Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

QLED: Q6FAM (2017) ondertitels en local dimming

(Onderwerp aangemaakt op: 24-06-2018 12:19 PM)
8593 Weergaven
RafL
Pioneer
Opties

Probleem:

Recent een Q6F aangeschaft en in sommige series / films wordt het scherm steeds opgelicht bij de ondertitels. 

Dit is echt storend zeker voor een nieuwe tv waar je toch een goede kijkervaring van verwacht...

 

Het gekke is dat het lijkt af te hangen van "soort" ondertitel dat men gebruikt heeft bij de serie/film. Voorbeeld bij een star wars: return of the jedi heb je ook een donkere scene maar daar heb ik het niet voor...

 

Is dit iets wat in latere firmware update aangepakt kan/gaat worden zodat ondertitels beter herkend kunnen worden waarop local dimming niet reageert, is er een andere oplossing of is het een probleem wat je er maar moet bijnemen?

Lijkt me softwarematig op te lossen; als samsung menu's oproept met zwarte achtergrond op het scherm blijven zwart zonder te verkleuren;zowel onderaan (app bar), midden (instellingen) als bovenaan(connector balk) het scherm.

 

Dingen geprobeerd:

Heb bij ECO alles uitstaan; local dimming heb ik al op alle standen geprobeerd; contrast verbeteraar; helderheid; achtergrond verlichting; gamma; alles al geprobeerd maar blijft oplichten.

 

Voorbeelden (van iemand anders op youtube):

https://www.youtube.com/watch?v=j2ZwyLcnqdY

https://www.youtube.com/watch?v=hHNXX7D7zUw

https://www.youtube.com/watch?v=Ufx5CgBiFEc

0 Likes
191 Antwoorden
Tim
GrandMaster
Opties

@Necroslave84 fijn dat de monteur inmiddels is geweest en dat je nu ook meer duidelijkheid hebt over de situatie! Houd ons inderdaad op de hoogte hiervan :winking-face:

Moderator-signatures-v1-NL You must take your place in the Circle of Life." ~ The Lion King
0 Likes
Necroslave84
Navigator
Opties

Hallo heb deze namiddag telefoon gehad van Vandenborre ze hebben het onderzocht met een nieuwe qled 2018 uit de doos en ook daar was het zelfde probleem en hij heefd gezegd dat met firmware 1103 dat het beter moet zijn niet 100 procent maar tocht stuk beter hij zal dit zaterdag komen installeren op tv met USB stick want deze firmware is nog niet via site of tv van samsung down te loaden als ik nog niet tevreden ben zou hij local dimming uitschakelen via service menu van tv als ik het goed begrepen heb dan zou je niks meer van het probleem mogen merken dan als de technieker is geweest laat ik jullie het resultaat weten natuurlijk 😉

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Er staat in ieder geval nog een hoop spannends te gebeuren zie ik! Het enige waar bij mij een klein alarmbelletje van gaat rinkelen is het firmware verhaal. Het klopt dat we versie 1103 nog niet online hebben staan, al weet ik dat hij wel beschikbaar is voor andere regio's. Ik wil je dan ook adviseren om de medewerker van Vandenborre expliciet te vragen of hij zeker weet dat zijn 1103 firmware versie geen probleem gaat zijn voor jouw Benelux model TV. Misschien maak ik me onnodig zorgen hoor, maar stel hij installeert de firmware update die hij van een (bijvoorbeeld) Duits model heeft, kan dit mogelijk problemen veroorzaken omdat die firmware niet voor de Benelux is ontwikkeld. Voor de rest hoor ik uiteraard ook graag hoe het afloopt met de technieker :smiling-face:

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
Necroslave84
Navigator
Opties

hallo de technieker van Vandenborre is langs geweest en heefd update 1103 geinstaleerd en ja heefd het probleem niet opgelost de firmware hebben ze gehad van samsung zelf en is voor de benelux je kan het probleem wel oplossen door local dimming uit te schakelen via samsung service menu van de tv wel 1 nadeel beeld is dan donkerder pff 😕 dan maar  local dimming weer aan gezet samsung weet er van wel doe er dan iets aan aub de technieker wist me ook te zeggen dat ze daar voor de tv niet kunnen terug zenden naar samsung dit wordt dan ook mijn laaatste qled van samsung. 

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Heb je al geprobeerd je beeld in Film-modus te zetten? Als het goed is heb je dan ook minder last van het donkere. 

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
RafL
Pioneer
Opties

zowat alle mogelijk combinaties al geprobeerd samen met iemand via Samsung Chat.
Het oplichten blijft aanwezig bij bepaalde ondertitels... 

0 Likes
Necroslave84
Navigator
Opties

zelf na firmware update 1133.0 nog altijd zelfde probleem samsung doet hier gewoon niks aan ze hebben ons goed liggen volgende tv wordt een LG oled veel beter dan dikke brol van een QLED !!!

RafL
Pioneer
Opties

Is er manier om in het service menu te geraken?
Ik wil eens proberen om de local dimming volledig uit te zetten.
Heb zo een vermoeden dat dit enkel via het service menu kan.

 

Ik vermoed dat alle edge lit LCD's hier wel last van hebben; echter dit probleem lijkt software matig op te lossen zijn.
Er zijn films met donkere scenes en toch fel witte ondertiteling waarbij je geen kerstboom effect hebt...

 

Als ik er mij aan blijf storen ga ik ook een oled halen...

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Daar mag ik helaas niet in ondersteunen @RafL. Daarnaast is het zo dat als je instellingen wijzigt in het service menu en er gaat iets fout, de garantie op de TV komt te vervallen. Er is op Google vast een hoop info over te vinden, maar het is op eigen risico als je dit menu in duikt.

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
RafL
Pioneer
Opties

Dag Tom,

 

dank je wel voor de info, ook wat betreft het conflict met de garantie voorwaarden.
Heb jij zicht op een eventuele update om dit probleem te verhelpen aangezien er toch veel mensen last van blijken te hebben en dit al op verschillende modellen aanwezig is?

 

Als google tekst herkenning kan doen; veronderstel ik dat samsung ook ondertitel herkenning kan implementeren en ervoor zorgen dat niet het gehele beeld oplicht door bijvoorbeeld softwarematig ondertitels grijzer / geler / wathever te maken...

Ik vermoed dat dit zelfs eenvoudiger is dan al de algoritmes die ze hebben voor HRD+, motion, ruis, ...

0 Likes