Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

QLED Voetbal niet scherp, bal vaak wazig

(Onderwerp aangemaakt op: 15-01-2022 11:06 AM)
9937 Weergaven
Gebruiker999
Journeyman
Opties

Ik heb een Samsung qled 4k 55q95t (2020), maar vanaf het begin is de bal bij voetbal kijken bij grote bewegingen niet scherp. Alsof er een schaduw achter de bal zit; hij lijkt niet snel genoeg te verversen. Dus bij een uittrap van een keeper over de middelijn heen, of een lange pass lijkt het wel alsof er meerdere ballen zijn, of alsof er een pak sneeuw op de bal zit. En ook spelers zijn niet altijd even scherp.
Ik heb een video bijgevoegd, al lijkt het op het scherm van de telefoon weer scherper dan het in werkelijkheid is. Ik zeg er wel bij dat ik een kritische kijker ben, maar heb expres een duurdere tv gekocht met een snel abonnement om goed voetbal te kunnen kijken. En weet dat het veel scherper kan.

Ik dacht eerst dat het aan mijn tv-provider lag, maar nu ik verhuisd ben (en van het duurste Ziggo abonnement naar het beste KPN abonnement ben gegaan (Glasvezel snelste abonnement), zijn de problemen niet verholpen. Zelfs bij het ESPN UHD kanaal is het weliswaar scherper dan de andere kanalen, maar blijft het probleem nog bestaan. 
Daarentegen geeft mijn 9-jaar oude 40 inch Samsung tv, die ik boven heb staan de problemen niet. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat het aan mijn televisie ligt. En zie ik bij vrienden met een andere (veel goedkopere) tv dan Qled het beeld veel scherper.
Ik heb meerdere fora gelezen en van alles geprobeerd met de beeldinstellingen en de instellingen van het tv-kastje, maar niets helpt.

Kan het zijn dat mijn tv niet goed is, of heeft iedereen dit met deze Qled-tv? Of heeft iemand een goede tip?

Alvast heel erg bedankt!

#qled4k55q95t

0 Likes
11 Antwoorden
Jackovitch
Pathfinder
Opties
Ik heb het met mijn Q90t ook. Lees veel mensen die last daarvan hebben. Lees dat ze dit ghosting noemen. Misschien dat hier iemand anders een goede uitleg hierover heeft.
0 Likes
Gebruiker999
Journeyman
Opties

Dankjewel voor je reactie. Maar is het dan een productiefout?

0 Likes
Gebruiker999
Journeyman
Opties

En zou het nut hebben om die update te installeren en zo ja, waar kan ik die precies downloaden?

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

@Jackovitch ,

Een Q90T is een ander toestel met andere specificaties.
https://www.televisies.nl/tvpedia/wat-is-crosstalk-of-ghosting/

@Gebruiker999 ,

Je video moet nog geautoriseerd worden. Wordt maandag.
Zie je dit bij alle bronnen? Bv. YouTube, Netflix of alleen bij tv kijken?
Zou je misschien, om te testen, een 4K UHD democlip op YouTube willen bekijken?
Zie je het daar ook op terug? Welke decoder van KPN heb je?
Over welke update gaat het? Wat is de huidige softwareversie?
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
Heb je de tv al een keer gereset? Bij Instellingen→Algemeen→Resetten.
Over welke 9-jaar oude Samsung tv gaat het?

signatureee
Groet, Dick

Gebruiker999
Journeyman
Opties

Hoi Dick,

Bedankt voor je reactie. Ik zal al je vragen beantwoorden:

Ik heb de tv gereset, maar dat heeft helaas niets geholpen.

Als ik 4k kijk op Youtube of op de 4k kanalen die ik heb, dan zie ik geen ongewoonheden. Maar die filmpjes/zenders zijn vaak close-ups en langzame natuurbeelden. Bij voetbal is het grootste gedeelte met een camera van veraf en snelle bewegingen. Want de close-ups bij voetbal zijn bij mijook goed. Het beeld hapert ook te allen tijden niet. Het is dus meer korrelig bij snelle bewegingen.

De KPN ontvanger is de ARRIS VIP 5202. 
De update die ik bedoelde was een firmware-update waarover geschreven werd bij andere topics hier op het forum die gingen over ghosting, maar dat ging met name over gaming. Daar biedt de filmmaker-mode uitkomst, die is op mijn tv nu niet beschikbaar. Ik vroeg me af of dat misschien uitkomst biedt.

Zie discussie hier:
https://eu.community.samsung.com/t5/televisie/q95t-q90t-firmware-update-inverse-ghosting-fix-en-toev...

De sofwareversie is 2101, hij zegt dat er geen nieuwe updates zijn.

Mijn andere tv is de Samsung ue40es8090.

Alvast bedankt voor al je hulp!

Gr Sjoerd

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Gebruiker999 , Sjoerd,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Op de video is het eigenlijk niet te zien.
Komt waarschijnlijk doordat het een klein beeld is. Het is ook geen ghosting.
Ghosting ziet eruit zoals op de bijlage. Ik heb een beetje m'n twijfels of het aan de tv ligt.
Eerder aan de Arris. De software is in ieder geval up-to-date.
Je zou nog kunnen testen met 4K voetbal wedstrijden op YouTube.
De UE40ES8090 is overigens een grijze import tv.
De model Code achterop de tv zal eindigen op XZG.
https://www.satellitemagazine.com/artikelen/waarschuwing-let-op-bij-stuntaanbiedingen-televisies/
XXN is een Benelux model. Zit daar ook een Arris op aangesloten?
Je zou 3 dingen kunnen doen. Er remote naar laten kijken -> Hulp op Afstand 
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.

Bovenin wel op SMART TV’s klikken en naar beneden scrollen.
Mocht hier niks uitkomen en het blijft storend, dan zou ik het aan KPN voorleggen.
Eventueel het onder de garantie laten vallen. Je moet het dan melden bij de leverancier.
Daar loopt je garantie. Niet bij Samsung.

TV_ghosting_interference.jpg

signatureee
Groet, Dick

Gebruiker999
Journeyman
Opties

Hoi Dick,

Bedankt. Ja, die oude samsung tv was ook wat goedkoop, maar dat was in mijn studententijd :winking-face: 

Ik heb 4k op youtube gecheckt (goeie suggestie), maar het ligt echt aan de tv. Exact dezelfde problemen, de bal is niet scherp en heeft een soort van aura. Niet zo erg als op de ghosting foto, maar het is gewoon echt niet scherp. Ik ga de hulp op afstand inschakelen, bedankt voor deze tip en al je hulp!

Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hey @Gebruiker999 ,

Geen dank! Je zou het ook nog aan KPN kunnen voorleggen.
Houd je ons even op de hoogte?

Fijne dag!

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
Gebruiker999
Journeyman
Opties
Ja zal ik doen!