op 27-02-2023 09:10 PM
Hallo,
Opmerkingen, vragen en problemen met mijn Samsung TV)
Ik weet niet precies tot wie ik dien te richten, dus plaats ik deze. Het zou fijn zijn als iemand deze kan oplossen / beantwoorden.
1 In namiddag of avond bleef opeens een programma op TV zo maar hangen, "glitches", met gekleurde of doorzichtige balken. Er was soms alleen geluid hoorbaar met stilstaand beeld of er sloegen beelden over. Dit was opeens komen opdagen, eerdere afleveringen geen last van gehad en je bent misschien al 10 minuten aan het kijken. Dit programma had in eerdere afleveringen geen problemen. Het gebeurd ergens in het midden van dit programma. Zo het kwam zo was het weg na een paar willekeurige herhalingen.
2 Kort na het aanzetten, waren er afgelopen periode vreemde kleuren te zien, groen, paarse, oranje vegen of balken onderaan het beeld. Beeld staat voor een goede seconde stil. Deze glitches hebben maar een paar dagen geduurd, niet altijd en zomaar komen opdagen. Gekleurde of doorzichtige blokken of balken. Slechts onderaan tot midden in het beeld. Ze zijn snel weg, minder dan een paar seconden in beeld. Dit is zomaar komen opdagen.
3 Bij aanzetten van TV moet de digitale TV gids "opwarmen", voor een aantal minuten staat er "Geen informatie" bij huidige tijdstip, bij bepaalde of alle TV zenders. Langzaam verschijn er dan de informatie en juiste titel.
4 Geluid tijdens het TV kijken is echt zacht. Vooral als er gepraat wordt, is het goed mogelijk dat je niet alles meekrijgt. Ik kan niet steeds de TV harder en dan weer zachter zetten. Geluid lijkt niet digitaal. Andere (echte digitale) bronnen hebben dit probleem niet.
5A Informatie en tijden in de digitale TV gids zijn niet altijd juist. Bij series dient er korte info over de aflevering te staan. Niet altijd staat die, verkort overzicht van de serie zelf of dat seizoen. Bij meerdere afleveringen van dezelfde achter elkaar kan 1 tot allen deze verkeerde en vreemde info bevatten. Bij eerdere "pogingen" was deze info overgenomen van IMDB en snel vertaald.
5B Gereserveerde tijdstippen zijn onjuist in de digitale TV gids. Programma begint te vroeg en dan zie je wat niet wilt zien (tot wel 5 tot 30 minuten). Anders, veel later terwijl het programma al een paar minuten bezit is. Waarom stop het voorgaande niet als het tijd is, dan vervolgen ze op het einde of de week er op datgene maar.
6 Bij uitzetten van mijn TV wordt de de versterker wel uitgezet, maar bij het aanzetten van mijn TV aanzetten niet.
TV wordt ook niet mee aangezet als ik eerst de versterker aanzet. Het kan voorkomen dat deze verbinding herhaald wordt vergeten vergeten, dubbel geluid hoorbaar of er is geen geluid hoorbaar via de versterker, kan "crashen" op de bron, ene maal werk bronnen wisselen andere maal dien je toch de stroomkabel er uit te halen. Versterker is aangesloten op HDMI 3, de ARC aansluiting, wat voldoende zou moeten zijn.
7 Bij YouTube kijken op TV lijkt deze player vast te lopen of zichzelf af te sluiten. TV gaat terug naar vorige bron en delen van YouTube player kunnen nog zichtbaar zijn. YouTube player update zichzelf, handmatig is dat niet te doen of te herinstalleren.
8 Voor onbekende redenen en zomaar meld de TV nog wel eens dat internetverbinding is verbroken, dit terwijl TV gewoon nog is aangesloten op de internetkabel. Ik kan gewoon internetten en e-mailen via mijn computer. Bij het verbinding testen blijkt TV gewoon aangesloten zijn, of blijft aangeven dat ik contact opneem met de internetprovider mochten er nog problemen zijn. Bij het verbinding testen kan het voorkomen dat niet alle gegevens hier ingevuld of vreemd zijn. Internetkabel van computer insteken in mijn TV en omgekeerd kan soms ook helpen. In andere malen weer niet, dan dien je toch terug te gaan naar een andere modus / bron, de TV herstarten, kan je wachten tot deze bug zich heeft opgelost of soms dien je ook die Wifi verbinding te gebruiken.
Updaten van TV software heeft al jarenlang geen zin meer, want bij handmatig controleren, geeft aan dat er geen nieuwe beschikbaar is en blijft 1136 aangeven.
Zijn dit problemen echt voor Samsung?
Gr.
op 27-02-2023 09:28 PM
Goedenavond @Raymond Fuchsia ,
Een heel verhaal, maar je vergeet nogal wat. Waarmee kijk je tv? Een tv ontvanger? Zo ja, welke?
Een CI+ module? Over welke versterker gaat het? Heb je de tv al een keer gereset?
Bij Schermmenu→Ondersteuning→Zelfdiagnose→Resetten. De softwareversie is overigens up-to-date.
Het introductiejaar van de tv is 2013. Niet 1 van de jongste meer 😉.
Sommige problemen, zoals bijvoorbeeld punt 1, kunnen hieraan gerelateerd zijn.
op 01-03-2023 03:15 PM
@Dick, Omdat ik meende dat het niet van belang was, was ik dat niet vergeten. Standaard TV kijken, dus met kabel en CI+ module.
Kan wel zijn dat dit inmiddels een ouder model is. TV is eigenlijk nog goed om deze niet hoeven te vervangen.
Beeld problemen kwamen opeens.
Geluid problemen zijn eigenlijk vanaf begin.
YouTube player problemen komen en gaan.
Fabriek reset is tijdelijke oplossing en veel gedoe. Is het de software dan dient er maar een update hiervoor te verschijnen.
op 01-03-2023 03:23 PM
Het enige wat dan nog overblijft, is om er remote naar te laten kijken:
https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel eerst op SMART TV’s klikken en daarna naar beneden scrollen.
Software-updates worden voor dit model niet meer uitgebracht.
op 03-03-2023 06:20 PM
Goedenavond @Raymond Fuchsia ,
Heb je nog een afspraak met Hulp op Afstand kunnen maken?
op 15-03-2023 03:58 PM
Waarom is dit een oplossing?
op 15-03-2023 04:11 PM
Waarschijnlijk omdat er geen reactie meer kwam op deze vraag:
"Heb je nog een afspraak met Hulp op Afstand kunnen maken?"
Inmiddels 2 weken geleden..
op 15-03-2023 04:29 PM
@Dick schreef:
Waarschijnlijk omdat er geen reactie meer kwam op deze vraag:
"Heb je nog een afspraak met Hulp op Afstand kunnen maken?"
Inmiddels 2 weken geleden..
Dan wordt je vraag zomaar afgesloten en zonder dit te melden. Iets wat niet mag gebeuren.
Hulp op Afstand is niet voor TV. Dat kan ik dus niet doen.
op 15-03-2023 05:17 PM
Dan heb je de link niet gelezen. Je kunt dit gewoon aanvragen:
https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel eerst op SMART TV’s klikken en daarna naar beneden scrollen.
Zie ook pagina 161 van de handleiding:
https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201304/20130413105554609/[DUT]FPDVBEUF-1.004-0401.pdf
op 15-03-2023 07:02 PM
Er wordt telefoon genoemd.