-connect-box/specificaties/)
2,4GHZ: 300mbps
5GHZ: 1,3gbps
Het gebruik van 2.4 Ghz of 5 Ghz. Welke gebruik je?
Beide kanalen staan aan.
Welke provider heb je?
Ziggo
Ik begrijp dat een dergelijke test natuurlijk niet alles zegt. Wel heel vreemd is dat wanneer ik hem op mijn laptop en telefoon uitvoer ik snelheiden van 250 mbps gemakkelijk haal op exact dezelfe locatie als waar mijn tv hangt. Mijn tv haalt max 22-25mbps. Ik begrijp dat de test niet altijd zeer betrouwbaar hoeft te zijn, maar als de verschillen zo ver uit elkaar liggen gaat er iets niet helemaal goed. Volgens mij moet de TV ook via wifi hogere snelheden kunnen halen anders zou 4K streaming natuurlijk onmogelijk moeten zijn terwijl dit in het verleden gewoon altijd prima ging.
Ik zal vanavond de TV voor langere tijd resetten en 5 minuten stroom eraf halen.
Ik hoor graag van je als je nog ideeen hebt.
17-07-2019 12:32 PM - bewerkt 17-07-2019 12:34 PM
Hey, @ThijsP , Thijs,
Wat een verhaal, zeg! Daar kan ik niet aan tippen.
Is het nog gelukt met resetten en de spanning eraf halen?
Ik zag zojuist op Tweakers dat deze tv geen 5 Ghz ondersteunt. Zie plaatje. Klopt dit?
Tweakers zit er nog wel eens naast, maar indien 2.4 Ghz misschien een ander kanaal proberen.
https://tweakers.net/pricewatch/1110069/samsung-qe55q6f-(2017)-zilver/specificaties/
Je hebt er 12 of 13 tot je beschikking. Kan zijn dat er veel mensen in je omgeving jouw kanaal gebruiken.
Meestal kanaal 2 dus probeer zo hoog mogelijk. Met 5 Ghz ben je wel ff bezig 😰.
Misschien kan de tv hier beter mee omgaan. Dit waren mijn ideeën zoals je vroeg. Just thinking..🤯🧠
op 22-07-2019 06:55 AM
Goedemorgen @ThijsP , Thijs,
Heb je inmiddels resultaat kunnen bereiken?