op 05-11-2020 10:57 AM
Ik wil op korte termijn mijn Samsung XXC TV toestel in Spanje waar ik woon vervangen door een ander Samsung 4K toestel met ingebouwd CI-slot en DVB-S2 schotel aansluiting. Ik hoef dan mijn decoder niet meer te gebruiken (en heb dan geen dual tuner meer, geen probleem). Een CD kaart en een CD CI-module heb ik al.
Optie 1 is een geschikt 4K DVB-S2 CI-slot XXN Samsung toestel uit NL te laten komen. Dat zal wat meer kosten, er komen transportkosten bij en als er “iets” mee is (breuk danwel iets technisch), dan heb ik hier mogelijk een probleem.
Optie 2 is een 4K DVB-S2 CI-slot XXC Samsung toestel hier in ES te kopen. Daarop de regio via het geheime menu wijzigen naar NL zal vast wel lukken. De vraag aan het forum is nu: moet ik – en kan ik – iets in de firmware/software wijzigen om Canal Digitaal via de schotelaansluiting te kunnen ontvangen of is deze optie 2 eigenlijk geen optie?
NB
Ik gebruik nu een goedwerkende (niet 4K) combinatie t.b.v. satelliet- en internetontvangst, t.w.:
Samsung TV UE48 JU6400KXXC (regio gewijzigd naar NL, Canal Digitaal app geladen)
Rebox 8220 dual tuner decoder (plus schotel met dubbele LNB)
Router Asus RT-AC2900 (middels VPN NL ingesteld)
op 06-11-2020 09:19 AM
Hi @Stefan29110,
Bij het vervangen van Ci-slot en dergelijke, kan ik je niet adviseren. Wel heb ik wat achtergrond informatie omtrent buitenlandse modellen, er kunnen nog best wat haken en ogen aanzitten. Persoonlijk zou ik de TV in Spanje aanschaffen.
Er zijn Nederlandse winkels die onder de marktprijs TV's kunnen verkopen, omdat ze doen aan parallel import -- oftewel ze importeren goedkopere, buitenlandse modellen. Dit is een probleem, omdat:
1. Deze winkels verkopen ze als Nederlandse modellen;
2. Bepaalde functies werken in de Benelux niet goed op buitenlandse modellen.
Wat kan er niet goed werken op buitenlandse modellen? Hieronder een lijstje:
1. Alles gerelateerd met de interne tuner
Problemen met het vinden of decoderen van kanalen. Dit komt omdat de interne tuners van buitenlandse modellen anders zijn dan die van Benelux modellen. Oplossing: decoder.
2. SmartHub werkt niet naar behoren
Benelux apps zijn niet beschikbaar. Je hebt bijvoorbeeld Duitse, Hongaarse of Turkse apps. Oplossing: Plan een Remote Management afspraak in, dit kan niet bij ieder model: https://bit.ly/2OhhbuU
Groet,
Bruce
op 06-11-2020 10:41 AM
Beste Bruce,
Bedankt voor de snelle reactie.
Alhoewel ikzelf de losse decoder een leuk speeltje vindt, denkt mijn vrouw daar anders over. De noodzaak van dual tuners en recording is tegenwoordig al minder, want terugkijken is nu op vele manieren mogelijk, zeker via Canal Digitaal. Komt nog bij dat die dingen regelmatig aan vervanging toe zijn, gaan of stuk of er is weer nieuwe techniek zoals straks 4K. Maar ik vind de combi schotel plus internet wel fijn, want de schotel valt uit bij noodweer in NL of ES en het internet is hier in Spanje niet altijd even betrouwbaar.
Ik denk toch de TV uit NL te laten komen via een betrouwbare leverancier en ga vooraf vragen of het op zeker een XXN Benelux type is, dat kan ik bij aankomst altijd checken op de type sticker achterop de Samsung.
Aan interne tuners ga ik niet onofficiëel knoeien, noch fysiek noch softwarematig, want dan vervalt natuurlijk mijn garantie. Overigens heb ik de Benelux apps wel op mijn huidige Spaanse Samsung geïnstalleerd staan, want voor dit doel heb ik een tweede router (Asus = DD-WRT) aangeschaft waarop een VPN via NL loopt. Via een (niet zo) geheime toetsencombinatie binnen de Samsung Setup heb ik de landenaam/regio aangepast van Spanje naar Nederland.
Een groet terug,
Stefan
op 06-11-2020 03:12 PM