Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

TV springt constant naar andere HDMI poort

(Onderwerp aangemaakt op: 11-08-2022 01:49 PM)
3050 Weergaven
Bram55
Journeyman
Opties

Beste mensen.

Ik heb al een tijdje een probleem en van alles geprobeerd maar het probleem krijg ik niet opgelost.

Ik heb onlangs een Samsung TV, QLED, QE55QN85AATXXN gekocht. Daarvoor had ik, denk ik, een Samsung UE55D8000. Bij dat model had ik onderstaand probleem niet bij exact dezelfde instellingen.

Ik heb Ziggo PLUS Canal Digitaal en kijk beide middels een Vu+ Ultimo 4K welke aangesloten zit op HDMI1.

Ook gebruik ik ALTIJD het geluid via mijn iets oudere Sony STR-DN1020 met JBL speakers. (HDMI3 ivm ARC)  Deze HDMI3 poort gebruik ik ook om het menu van die Sony middels het TV scherm te kunnen inzien en aanpassen. In een ander topic met ditzelfde probleem heb ik gelezen dat de Sony resetten zou helpen, hier dus niet.

Dus het geluid van de TV staat nooit aan, altijd via die versterker, ook bij nieuwsuitzendingen dus.

Al mijn apparaten worden bediend vanaf een universele AB van Nedis, werkt perfect en mijn bevindingen zijn dat deze AB beter werkt dan de veel duurdere waarvan ik het merk niet zal noemen.

Nu heb ik op de Vu+ de optie HDMI-CEC aangezet en zodra de Vu+ wordt aan- of uitgeschakeld, gaat alleen die Sony mee aan- of uit. De TV kan ik afzonderlijk aan- en uitschakelen, dit moet ook wanneer ik bv 192TV wil luisteren zonder te kijken.  De TV kan dan uit, de Vu+ en Sony moeten aan blijven.

Wanneer ik in de morgen alles aanschakel, duurt het niet lang dat de TV op HDMI3 springt, dus de HDMI van de Sony. Op het TV scherm wordt dan aangegeven dat het een onbekend apparaat betreft. Ik heb middels de originele Samsung AB van de tv aangegeven dat het om een thuisbioscoop gaat, maar ook DVD speler, maar alles zonder resultaat. Omdat het voor mijn vrouw te ingewikkeld is de TV terug te zetten op HDMI1, heb ik het opstartkanaal van de TV op HDMI1 gezet. Dus in het geval van die melding optreed, de TV uit, even wachten, en weer aan. Maar soms springt die TV dan toch weer snel op HDMI3. Soms 4 keer maar als het eenmaal even aanstaat, blijft het goed gaan. 

Wat ook gebeurt is: ik zit via de Vu+ TV te kijken op bv NPO1 van Ziggo en druk op de knop om teletext te bekijken. ook dan kan het gebeuren dat het HDMI kanaal verspringt.

De HDMI instelling van de Sony staat op AUTO maar ook ON geeft problemen. Zet ik die op UIT dan schakelt die Sony niet meer met de Vu+ mee.

Ik denk dat ik alle opties heb geprobeerd maar ik krijg het probleem niet weg. Wie weet raad en kan/wil me helpen. Het is een lang verhaal geworden maar ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit-te-leggen.

Dank voor jullie tijd, Bram

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Bram55
Journeyman
Opties

Goedemorgen Martijn

Ik denk dat ik het probleem heb kunnen oplossen. een oude kabel, geen high speed, bood niet de oplossing en op HDMI poort 2 en 3 bleef ik nog steeds problemen houden. Toen ben ik nogmaals in het menu van de Sony gekropen. HDMI-CEC staat daar op AAN. HDMI ASSIGN = NOT IN USE. Maar zodra ik HDMI-CEC op UIT zet, kan ik die optie wel benaderen. Op mijn Sony zitten 1 HDMI-uitgang naar TV plus 4 HDMI-ingangen. Van alle 4 die ingangen kan worden aangegeven of het bv een DVD of andere bron betreft. DEZE INSTELLINGEN ZIJN NOOIT GEWIJZIGD, DE VORIGE TV HAD HIER GEEN PROBLEMEN MEE. Omdat deze 4 aansluitingen nooit zijn gebruikt heb deze nu allemaal op NONE gezet en daarna HDMI-CEC weer op aan. Ik heb het verspringen naar HDMI3 niet meer gezien en het probleem lijkt dus opgelost. Mijn Sony schakelt gelijktijdig met de Vu+ aan-en-uit en de TV schakel ik appart. Zo wil ik het ook.

De HDMI kabel in de Sony zit dus op HDMI-out naar de TV, dit omdat ik dan ook het menu van de Sony op TV-beeld kan bewerken. Altijd zo geweest.

Wel vreemd dat deze TV anders reageert dan de vorige Samsung. Maar goed, nu ben ik pas echt tevreden met deze nieuwe aankoop.

Dus mensen met een soortgelijk probleem, heb je HDMI aansluitingen waar niets op is aangesloten, stel die dan ook als dusdanig in.

@martijn, dank voor jouw aanbod te helpen.

Hoe kan ik dit topic sluiten?

Gr Bram

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 Antwoorden
MartijnK
MegaStar
Opties

Wij kunnen eventueel ook op afstand met je meekijken door middel van onze "Hulp op Afstand" service. Wanneer je een afspraak maakt voor een Hulp op Afstand-sessie dan kan mijn collega de instellingen na lopen en daar waar nodig een aanpassing doen. Kijk hier voor meer informatie: https://bit.ly/2OhhbuU

Houd je ons op de hoogte?

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
Bram55
Journeyman
Opties

Hallo Martijn

Bedankt voor jouw snelle reactie en aanbod te helpen. Ik wil niet ondankbaar zijn maar persoonlijk denk ik dat de aangeboden hulp, hulp op afstand, in dit geval niet gaat werken omdat de monteur alleen de Samsung TV dan kan checken, niet de Vu+ en ook de Sony niet. Het probleem reproduceren kan hij dus niet van op afstand. Ik heb wel iets erg vreemds opgemerkt. Gisterenmorgen heb ik EERST de Vu+ aangezet en werd de Sony dus mee aangezet dmv de HDMI-CEC welke op de Vu+ zit. Pas toen ik de audio hoorde heb ik de TV aangezet. Geen probleem gehad. Dus vandaag nogmaals op die manier gedaan, geen probleem. Zet ik eerst de TV aan en daarna de Vu+ (en dus ook de Sony), dan heb ik dat probleem wel. Ik ben net thuis van fietsen en zal de HDMI kabel van de Sony, High-speed kabel, eens vervangen door een oude HDMI kabel. TV hangt aan de muur en dat wordt weer een sport om die kabel in poort 3 te krijgen, maar voorheen is dit ook gelukt. Ik laat het weten en als jij denkt dat de monteur toch een meerwaarde kan hebben mbv hulp op afstand, dan werk ik daar natuurlijk graag aan mee. Tijdens het typen van dit bericht realiseer ik me dat hij mogelijk het HDMI aanstuursignaal kan uitlezen. Wel wil benadrukken dat het met de vorige Samsung TV, met deze hardware en instellingen wel goed werkte.

Gr Bram

0 Likes
Oplossing
Bram55
Journeyman
Opties

Goedemorgen Martijn

Ik denk dat ik het probleem heb kunnen oplossen. een oude kabel, geen high speed, bood niet de oplossing en op HDMI poort 2 en 3 bleef ik nog steeds problemen houden. Toen ben ik nogmaals in het menu van de Sony gekropen. HDMI-CEC staat daar op AAN. HDMI ASSIGN = NOT IN USE. Maar zodra ik HDMI-CEC op UIT zet, kan ik die optie wel benaderen. Op mijn Sony zitten 1 HDMI-uitgang naar TV plus 4 HDMI-ingangen. Van alle 4 die ingangen kan worden aangegeven of het bv een DVD of andere bron betreft. DEZE INSTELLINGEN ZIJN NOOIT GEWIJZIGD, DE VORIGE TV HAD HIER GEEN PROBLEMEN MEE. Omdat deze 4 aansluitingen nooit zijn gebruikt heb deze nu allemaal op NONE gezet en daarna HDMI-CEC weer op aan. Ik heb het verspringen naar HDMI3 niet meer gezien en het probleem lijkt dus opgelost. Mijn Sony schakelt gelijktijdig met de Vu+ aan-en-uit en de TV schakel ik appart. Zo wil ik het ook.

De HDMI kabel in de Sony zit dus op HDMI-out naar de TV, dit omdat ik dan ook het menu van de Sony op TV-beeld kan bewerken. Altijd zo geweest.

Wel vreemd dat deze TV anders reageert dan de vorige Samsung. Maar goed, nu ben ik pas echt tevreden met deze nieuwe aankoop.

Dus mensen met een soortgelijk probleem, heb je HDMI aansluitingen waar niets op is aangesloten, stel die dan ook als dusdanig in.

@martijn, dank voor jouw aanbod te helpen.

Hoe kan ik dit topic sluiten?

Gr Bram

MartijnK
MegaStar
Opties

Dankjewel voor je terugkoppeling en geduld! Wat fijn om te lezen dat het je toch gelukt is 😁 Mocht ik je in de toekomst nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het ook graag van je!

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200