op 03-10-2019 11:53 AM
Goede dag, sinds kort heb ik last van een horizontale grijze band net boven het midden van het beeldscherm. Lijkt wel een soort schaduwband, flikkert ook. Stoort niet zo heel erg, maar als je het weet zie je het gelijk.
De TV is denk ik 5 a 6 jaar oud, wordt heel frequent gebruikt. Mijn vraag is een reparatie rendabel of moet ik gelijk aan een nieuw toestel denken?
Bij voorbaat dank.
op 03-10-2019 01:14 PM
Goedenmiddag @JohnHo , John,
Even een opmerking vooraf. Zou je het serienummer op de sticker buiten beeld kunnen zetten? Dit om misbruik te voorkomen. Thanks!
Volgens de Model Code UE60ES6100WXXN is de tv uit 2012. De E bepaalt dit. Dus 7 jaar oud.
De softwareversie die erbij hoort is de 2008.0 Even checken bij Menu->Ondersteuning->Software-update.
Niet gelijk op een pessimistische manier bekijken 😉. Zou je misschien een beeldtest kunnen doen?
Bij Menu->Ondersteuning->Zelfdiagnose->Het beeld testen. Als hier dezelfde afwijking op te zien is, even een foto uploaden.
Dit lijkt op een defect aan het LED-LCD scherm waarvoor misschien een reparatie noodzakelijk is.
2 redmiddelen om dit uit te sluiten:
Als beide opties geen effect hebben, dan is een reparatie onvermijdelijk.
Dit zal niet goedkoop zijn en de vraag of je in een tv van 7 jaar oud nog moet gaan investeren.
De kans is groot dat er ergens anders weer een defect optreedt.
Uiteraard mag ik hier niet over beslissen, maar neem dit mee ter overweging.
Laten we eerst de foto maar afwachten.
Graag hoor ik van je..
op 03-10-2019 03:38 PM
Beste Dick, allereerst ontzettend bedankt voor deze uitermate duidelijke en fijne reactie. Ik ga er van het weekend mee aan de slag laat de uitkomst natuurlijk ook asap weten.
Weet alleen niet hoe ik die foto hier kan aanpassen of verwijderen, ben niet zo'n Whizzkid hahaha, en zit hier ook pas sinds vandaag op deze site.
Nogmaals dank en ik laat het weten.
Grt, John
04-10-2019 08:02 AM - bewerkt 04-10-2019 08:12 AM
Goedemorgen @JohnHo , John,
Geen dank natuurlijk! Jij bedankt voor je terugkoppeling.
Het plaatje met het serienummer kun je gewoon weghalen door in dat bericht de cursor achter het plaatje te zetten en dan de backspace/delete toets te gebruiken. Of achter "Bij voorbaat dank."
Er kan namelijk misbruik gemaakt worden van het serienummer dus wel belangrijk om dit te verwijderen.
Ik hoor de uitslag van beide opties wel. Hopelijk helpen die.
Stuur je de foto van de beeldtest nog even door? Thanks!
Alvast een fijn weekend!
op 07-10-2019 12:21 PM
Goedemiddag @JohnHo, John,
Heb je nog succes kunnen boeken?
op 07-10-2019 12:45 PM
Ha Dick, nogmaals dank voor al je adviezen. Echter waar ik al een beetje bang voor was, niks heeft geholpen. De grijze band zit er nog steeds. Dus begin toch een beetje bang te worden voor het minst leuek scenario.
Check de foto maar.
grt. John
op 07-10-2019 12:45 PM
En de foto
07-10-2019 01:01 PM - bewerkt 07-10-2019 01:04 PM
Hey @JohnHo , John,
Bedankt voor je snelle reactie en de foto! Deze is echter onvoldoende.
Om goed te kunnen beoordelen, heb ik echt de foto's van de beeldtest nodig.
Bij Instellingen->Ondersteuning->Zelfdiagnose->Beeldtest starten.
Graag volgens onderstaande eisen:
https://eu.community.samsung.com/t5/TV-Audio/How-to-Wat-zijn-de-beeldtestfoto-eisen/td-p/307375
Daarna graag, ter beoordeling, foto's van de strandfoto en de grayscales uploaden. Thanks!
PS denk je nog aan het serienummer? Delete desnoods het hele plaatje. Is wel belangrijk..
op 12-10-2019 12:23 PM
Goedemiddag @JohnHo , John,
Ik heb nog steeds de foto's van de beeldtest niet ontvangen. Zou je die nog kunnen toesturen?
op 11-10-2021 11:55 AM
@Johnho Lijkt mij een duidelijk verhaal wat hier aan de hand is. Er is een backlight strip uitgevallen. Iets dat tegenwoordig veel voorkomt in verschillende merken LCD televisies.