Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Via HDMI audio uit van TV?

(Onderwerp aangemaakt op: 12-03-2022 11:48 AM)
563 Weergaven
starter72
Apprentice
Opties

Beste allemaal,

Ben net nieuw op dit forum en val meteen binnen met een vraag.. 

Mijn Samsung 50QN92A zit momenteel via de optische uitgang verbonden met een DAC en vanuit daar met RCA kabel naar mijn vintage Technics versterker. Dat werkt prima, echter heb ik geen geluid (of alleen harde ruis/kraak) wanneer ik naar apps via de Samsung TV kijk. Ook bij Viaplay.

Is dat op te lossen om een DAC te nemen met HDMI ipv optisch? Dus van HDMI aansluiting naar DAC en dan naar RCA?
Heb al even in de instellingen van de tv zitten kijken en zie alleen bij audio uitvoer de mogelijkheden ´TV-speaker´, ´optisch´ en ´bluetooth speaker´ staan. Geen HDMI..

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @starter72 ,

De oorzaak kan de DAC zelf zijn. De link van bol.com geeft een erg goedkope DAC aan.
Zelf ook gehad icm een oude NAD versterker. Werkte niet lekker. Staat het hier op PCM?:
Instellingen→Geluid→Expertinstellingen→Digitaal formaat voor geluidsuitvoer.

Bij geluidsuitvoer zie je inderdaad geen HDMI terug. Een soundbar zou bv. zichtbaar worden bij Bron.
Je zou een ander DAC kunnen proberen of zoiets ertussen zetten, maar wordt waarschijnlijk niet als geluidsbron herkend:
https://www.electrobot.nl/nl/geavanceerde-dac-met-hdmi-schakeling-en-audio-breakout-4k-hdcp2-2-hdmi2...

signatureee
Groet, Dick

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemiddag @starter72 ,

Over welke Technics gaat het? Wat werkt er wel prima?
Heb je de plastic beschermkapjes van de Toslink kabel gehaald?
Is mij een keer overkomen 🙈. Over welke DAC gaat het?

signatureee
Groet, Dick

starter72
Apprentice
Opties

Een Technics SA-AX7 is het.

Nu zit het van TV -> toslink kabel -> DAC -> RCA -> versterker. Dat werkt bij TV kijken goed.
Alleen niet wanneer ik de apps van de TV gebruik. Vermoedelijk kan het geluid van de apps niet via de optische Toslink uitgestuurd worden. 

Wellicht wel via HDMI aansluiting?

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @starter72 ,

Bedankt zover, maar ik mis een antwoord. Over welke DAC gaat het?

Waarmee kijk je tv? Met een decoder? Hoe is deze aangesloten?

signatureee
Groet, Dick

starter72
Apprentice
Opties

De DAC is zo´n  klein kastje.. Toslink kabel erin, RCA erin en met 5v USB power aansluiting.
Zit helemaal weggewerkt dus kom er ook niet zo bij voor foto.
Is zoiets klikkerdeklik 

Ik kijk met een Next box van Ziggo. Die zit via HDMI op de TV.

0 Likes
Oplossing
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @starter72 ,

De oorzaak kan de DAC zelf zijn. De link van bol.com geeft een erg goedkope DAC aan.
Zelf ook gehad icm een oude NAD versterker. Werkte niet lekker. Staat het hier op PCM?:
Instellingen→Geluid→Expertinstellingen→Digitaal formaat voor geluidsuitvoer.

Bij geluidsuitvoer zie je inderdaad geen HDMI terug. Een soundbar zou bv. zichtbaar worden bij Bron.
Je zou een ander DAC kunnen proberen of zoiets ertussen zetten, maar wordt waarschijnlijk niet als geluidsbron herkend:
https://www.electrobot.nl/nl/geavanceerde-dac-met-hdmi-schakeling-en-audio-breakout-4k-hdcp2-2-hdmi2...

signatureee
Groet, Dick

starter72
Apprentice
Opties

Dick je bent een held! 😀

De expert instellingen -> digitaal formaat stonden op Auto en met omzetten naar PCM heb ik nu ook perfect geluid bij de apps! 

Heel erg bedankt voor je support!

Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @starter72 ,

Geen dank! Ik bloos ervan 😊😉. Zo'n vermoeden had ik al.
Top dat het is opgelost!

Fijn weekend!

signatureee
Groet, Dick