Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Printplaat tikt.

(Onderwerp aangemaakt op: 06-02-2022 05:46 AM)
446 Weergaven
Rean Arisa
First Poster
Opties

Is er iemand die denkt te weten hoe te repareren?F9C84605-52F5-4928-AB31-6671F2F5750F.jpeg

0 Likes
9 Antwoorden
Opties
Beste Rean. Ik zie er verder geen verhaal of omschreven defect bij staan. Maar het zwarte blok dat net boven de schroef zit is een relays. Dat tikt altijd bij bijv. in- of uitschakelen van je apparaat en dat hoort ook zo. Van binnen zit er namelijk een mechanisme dat omschakelt (als een schakelaar) en bekrachtigd ofwel bediend wordt door een elektro magneet. Over tijd kunnen ze wat luidruchtiger worden. Hopelijk helpt dit?
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Goedemiddag,

Er is te weinig informatie vermeld om met een antwoord te komen.

Waar is de TV gekocht?
Wat is de volledige modelcode inclusief (XXN) Als het XXN is tenminste.
Hoelang heb je de TV al?
Waarom heb je deze zelf opengemaakt? Hierdoor verlies je alle garantie en dit is ontzettend dom.
Stars-Moderator-signature-800x200-patrick
Rean Arisa
First Poster
Opties

Ik woon in Thailand, TV is daar gekocht. (XXT) 7 jaar oud. Kostte €5000. Augustus 2021 geen beeld meer. 

Veelvuldig contact gehad met Samsung Thailand. December (!) eindelijk een monteur. Die vertelde ons dat de 

one connect box niet meer leverbaar was. Op mijn vraag of ik de tv dan maar moest weggooien werd bevestigend geantwoord. Tv van € 5000 die maar 7 jaar meegaat? Onze oude Samsung 40 inch is 17 jaar oud en werkt nog perfect! Samsung service in Thailand staat heel slecht bekend. Dozenschuivers worden ze genoemd. 

Via tips op internet heb ik de one connect box van een nieuwe ventilator voorzien. Origineel zelfde type, zelfde serienummer. 

De tv werkte weer een maand prima. Tot eergisteren. Het witte lichtje midden onder staat aan. Het rode lampje rechtsonder flikkert. Hij start dus niet op. Omdat ik toch geen service meer krijg van Samsung, heb ik de tv opengemaakt. De printplaten zien er goed uit. Hopelijk zo duidelijker?

Alvast bedankt voor reacties!

Henk Bakker

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Beste Henk, @Rean Arisa ,

Wat een verhaal! Het enige wat ik kan meedelen, is dat de leverancier verantwoordelijk is en het probleem moet oplossen.
Je hebt een koopovereenkomst met de leverancier. Niet met Samsung.
Ik het forum zijn helaas geen technische mensen die je kunnen helpen met de printplaat.
Alleen een monteur..

signatureee
Groet, Dick

Opties
Beste @Rean Arisa & @Dick . In een grijs verleden was ik TV monteur dus hopelijk kan ik je een beetje op weg helpen?

Op de foto die je stuurde zie ik een deel van een zogenaamde "Switching Power Supply" (schakelende voeding) met daarop enkele ringkern transformatoren, Elco's (Elektrolitische condensatoren), maar ook enkele fuses (zekeringen), een relays (die waarschijnlijk het tikkende geluid maakt) en ook wat regelaars / switchers in de vorm van transistoren of Fets (Field effect transistor) of Triacs o.i.d.

I.i.g. maakt het geheel (de switching power supply) die zotgt dat er Netspanning omgezet wordt naar verschillende spanningsniveaus voor de diverse modules in jouw toestel.

In dit deel van de PCB (Printed Circuit Board) bevindt zich ook het "Standby" gedeelte. Dat deel slaapt als het ware en ontwaakt bij het aanzetten bv. via de afstandsbediening. Een groot verschil met een echte schakelaar voor on / off.

Wat vaak gebeurd is dat in dit deel van je PCB een onderdeel defect raakt (meestal een transistor / Fet) waardoor de power supply in een zogenaamde "loop" beland. Hij gaat aan, vervolgens wordt een beveiliging geactiveerd (door een defect component?) waardoor het systeem weer terug naar off gaat. In de off-stand wordt uiteraard het defecte onderdeel niet meer waargenomen (gedetecteerd) waardoor het toestel weer opstart om vervolgens opnieuw uit te springen etc... een loop (cirkel situatie) dus.

Dit is één van de mogelijkheden. Meestal zal een schema van de PCB (componenten) vrij snel helpen met het foutopsporen doordat er dan een goed overzicht ontstaat van de werking van deze specifieke PCB en helpt om het defect op te sporen. Bedenk wel dat je dan minimaal met een multimeter aan de slag moet maar vaak ook een oscilloscoop etc.

Er zijn misschien ook in jouw buurt wat Radio amateurs die als hobby, elektronica hebben en component-schema's kunnen lezen? Ze hebben vaak ook de benodigde meetapparatuur. Ik kan je alleen mijn ervaring delen als oud-monteur en elektronics engineer maar misschien heb je er toch iets aan?

Veel succes met deze info en wellicht helpt het je een stapje verder naar de oplossing?

Hartelijke groetjes en een heel fijne dag toegewenst, ook aan Dick 😊
0 Likes
Opties
PS: ik zie links onder in beeld 2 x transistoren / fets (met witte siliconen druppels om te fixeren) en rechts daarvan een transistor, de D2060 (ofwel 2SD2060). Als dit een deel van je power supply is (lijkt er wel op en kun je zeker nazien op een elektronisch schema) zou ik eerst daar de aandacht op (laten) vestigen. Meestal zijn dat de boosdoeners in zo'n circuit of de Capacitors (Condensatoren) die vrij eenvoudig door te meten zijn. Nogmaals succes!!! 😉
0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Surveyor-Note-20-Ult ,

Bedankt voor je uitgebreide bericht! Ik ben vroeger zendamateur geweest.
Het nodige in elkaar gesoldeerd, maar dit gaat me boven m'n pet.
Ik hoop dat @Rean Arisa er iets aan heeft. In ieder geval bedankt voor je bijdrage!

Fijne avond!

signatureee
Groet, Dick

Opties
Hi Dick,

Wat leuk te horen dat je zendamateur was. Voor mij is dat lang geleden ook al heb ik nog steeds een vergunning. Ik had er al vroeg geen interesse meer in. Maar ik ben nog wel lang elektronica blijven (bij)studeren. Het is best toevallig in het PCB verhaal dat ik naast TV monteur, begin jaren 90, werkzaam was als ontwikkelaar voor schakelende voedingen voor 2,5 jaar. Dat past allemaal net in de vraag van Rean 😃. Hopelijk heeft hij er iets aan.

PS: weet jij toevallig hoe ik een berichtje aan bv. jou en Rean of anderen kan versturen? Ik probeerde nu met een apenstaart ervoor maar dat lijkt te mislukken 😬. Als het niet gaat is het ook goed hoor, maar dan weet ik dat.

Bij voorbaat heel hartelijk dank en mooi dat je zoveel hulp biedt op dit forum aan zoveel mensen. Fijne avond toegewenst, Henk
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hey Henk, @Surveyor-Note-20-Ult ,

Ja, zendamateur is lang geleden. Gewerkt met een Tenko 46T. Breakie, breakie 😂.
Bij goeie condities QSO’s maken met Italië, QSL kaarten, etc..
Je kunt een PB sturen door naar je profielfoto te gaan (bovenin).
Kies daarna Berichten. Klik op het potloodje en vul daar de naam in.

tenko.JPG

signatureee
Groet, Dick