Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Geluid via optical naar hoorapparaat en via hdmi naar versterker

(Onderwerp aangemaakt op: 26-09-2022 09:31 PM)
456 Weergaven
BeyondCool
Apprentice
Opties

 

De volgende opstelling: een mediaspeler via mijn Marantz versterker via HDMI naar de televisie (Hdmi 3)

Ik heb een Samsung QN85AA. Op mijn vorige 55 inch Samsung QE55Q80R kon ik de optical op de TV Link van mijn vrouw aansluiten en liep het geluid netjes via de receiver naar de luidsprekers in de huiskamer.en kon mijn vrouw het geluid via haar gehoorapparaat horen. Met de QN85AA kan ik dat niet meer.. Ik kan het geluid wel optisch naar de TV Link sturen maar dan schakelt de televisie het geluid uit. Vreemd genoeg kan ik via Anynet ook niet netjes de versterker bedienen. Als ik de TV uitzet blijft de versterker uitstaan. De televisie bepaalt blijkbaar of het geluid via de versterker loopt of via een andere weg. Als ik de versterker uit zet kan ik de mediaspeler toch nog steeds zien en horen via de televisie (heel vreemd).

0 Likes

1 Oplossing


Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Hoi @BeyondCool ,

Duidelijk. Even ter informatie. Anynet+ is CEC. Elke fabrikant heeft zijn eigen benaming:

https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

Ik denk dat je er het beste even remote naar moet laten kijken -> Hulp op Afstand 
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel op SMART TV’s klikken en naar beneden scrollen.

signatureee
Groet, Dick

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

8 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedenavond @BeyondCool ,

Heb je wat meer informatie over de apparatuur? Wat is de volledige Model Code van de tv?
Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Als de tv aan de muur hangt, dan even het aankoopbewijs checken of hier kijken:
InstellingenOndersteuningOver deze tv. Graag incl. de letters XXN. Over welke Marantz gaat het?
Over welke mediaspeler gaat het? Wordt alleen het geluid van de mediaspeler niet doorgestuurd?
Gaat het over de Phonak TVLink II?

signatureee
Groet, Dick

Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemiddag @BeyondCool ,

Is je probleem inmiddels opgelost?
Er staan namelijk nog vragen van mij open..

signatureee
Groet, Dick

BeyondCool
Apprentice
Opties

Dag Dick,

 

Het model is QE75QN85AAT - Type No QE75QN85A
Mediaspeler is Google Chromecast with Android TV
Marantz NR1509
Het is inderdaad de Phonak TVLink II

 

Google TV via HDMI aangesloten op de Marantz. De Marantz via monitor out naar HDMI3 (maar 1 of 2 maakt geen verschil).

Wat ik wil bereiken:

- Als ik TV aan of uit zet schakelt de Marantz ook aan of uit. Of als ik de Marantz aan of uit zet schakelt de tv ook aan of uit. Vreemd genoeg: als de TV vanzelf op standby gaat dan schakelt hij de Marantz wel uit! Maar dus niet als ik op de powerknop druk - ook niet als ik deze een tijdje ingedrukt hou.
- Ik wil dat de TV via OPTICAL het geluid naar de TV-Link II stuurt.
- Ik wil dat het geluid via de Marantz blijft lopen en dat ik de luidsprekers via de Marantz harder/zachter kan zetten.

Wat gebeurt er nu?

Als ik via de Google TV de televisie aanzet (via CEC) dan gaat de televisie aan maar de Marantz niet. Als ik de TV uitzet gaat de Marantz ook niet uit. Als ik de Marantz aanzet gaat de televisie niet aan en als ik de Marantz uitzet gaat de televisie niet uit. Daarbiîmaakt het niet uit of Anynet ingeschakeld is. Dat heb ik in principe niet nodig volgens mij want ik wil alleen het videosignaal en het geluid NAAR de televisie sturen en wil dus niets van tv naar versterker sturen.
- Als ik Anynet aanzet kan ik in de instellingen van de Samsung het geluid via de HDMI laten lopen of via de optical. Niet allebei.
- Als ik Anynet uitzet dan heb ik SOMS geluid via de versterker en kan ik de TV via OPTICAL laten lopen en dan werkt de TVLink II dus wel. Maar dit is heel onduidelijk wanneer het wel of niet werkt. Als ik aan het volume kan dan schakelt over het algemeen of de versterkergeluid uit of de optical schakelt uit.

Andere vage *****: als ik de versterker uitzet (door op de powerknop te duwen op de versterker) dan verwacht ik dat alles wordt uitgeschakeld. Echter gaat de televisie dan een beetje lopen denken en toont vervolgens het beeld van de Google TV en speelt het geluid via de televisie. Volgens mij alleen als ik Anynet aan heb staan, maar dat weet ik op dit moment niet zeker.

Zoals gezegd: op mijn vorige Samsung deed 'ie het wel gewoon.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemorgen @BeyondCool ,

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Om alles te laten werken, moet sowieso Anynet+ aanstaan.
De Marantz hoort op de HDMI(ARC) poort van de tv anders werkt Anynet niet.
Waarom de Chromecast op de Marantz aangesloten en niet op de tv? Zo zit het bij mij en werkt.
Alles uitzetten met de powerknop van de Marantz werkt niet, want CEC werkt alleen via HDMI.
Ik vraag me af hoe het op de vorige tv gewerkt heeft, want je kunt het geluid maar 1 kant opsturen.
Of via optical of via HDMI. Over welke vorige Samsung tv gaat het?

signatureee
Groet, Dick

BeyondCool
Apprentice
Opties

Dag Dick,

De Google TV zit op de Marantz omdat ik het geluid rechtstreeks via de Marantz wil horen (met vorige televisies zat er wel eens wat vertraging op).

Het geluid gaat van de Google TV naar de Marantz en van de Marantz naar de TV en van de TV naar de optical out. OM deze keten te behouden moet de Google TV dus op de Marantz zitten.

Dat is hoe de keten zou moeten werken. Dat heeft altijd gewerkt bij al mijn vorige televisies (LG en 2 samsungs) maar bij deze niet. Bij de vorige televisie kon ik ook via CEC alle toestellen in 1 keer uitzetten (zonder Anynet). Ik weet wel dat je Anynet nodig hebt om geluid van de TV naar een andere bron te sturen via HDMI (eventueel bidirectioneel) maar dat wil ik niet. CEC heeft geen Anynet nodig.  CEC en ARC zijn 2 verschillende protocollen.

Dus het lijkt mij erop dat er een fout zit in de firmware van deze televisie ... Ik heb ook de leverancier al een vraag gestuurd maar die is er tot op heden niet op teruggekmoen.

0 Likes
Oplossing
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Hoi @BeyondCool ,

Duidelijk. Even ter informatie. Anynet+ is CEC. Elke fabrikant heeft zijn eigen benaming:

https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

Ik denk dat je er het beste even remote naar moet laten kijken -> Hulp op Afstand 
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel op SMART TV’s klikken en naar beneden scrollen.

signatureee
Groet, Dick

BeyondCool
Apprentice
Opties

Je hebt gelijk - CEC is inderdaad Anynet en niet Arc. Sorry.

 

Ik ga dat remote eens proberen. Dank je.

Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemorgen @BeyondCool ,

Heb je al een afspraak met Hulp op Afstand kunnen maken?

signatureee
Groet, Dick