20-07-2020 09:21 PM - bewerkt 21-07-2020 07:53 AM
Beste,
Ik ben redelijk thuis met het instellen van PC's, consoles en TV's (buiten kleur-calibratie om dan ;p) maar ik kom niet uit over dit probleem. Het inverse-ghosting probleem dat de QxxT serie had is compleet opgelost bij mij met de laatste firmware: super fijn, maar ik loop nog wel tegen twee andere zaken aan:
1. Met of zonder freesync (ongeacht resolutie of refreshrate) zal de Q90T in game-mode (zodra game motion plus uitstaat) af en toe horizontale balken laten zien (doorzichtig) die langzaam over het beeld omhoog kruipen. Ziet er 100% hetzelfde uit als dit: https://youtu.be/X7ju4S0SZvQ?t=151 Rond 02:05-03:00 kan je een soort (in zijn geval groen-) grijze balken langzaam over het beeld omhoog zien kruipen. Dit doet mijn TV ook in élke vorm van game mode behalve de 120hz modi van 1080p/1440p. Het is niet super opvallend, maar wel vervelend gezien het in-game overkomt als dirty screen effect elke keer wanneer je naar boven/naar beneden kijkt.
2. Mét Freesync/VRR aan op de Xbox One X (óf PC) verandert de gamma (en brightness) van de TV enorm, ook lijkt het alsof local dimming op een andere, vaste, stand gezet wordt. Dit heeft als gevolg dat zowel Freesync Game mode áls Freesync Game mode HDR op elke resolutie extreem donker is.
Ik dacht eerst al dat het wellicht om de Xbox ging, maar deze is inmiddels op 2 andere TV's en twee Freesync monitoren getest en alleen bij de Q90T levert het ineens totaal andere beeldinstellingen op, ondanks dat de Game Mode en Freesync Game Mode zowel met als zonder HDR op dezelfde instellingen staan.
Al geprobeerd:
Andere HDMI poort. Andere HDMI kabel. Volgorde PC/Console - TV aanzetten. Volledige restart beiden. Beiden van het stroom af etc etc, maar het blijft terugkomen: Zodra VRR/Freesync signaal wordt herkend door de TV is álles extreem donker. In SDR is dat nog te redden door de 'Brightness' (eigenlijk Backlight...) op 50 te zetten, maar in HDR worden dingen gewoon echt te donker.
Dit is met de nieuwste firmware van 1302.5. Geen idee of dit bij de fabrieksfirmware ook voorkwam, het enige wat ik nog niet heb gedaan is een factory reset van de TV zelf.... enige tips of ook maar iets van een idee wat hier aan de hand is?
Alle informatie is welkom!
EDIT: Ik zal nog wel even een voor- en na foto plaatsen dan is het denk ik al snel duidelijk wat een enorm verschil dit is (en dit uiteraard niet de bedoeling is).
op 21-07-2020 10:10 AM
Had al op een andere post van je gereageerd maar hier is het wat duidelijker als meer mensen hetzelfde ervaren
Ik kan met mijn Q90T niet zeggen dat ik hetzelfde ervaar, wat we kunnen doen is eens een zelfde soort test doen gezien je ook een PC gekoppeld hebt om te kijken of we dan hetzelfde zien (met foto's/filmpjes)
Als je mij verteld wanneer je dit op de PC ziet dan kan ik het wellicht nabootsen op die van mij en dan even zien of het daadwerkelijk een issue is met de firmware of wellicht jou paneel.
- Erik
22-07-2020 07:10 AM - bewerkt 22-07-2020 07:12 AM
Hey ErikMartijn,
Ik ben helaas nog niet aan testen toegekomen buiten de Xbox One X om en hoop dit alsnog vanavond te doen. Wel kan ik alvast zeggen dat andere HDMI kabels (nog een andere... eentje die 4K 120hz capable is zelfs ;p) en een factory reset van de Q90T niets uitvoeren.
Apart is dat ik precies over dit issue een oud artikel kan vinden toen Freesync nét geïntroduceerd was bij Samsung. KS8000 en Q9FN stonden er om bekend dat ze soms Brightness issues hadden als Freesync werd aangezet op de Xbox of PC (toen alleen nog 1080p ondersteund werd):
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/5/25/17393702/samsung-2018-tv-freesync-support-gaming-x...
''But there are some compromises that come with more fluid visuals. Samsung’s FreeSync mode only supports 1080p resolution for now, and the company notes that it might cause some random weirdness with the TV’s brightness at times. Probably still worth switching on just to see the difference it makes.'' Inmiddels is dit niet meer alleen 1080p en zou de brightness bug weg moeten zijn, helaas heb ik 'm absoluut zeker weten toch 😜
Dit lijkt dus precies te zijn waar ik last van heb, of het is in ieder geval het enige wat er enigszins bij in de buurt komt.
Vanavond zal ik nog even kijken of het met de PC ook gebeurt, maar ik ben bang van wel...
25-07-2020 10:18 AM - bewerkt 25-07-2020 10:25 AM
Goed, ik ben dan wel degelijk met PCs en met TV's op zich, maar met camera's kan ik niet goed overweg... Hier is het het duidelijkste te zien wat ik bedoel gezien het Samsung menu duidelijk in beeld is.
Hier zie je wat ik bedoel met dat VRR/Freesync contrast/gamma aanpast, wat helaas onmogelijk te corrigeren is te zien aan diverse testpatronen. De lichte is zonder VRR en in FilmMaker Mode en de tweede is VRR/Freesync Game Mode (een stuk donkerder wat allerlei details crusht in diverse games en helaas niet te corrigeren is met contrast, shadow detail, dynamic black equalizer, brightness of wat dan ook):
https://imgur.com/a/cfoBtW7
Ja ik weet dat ik hier filmmaker mode tegenover Game Mode met VRR heb staan, maar FMM en reguliere (non-VRR) Game Mode heb ik redelijk gelijk afgesteld staan -> het menu ziet er exact hetzelfde uit dus op deze manier kon ik gemakkelijk switchen tussen VRR/NonVRR met een druk op de knop zonder dat er weer van alles mis ging 😜 Daarnaast draaien zowel FMM als GameMode op 120hz PWM (tegenover 960hz pwm voor Movie Mode en VRR/Freesync Game Mode, zoals bevestigd door Rtings) wat ze vergelijkbaar maakt op input lag na. Mijn PC en zijn 5700XT werkte namelijk wat minder mee dan de Xbox wat dit betreft. Maar het effect is 100% consistent en hetzelfde. Zodra VRR/Freesync aangaat wordt alles veel donkerder.
Zo zijn zelfs de 'rondjes' rondom de menu iconen in het Samsung menu niet meer van de achtergrond van het menu te onderscheiden zodrda VRR/Freesync aan gaat. Zodra dit uitgaat ziet het er exact hetzelfde uit als in de FilmMaker Mode foto. Ook dynamic contrast etc heeft hier geen invloed op verder. Ik ben letterlijk al een week aan het rommelen om te kijken of ik niet gek ben maar dit is perfect consistent hetzelfde, wat je ook verandert.
op 25-07-2020 04:07 PM
Nog een paar vergelijkingen. Helaas is dit in-game lastig vast te leggen, maar dit is het resultaat, samen met dat near-black kleuren een waas over zich heen krijgen en er meer banding in scenes te zien is.
1: https://imgur.com/a/xRNTDmO
2: https://imgur.com/a/jRijMKG
3: https://imgur.com/a/sQkHIbr
op 17-08-2020 09:43 AM
@KindOldRaven Was helaas even niet in de gelegenheid om te testen (vakantie) 😅
Zelf gebruik ik FMM mode niet, ik had meer controle bij Movie mode over de kleuren en instellingen. Bij Game mode is het e.e.a. uitgeschakeld en het beeld wordt dan iets donkerder om die 120Hz met lage inputlag (en VRR) te halen. Bijna hetzelfde effect als met black frame insertion, het beeld is vloeiender maar wel donkerder.
Misschien kun je eens zien waar je kleurprofiel op staat, bij auto dan wil dat ook nog wel eens verschil opleveren.