op 23-04-2023 04:23 PM - laatst bewerkt op 25-04-2023 08:30 AM door MartijnK
Geachte Community,
Sinds een paar weken ondervind ik vreemd gedrag op mijn TV, een Samsung UE49NU8000LXXN. Op deze TV is een Ziggobox aangesloten en een PlayStation. Tevens staat er Netflix, Youtube en DisneyPlus op.
Iedere keer wordt het kijkplezier onderbroken door de melding dat de TV kanalen wilt scannen. Als ik dan in mijn lijstje van bronnen en apps kijk, staat daar ineens TV Antenne actief. Als ik dit weghaal, gaat het even goed, maar ineens wordt de op dat moment actieve app, programma of game onderbroken en wilt de TV weer kanalen gaan scannen. Als ik alles wat met TV kijken maken heeft, behalve PlayStation, Netflix en DisneyPlus, verwijder, dan staat na uit en aanzetten weer van de TV weer dat TV Antenna in de lijst. En ook nog als default! En dan begint het gezeur over kanalen scannen opnieuw. En soms wordt dit vervelende gedrag afgewisseld met dat ineens een of ander device gekoppeld moet worden, maar dat zou van een buur kunnen komen al vraag ik mij af waarom mijn TV zo nodig moet reageren op ieder device in een straal van 30 meter?
Mijn vraag is hoe ik dit zeer ongewenste gedrag voorgoed kan uitschakelen, zonder een voorhamer in de TV te zetten (ja, ik ben inmiddels behoorlijk geirriteerd). Ik ben er een beetje klaar mee dat ik steeds weer moet annuleren (of scannen, maar dan begint de TV na enige tijd te mekkeren dat er zaken bewerkt moeten worden?) om dan weer Netflix, PlayStation of dergelijke op te starten om weer verder te kunnen kijken of gamen. Het zal ongetwijfeld een als gebruikersvriendelijk bedoelde feature zijn, maar ik ondervind er alleen maar hinder van.
Iemand tips of trucks of welke instellingen te tweaken?
Bij voorbaat dank voor reactie en met vriendelijke groet,
Aad Dijksman
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 23-04-2023 07:03 PM
Hoi @AadDoix , Aad,
Ik had al zo'n vermoeden dat je Samsung TV Plus bedoelde.
Samsung TV Plus is een gratis streamingdienst van Samsung. Net als bv. Netflix
Hoef je niet te gebruiken, maar mag natuurlijk niet in de weg gaan zitten.
Er is een mogelijkheid om het te verwijderen. Doe dit eerst voor de reset. Zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ys9Xz185GSM
Zorg wel dat Samsung TV Plus op de Smart Hub staat.
op 03-05-2023 09:34 PM
Excuses voor de late reactie. Ik heb Samsung Plus niet verwijderd, maar ik meende op een gegeven moment mij te herinneren dat de problemen begonnen nadat ik ingelogd was met mijn Samsung account op de TV. Na checken bleek dat de oude eigenaar van de TV nog ingelogd stond met zijn Samsung account. Ik heb deze uitgelogd en sindsdien zijn de problemen met kanalen scannen en Samsung TV Plus tot nu toe (!) verdwenen.
Dank voor het meedenken en met vriendelijke groet,
Aad Dijksman
op 23-04-2023 04:56 PM
Geachte Community,
Aanvullende informatie. Als ik Ziggo TV kijk (via HDMI 3) dan wordt dit met grote regelmaat onderbroken met de vraag om te scannen voor kanalen. Ook de PlayStation via HDMI2 wordt onderbroken. Andere ingangen worden niet gebruikt, maar ik zie wel steeds Live Antenna TV in de lijst van bronnen verschijnen, ook als ik deze verwijder. Er is geen mogelijkheid tot disablen. Het scherm dat ongevraagd te pas en te onpas mijn kijk- gebruikersplezier van deze TV vergalt is de volgende:
Bij voorbaat dank voor reactie en met vriendelijke groet,
Aad Dijksman
op 23-04-2023 05:12 PM
Goedenavond @AadDoix , Aad,
Ik kan me voorstellen dat het bijzonder storend is. Over het koppelen van een device.
Dat is een bluetooth melding en wordt veroorzaakt door een bluetooth apparaat in de omgeving.
Helaas is de bluetooth van de tv niet uit te schakelen. Misschien even informeren bij de buren.
Voor het probleem met de kanalen zou je de tv kunnen resetten.
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Zelfdiagnose→Resetten.
Je moet dan wel het e.e.a. opnieuw instellen.
op 23-04-2023 06:43 PM
Dick,
Dank voor de snelle reactie. Inmiddels had ik kanalen gescand en nu heb ik Samsung Plus TV met 80 digitale kanalen. Ik hoopte dat hiermee het probleem opgelost zou zijn, maar nu wordt mijn kijk- en gameplezier continu onderbroken door dat Samsung TV dat ineens de TV overneemt .... Ik vraag me werkelijk waar af wat Samsung hiermee probeert te bereiken en welk doel deze in mijn ogen zeer opdringerige functionaliteit beoogt.....
Vanavond de TV dus terug in de fabrieksinstellingen, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik weinig hoop heb, daar de TV dan naar grote waarschijnlijkheid weer keer op keer eist dat er kanalen gescand moeten worden? Ik houd jullie op de hoogte en
Met vriendelijke groet,
Aad Dijksman
op 23-04-2023 07:03 PM
Hoi @AadDoix , Aad,
Ik had al zo'n vermoeden dat je Samsung TV Plus bedoelde.
Samsung TV Plus is een gratis streamingdienst van Samsung. Net als bv. Netflix
Hoef je niet te gebruiken, maar mag natuurlijk niet in de weg gaan zitten.
Er is een mogelijkheid om het te verwijderen. Doe dit eerst voor de reset. Zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ys9Xz185GSM
Zorg wel dat Samsung TV Plus op de Smart Hub staat.
op 23-04-2023 08:17 PM
Ha Dick,
Inderdaad, die bedoel ik. Dank je voor het filmpje, ik ga daar mee aan de slag!
Met vriendelijke groet,
Aad Dijksman
op 25-04-2023 10:13 AM
op 03-05-2023 09:34 PM
Excuses voor de late reactie. Ik heb Samsung Plus niet verwijderd, maar ik meende op een gegeven moment mij te herinneren dat de problemen begonnen nadat ik ingelogd was met mijn Samsung account op de TV. Na checken bleek dat de oude eigenaar van de TV nog ingelogd stond met zijn Samsung account. Ik heb deze uitgelogd en sindsdien zijn de problemen met kanalen scannen en Samsung TV Plus tot nu toe (!) verdwenen.
Dank voor het meedenken en met vriendelijke groet,
Aad Dijksman