op 18-07-2020 05:14 PM
Hallo,
ik heb vorige week een EU55Q85R Samsung Qled tv gekocht. Tot mijn teleurstelling kom ik tot de ontdekking dat het er op lijkt dat de optische uitgang op de one connectionbox geen 5.1 surroundgeluid doorgeeft. Nu lees ik dat de HDMIarc uitgang dat wel zou doen, maar mijn Rotel surroundprocessor heeft die niet. Via mijn vorige Samsung tv werkte dit wel. Heeft iemand een oplossing?
gr
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 19-07-2020 11:43 PM
Hi Dick,
Wederom bedankt voor je reactie. Ik ga me alvast verontschuldigen voor wat ik je nu ga vertellen. Wat blijkt; zoals je waarschijnlijk weet heeft de Q85R een one connectionbox. Bij installatie daarvan heb ik in mijn audio low board heel wat kabels om moeten leggen. Mijn oude Samsung tv had dat namelijk niet. En als gevolg daarvan is waarschijnlijk door het wegtrekken van kabels achter één van de Rotel eindversterkers - in dit geval dus die van de achter geplaatste surround speakers - de 12 volt trigger switch op aan gegaan! De eindversterker stond als gevolg daarvan dus in standby modus! Ik gebruik die 12 volt trigger functie helemaal niet en is ook niet aangesloten. Aan de voorzijde is dat niet zichtbaar, het spanningslampje brand dan gewoon zoals altijd wanneer in gebruik. Ik kwam hier achter toen ik een test deed in 5 Channel stereo. Ook toen deden de achterste surround speakers het niet. Voor mij dus een duidelijk signaal dat het niet aan de nieuwe Samsung tv lag. Na wat speurwerk vond ik dus die trigger switch en voila plots had ik weer surround! Excuses! Ik geniet nu van m'n nieuwe tv met super surround sound. maar toch ontzettend bedankt voor jouw moeite.
Gr Peter
op 20-07-2020 08:53 AM
Goeiemorgen @Peter142 , Peter,
Geen dank en excuses niet nodig, hoor! Jij bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Top dat je het zelf allemaal hebt kunnen oplossen. Nu kun je dus dubbel genieten.
Zou je misschien je vraag als ✅Oplossing kunnen markeren? Accepteer Oplossing aanklikken. Thanks!
Fijne dag!
18-07-2020 05:47 PM - bewerkt 18-07-2020 05:59 PM
Goedemiddag @Peter142 , Peter,
Klein typefoutje gemaakt. EU55Q85R. Is de volledige Model Code van de tv QE55Q85RALXXN?
Zie de sticker op de achterzijde van de tv. Is de huidige softwareversie van de tv de 1361.0?
Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv. Een optische verbinding (Toslink) heeft een beperkte bandbreedte.
Deze geeft idd geen 5.1 door. Wel 2.0. 5.1 is alleen mogelijk met HDMI ARC. Wat is het type van de Rotel? De RSP-1576?
Op welke Samsung tv heeft dit wel gewerkt (Model Code)? Ook optisch verbonden?
Graag hoor ik van je..
op 18-07-2020 06:20 PM
Hi Dick,
Bedankt voor je reactie. Ben nu even niet thuis en kan niet controleren welke type Samsung mijn vorige tv is. Het type Rotel is de RSP 1088. Een oudje maar voor mij heilig! Dus optisch kan alleen 2.0 doorgeven, aldus jou? Hoe kan het dan dat ik bij de vorige Samsung wel degelijk geluid uit alle speakers had en nu alleen de front speakers?
19-07-2020 09:42 AM - bewerkt 19-07-2020 07:38 PM
Dat is inderdaad een oudje 😉. Introductiejaar 2003. Nog even wat speurwerk gedaan.
Ik was even in de veronderstelling dat het ging om DTS 5.1. Dat gaat idd niet via optisch, maar gewoon Dolby 5.1 wel.
Welke geluidsset heb je eraan gekoppeld? Welke optie staat er geselecteerd bij de geluidsinstellingen?
Bij Instellingen->Geluid->Expertinstellingen->Digitaal formaat voor geluidsuitvoer. PCM?
Heb je de softwareverse nog geüpdatet naar 1361.0? Geef je de Model Code van de vorige Samsung nog even door?
op 19-07-2020 11:43 PM
Hi Dick,
Wederom bedankt voor je reactie. Ik ga me alvast verontschuldigen voor wat ik je nu ga vertellen. Wat blijkt; zoals je waarschijnlijk weet heeft de Q85R een one connectionbox. Bij installatie daarvan heb ik in mijn audio low board heel wat kabels om moeten leggen. Mijn oude Samsung tv had dat namelijk niet. En als gevolg daarvan is waarschijnlijk door het wegtrekken van kabels achter één van de Rotel eindversterkers - in dit geval dus die van de achter geplaatste surround speakers - de 12 volt trigger switch op aan gegaan! De eindversterker stond als gevolg daarvan dus in standby modus! Ik gebruik die 12 volt trigger functie helemaal niet en is ook niet aangesloten. Aan de voorzijde is dat niet zichtbaar, het spanningslampje brand dan gewoon zoals altijd wanneer in gebruik. Ik kwam hier achter toen ik een test deed in 5 Channel stereo. Ook toen deden de achterste surround speakers het niet. Voor mij dus een duidelijk signaal dat het niet aan de nieuwe Samsung tv lag. Na wat speurwerk vond ik dus die trigger switch en voila plots had ik weer surround! Excuses! Ik geniet nu van m'n nieuwe tv met super surround sound. maar toch ontzettend bedankt voor jouw moeite.
Gr Peter
op 20-07-2020 08:53 AM
Geen dank en excuses niet nodig, hoor! Jij bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Top dat je het zelf allemaal hebt kunnen oplossen. Nu kun je dus dubbel genieten.
Zou je misschien je vraag als ✅Oplossing kunnen markeren? Accepteer Oplossing aanklikken. Thanks!
Fijne dag!