op 16-01-2022 09:30 PM
Ik krijg het beeld van deze nieuwe tv niet lekker helder, welke (combinatie van) instellingen ook probeer. Mijn grootste bezwaar is dat wit niet echt wit is, maar dat er altijd een grijzige waas over het scherm ligt. Herkenbaar? Iemand een oplossing? Beeld is hardstikke scherp, maar die grauwe waas……
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 21-01-2022 09:35 PM
Yessss!
Het lek is boven water en eigenlijk heel simpel.
In het menu onder Algemeen-Aan/uit spaarstand de Helderheidsoptimalisatie uitgezet en het probleem is opgelost.
Vreemd dat dit niet onder Beeld is in te stellen, maar onder Algemeen.
Maar nu is het beeld helder en zonder grauwe waas.
Zegt het voort!
16-01-2022 09:45 PM - bewerkt 16-01-2022 09:46 PM
Goedenavond @Gert12 ,
Een hoop vragen. Wat is de volledige Model Code van de tv?
Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Graag incl. de letters XXN. Wat is de huidige softwareversie van de tv?
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
Zie je dit bij alle bronnen? Bv. YouTube, Netflix, gewoon tv kijken, etc.?
Hoe kijk je tv? Decoder, CI+module, ethernet, etc.? Wie is je provider?
Zou je misschien, om te testen, een 4K UHD democlip op YouTube willen bekijken?
Zie je het daar ook op terug? Zou je ook een beeldtest willen doen?
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Apparaatonderhoud→Zelfdiagnose→Het beeld testen.
Dit moet écht volgens deze eisen, anders is het niet goed te beoordelen → Eisen beeldtestfoto's
Dat wordt dus morgen. Belangrijk: dus ook zonder aangesloten devices.
Daarna graag, ter beoordeling, de foto's hiervan posten.
Zou je, om uit te sluiten, alvast het volgende willen doen:
op 17-01-2022 05:12 PM
Dag Dick,
idd veel vragen. Maar ik ga mijn best doen.
modelcode: QE32Q50AAUXXN
softwareversie: T-KSU2EDEKC-1807.2, BT-S
4K UHD-clip via youtube geeft perfecte kleuren, zonder grauwe waas.
TV kijken via UPC Media box, via HDMI poort 1 op de TV. Provider Ziggo.
De beeldtest. Eerst natuurlijk alles gereset. Als ik volgens de instructie te werk gaat krijg ik na de testfoto niet de mogelijkheid om een grayscale foto te maken. Na de test zijn er 2 mogelijkheden: ja, de test ging goed. Probleem opgelost. Nee de test was niet goed: neem contact op met customer care. Dus geen optie voor grayscale. Doe ik iets verkeerd?
Hoe dan ook, bijgaand 2 foto’s. Eén van een willekeurig screenshot en de testfoto.
Ik hoor graag of en wat er aan te doen is,
groet,
Gert de Ruyter
op 17-01-2022 05:34 PM
Goedemiddag @Gert12 , Gert,
Bedankt voor de foto's! De grayscales zou je in beeld moeten krijgen bij de Nee vraag.
Maakt verder niet uit. De foto's zien er goed uit. Alleen de strandfoto is wat donker.
Ik vraag me af of de foto's bij daglicht gemaakt zijn, want de omgeving is ook donker.
Ik verbaas me over de UPC Media box. Is tegenwoordig de Mediabox XL of Next.
De softwareversie is out-of-date. Er is een nieuwe (1903.0) beschikbaar.
Graag updaten via USB. Misschien een oplossing voor het probleem.
Hier te vinden bij Handleidingen en downloads en pak de Alles Besturingssysteem:
https://www.samsung.com/nl/support/model/QE32Q50AAUXXN/
Zorg wel dat van de uitgepakte T-KSU2EDEUC.zip de upgrade.msd (in de map T-KSU2EDEUC→image) in de 'root' (hoogste niveau) van de Externe HDD/USB-stick staat, anders kan de tv ‘m niet vinden.
In principe heb je alleen de upgrade.msd file nodig. Installeren:
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Software-update→Nu bijwerken.
Kiezen voor USB. Daarna de tv resetten. Laat even weten of het iets heeft opgelost..
op 18-01-2022 07:27 PM
Dag Dick,
Even een update: software is ge-updated. Dat scheelt een stuk. Overdag is het beeld perfect, prima kleurbalans en wit is ook echt wit. Nu in de avond is het beeld weer ‘grauw’ . Wit is niet meer wit, maar neigt naar grijs. Contrast blijft ok, maar helaas wel invloed op de kleur. Alles is een tint donkerder, grauwer. Nog ideeën? Zijn er misschien omgevingsfactoren die van invloed zijn op het beeld? De tv staat in een kast met een donkere binnenkant.
groet,
Gert
op 18-01-2022 07:45 PM
Hoi Gert, @Gert12 ,
In ieder geval wat verbetering. Je zou wat kunnen spelen met Lokaal dimmen.
Deze setting detecteert de omgevingshelderheid. Bij Instellingen→Beeld→Expertinstellingen.
Je zou ook nog de Beeldmodus op Dynamisch kunnen zetten. Bij Instellingen→Beeld→Beeldmodus .
Veel meer kun je niet instellen. Als het storend blijft, moet je het onder de garantie laten vallen.
Je moet dit dan melden bij de leverancier, want daar loopt je garantie..
op 20-01-2022 08:49 AM
Goedemorgen @Gert12 ,
Is je probleem inmiddels opgelost of heb je een melding gedaan bij de leverancier?
op 20-01-2022 08:14 PM
@Dick ,
Dank voor je snelle reacties en hulp. Maar helaas nog geen definitieve oplossing. Morgen ga ik langs bij de lokale leverancier. Die heeft al aangeboden om te kijken of hij wellicht nog een briljant idee heeft. Als hij dé oplossing heeft, zal ik die hier delen.
groet,
Gertt
op 21-01-2022 09:35 PM
Yessss!
Het lek is boven water en eigenlijk heel simpel.
In het menu onder Algemeen-Aan/uit spaarstand de Helderheidsoptimalisatie uitgezet en het probleem is opgelost.
Vreemd dat dit niet onder Beeld is in te stellen, maar onder Algemeen.
Maar nu is het beeld helder en zonder grauwe waas.
Zegt het voort!
op 21-01-2022 09:38 PM