op 04-02-2023 11:40 AM
Ik heb mijn tv met hdmi kabel aangesloten op mijn Yamaha reiver en wil het geluid via de daarop aangesloten boxen weergeven.
Probleem: Als ik met mijn Ziggo Mediabox next afstandbediening alles inschakelen ,
geeft mijn tv het geluid weer via de tv luidsprekers ipv via mijn Yahama. Ik moet dan in het tv menu ove4schakelen naar hdmi. (Lastig)
Vraag hoe kan ik de tv speakers permanent uitschakelen, zodat het geluid altijd via hdmi loopt?
Groet
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 07-02-2023 12:01 PM
op 07-02-2023 03:28 PM
Hallo Martijn,
Nee niet gelukt, geef het op!
Software van Samsung tv deugt niet , de geluids instelling voor geluid via hdmi wordt niet vast gehouden en gaat steeds terug naar tv geluid instelling.
Zet mijn reciever eerst aan op net radio en dan naar tvkijken. Dan gaat het goed. Maar direct tv kijken werkt niet en moet dan handmatig in het tv menu geluid omzetten naar hdmi.
Daar baal ik van.
Hebben jullie een suggestie dan hoor ik dat graag.
Groet,
Kas4
op 07-02-2023 03:37 PM
Hoi @Kas4 ,
Ik had eerder al voorgesteld om Hulp op Afstand aan te vragen.
Is dit inmiddels gebeurd? Heb je ook al contact met Yamaha gehad?
op 07-02-2023 07:40 PM
Van Yahama kreeg ik het advies om de fabrieksinstellingen van de tv opnieuw in te stellen.
Ik wil wel de hulp op afstand van Samsung aan te vragen.
Nog even het volgende, als ik op mijn reciever de net radio in stel en daarna overschakelen naar tv kijken gaat het goed met geluid over hdmi.
Echter als ik de tv (rechtstreeks) aanzet gaat het fout, dus naar de tv luidspreakers. Kan de volgorde van aanzetten een oorzaak zijn, moet de volgorde van aanzetten, als dat kan, aangepast worden . Nu gaat als laatste de reciever aan.
Groet
Kas4
op 07-02-2023 07:56 PM
@Kas4 ,
De volgorde van inschakelen kun je niet instellen. De rest volgt altijd de tv.
Ik denk dat het fout gaat, omdat je de AB van de Next gebruikt of CEC werkt niet goed.
Je zou, om te testen, de AB van de tv kunnen koppelen. Ik heb daar eventueel info over.
En inderdaad eerst de tv resetten. Bij Instellingen→Algemeen→Resetten.
Heb je overigens al een keer met een andere HDMI kabel getest?
op 07-02-2023 08:38 PM
Dick,
Kun je mij de info voor koppelen van de Samsung afst bed geven. Dat vindt ik overigens een onding de knoppen voor volume is lastig te gebruiken.
De hdmi kabel zijn nieuw en door ziggo geleverd.
Het resetten van de tv vind ik een eng klusje, krijg ik hem weer goed.
Hulp op afstand ga ik aanvragen.
op 07-02-2023 08:43 PM
Hoi @Kas4 ,
Hierbij. Heel verhaal 😉:
Op de Smart Hub bij Bron omhoog naar 'Instellen universele afstandsbediening'.
Kies Nieuw apparaat→Settopbox→Rechtstreeks op tv→Serviceprovider Ziggo.
Selecteer daarna de HDMI poort waar de Mediabox op aangesloten is.
Daarna krijg je de keuze om het switchen van de kanalen te testen (Kan. omh. of oml.)
Steeds op 'Nee' drukken. Na een aantal keer krijg je dan 'Modelnummer zoeken'.
Kies bij 'Fabrikant' Pace. Vervolgens bij Modelnummer zoeken DCR7111 invoeren.
op 07-02-2023 09:41 PM
Even een vraag, moet ik de Mediabox aansluiten op de tv?
Nu zit hij op de Yahama, maakt het dan uit op welke hdmi poort van de tv. De hdmi kabel van de Yahama zit op poort 4 Arc
Ga dat morgen uit proberen hoop dat het goed gaat
op 08-02-2023 09:21 AM
@Kas4 ,
Dat had ik al eerder voorgesteld, maar volgens mij had je dat al geprobeerd.
Het maakt niet uit welke poort je pakt. Geen ARC.
op 08-02-2023 09:45 AM
Hallo Dick,
Het omspitten van mijn smart hub (afstand bed van Samsung?) Vind ik lastig.
Bij het doorlopen van het tv menu zag ik de mogelijkheid van Signaalinformatie en de zelf test van de hdmi kabel tussen de bron en aansl. Hdmi 4 Arc van de tv. 2x test van drie gaf een probleemen 1x gaf hij goed aan.
Betekend dit dat de hdmi kabel niet goed is?
Als ik om schakel doet het geluid het prima.
Graag jou mening.
groet
En