28-05-2020 10:31 AM - bewerkt 28-05-2020 10:37 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Hallo allemaal,
Sinds enige tijd vertoont mijn TV een apart probleem. Het systeem werkte altijd perfect maar nu... Het is namelijk zo dat wanneer ik mijn laptop via een HDMI kabel aan de TV leg, mijn laptop crashed. De ene keer zodra ik de laptop aansluit en de andere keer na ongeveer 15 minuten. Naast dat dit heel erg vervelend is, is het ook zo dat nadat dit gebeurd mijn laptop Windows 10 niet meer opstart (loopt vast tijdens het laden) en ik dus de schijf moet formatteren en opnieuw moet installeren.
Als het bovenstaande gebeurd dan "freezed" de laptop ineens en uit de speaker komt dan een soort ratelend geluid. Een beetje vergelijkbaar vind ik met als je met een boor in een muur boort, alleen dan wat langzamer. Scherm van de laptop gaat op zwart, maar het backlight blijft wel branden (grijzig scherm dus). Het maakt overigens niet uit welke HDMI poort er gebruikt wordt. Er zijn twee, maar doen allebei hetzelfde.
Tv werd in eerste instantie alleen gebruikt voor Ziggo streamen op de slaapkamer, maar ik wilde er eigenlijk ook een spelcomputer en een Humax kastje op aansluiten. Dat lijkt me nu vrij riskant. Ik weet ook niet of het een soort kortsluiting is, maar vreemd is het allemaal wel. TV kijken via analoog werkt bijvoorbeeld wel gewoon zoals het hoort.
Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- andere HDMI kabel gebruikt
- ander stopcontact gebruikt voor de TV aansluiting
- andere laptop op de TV aangesloten (zelfde resultaat icm met bovenstaande)
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? En dan vooral hoe dit kan worden opgelost De TV is inmiddels zo'n 5 jaar oud, dus helaas geen garantie meer. Alvast super bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Jan.
Opgelost! Ga naar oplossing.
1 Oplossing
Geaccepteerde oplossingen
op 29-05-2020 10:11 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Best vervelend inderdaad. En irritant als je een voetbalwedstrijd wilt gaan kijken
Het probleem is eigenlijk zomaar ineens ontstaan. De ene dag deed hij het nog en de volgende dag niet meer. De TV wordt inderdaad gebruikt voor screen mirroring. De laptop zelf is verder ook compleet blanco. Alleen de Ziggo app staat er op, omdat ik weiger om maandelijks meer aan hun te betalen voor een 2e tv Het is een wat ouder beestje, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt omdat de vastloper etc ook gebeurde bij een laptop van een half jaar oud. Heb het ook getest op de TV in de woonkamer en dat werkt zonder problemen.
Maar goed, nu is dus het volgende gebeurd. Ik vond mijn CI-module met smartcard terug (zat in woonkamer TV, maar heb de coax aansluiting afgebroken dus er staat nu een Humaxje). Deze module heb ik in de probleemTV gedrukt om te kijken of ik met die aansluiting ook problemen zal hebben en zo eigenwijs als ik ben ook de laptop weer via HDMI verbonden. Hij heeft anderhalf uur netjes z'n ding gedaan totdat het tijd was om te gaan slapen en ik 'm heb uitgezet. Vanavond zal ik het nogmaals testen met en zonder module, maar het lijkt op het eerste gezicht dat dit bij toeval de oplossing was. Meestal stopt de laptop er tussen 1 - 15 minuten mee, dus dit op zijn minst merkwaardig te noemen. Misschien iets met voltage oid?
Mocht het hiermee niet opgelost zijn: is remote beheer bij deze TV wel mogelijk? Zag zo snel geen UTP aansluiting en Wifi zit er niet op.
Bedankt voor je bericht, Dick!
Groet,
Jan.
op 28-05-2020 10:59 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Goedemorgen @TheDudeee , Jan,
Een heel mooi verhaal, maar je vergeet het belangrijkste 😉. Kun je misschien onderstaande doorgeven?
Wat is de volledige, dus met XXN op het eind, Model Code van de tv? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.
Wat is de huidige softwareversie van de tv? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.
Graag hoor ik van je..
Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
op 28-05-2020 11:09 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Ah inderaad, niet aan gedacht!
De modelcode is UE55J5100AWXXN en de huidige softwareversie is 1037 (of dit de meest recente is weet ik niet, maar updaten lukt niet).
Opnieuw installeren en terugzetten naar fabrieksinstellingen hielp trouwens ook niet.
op 28-05-2020 12:46 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Hi @TheDudeee , Jan,
Geen probleem! Ik vergeet ook wel eens wat 😉. Het introductiejaar van de tv is 2015.
De softwareversie is out-of-date. Er is een 1042.0 beschikbaar uit 25-04-2016.
Je zou, om uit te sluiten, deze via USB kunnen installeren. Je hebt dan sowieso de laatste versie.
Hier te vinden bij Downloads: https://www.samsung.com/nl/support/model/UE55J5100AWXXN/
Volg onderstaande procedure:
Zorg wel dat van de uitgepakte T-NT14LDEUC_1042.0.exe de upgrade.msd (in de map T-NT14LDEUC->image) in de 'root' (hoogste niveau) van de Externe HDD/USB-stick staat, anders kan de tv ‘m niet vinden. Vergeet eventueel bij Deel 2, Punt 3 Ga naar Menu/Home >. Dus doen bij Instellingen->Algemeen->Software-update->Nu bijwerken.
Kiezen voor USB.
Daarna de tv resetten en desnoods de tv een poos spanningsloos zetten.
Heeft je klapdoos een HDMI aansluiting of gebruik je een Mini DisplayPort kabeltje ertussen?
En tsja, wie gebruikt er nou nog Windhoos 10 en geen macOS 😂.
Graag hoor ik weer van je..
Groet, Dick
op 28-05-2020 02:42 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Dit ga ik vandaag nog zeker proberen! Benieuwd wat het resultaat is.
De beide laptops hebben een HDMI aansluiting, dus geen verloopkabeltjes. En tja, Windows... Ben er mee opgegroeid dus ik weet ook gewoon niet beter. Op werk gebruiken we MacOS, het is mij om het even. Al denk ik dat qua stabiliteit Apple een betere keuze is.
In elk geval bedankt voor de moeite Dick! Superfijn. Ik ga het het even proberen en laat je weten hoe en wat de uitkomst is.
28-05-2020 06:57 PM - bewerkt 28-05-2020 06:58 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Hi Dick,
Ik heb je stappenplan uitgevoerd en de firmware ge-update, TV ge-reset en hierna een half uur van het stroom gehaald en weer opnieuw aangesloten. Hij heeft het ongeveer 5 minuten volgehouden en toen stonden de schermen al weer stil.
op 29-05-2020 09:36 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Goeiesmorges @TheDudeee , Jan,
Bummer 🤬! Wel raar dat het even gewerkt heeft. Misschien toch maar overschakelen naar m.cO... 🍏😉?
Nog even wat vragen. Heb je enig idee wanneer dit precies is ontstaan? Iets veranderd in de setting?
Wat wil je precies doen met je laptop? Screen mirroring? Misschien toch iets aan de hand met de tv.
Als je het niet werkend krijgt, kan ik eventueel een Remote Beheer voor je aanvragen.
Hiermee logt er iemand via internet in op je tv om zo alles samen met jou te controleren.
Graag hoor ik weer van je..
Groet, Dick
op 29-05-2020 10:11 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Best vervelend inderdaad. En irritant als je een voetbalwedstrijd wilt gaan kijken
Het probleem is eigenlijk zomaar ineens ontstaan. De ene dag deed hij het nog en de volgende dag niet meer. De TV wordt inderdaad gebruikt voor screen mirroring. De laptop zelf is verder ook compleet blanco. Alleen de Ziggo app staat er op, omdat ik weiger om maandelijks meer aan hun te betalen voor een 2e tv Het is een wat ouder beestje, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt omdat de vastloper etc ook gebeurde bij een laptop van een half jaar oud. Heb het ook getest op de TV in de woonkamer en dat werkt zonder problemen.
Maar goed, nu is dus het volgende gebeurd. Ik vond mijn CI-module met smartcard terug (zat in woonkamer TV, maar heb de coax aansluiting afgebroken dus er staat nu een Humaxje). Deze module heb ik in de probleemTV gedrukt om te kijken of ik met die aansluiting ook problemen zal hebben en zo eigenwijs als ik ben ook de laptop weer via HDMI verbonden. Hij heeft anderhalf uur netjes z'n ding gedaan totdat het tijd was om te gaan slapen en ik 'm heb uitgezet. Vanavond zal ik het nogmaals testen met en zonder module, maar het lijkt op het eerste gezicht dat dit bij toeval de oplossing was. Meestal stopt de laptop er tussen 1 - 15 minuten mee, dus dit op zijn minst merkwaardig te noemen. Misschien iets met voltage oid?
Mocht het hiermee niet opgelost zijn: is remote beheer bij deze TV wel mogelijk? Zag zo snel geen UTP aansluiting en Wifi zit er niet op.
Bedankt voor je bericht, Dick!
Groet,
Jan.
op 29-05-2020 10:33 AM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Hi @TheDudeee , Jan,
Bedankt voor je snelle terugkoppeling! Hopelijk is en blijft dit de oplossing!
Er zit helaas geen WiFi noch een netwerkaansluiting op. Er is dus geen Remote Beheer mogelijk.
Een postduif sturen is ook geen optie 🤪. Als het probleem weer terugkeert, dan even aan de bel 🔔 trekken.
Zou je misschien, voor nu, je vraag als ✅Oplossing kunnen markeren?
Accepteer Oplossing aanklikken. Thanks!
Fijn weekend ☀️😎(👙 indien nodig)!
Groet, Dick