op 26-02-2023 03:02 PM
Ik wil het geluid van mijn Samsung QE55Q80R horen via mijn Yamaha stereoversterker.
Omdat deze Yamaha geen HDMI-ingang heeft, vraag ik me af of ik dan gebruik kan maken van de Marmitek HDMI audio extractor met ARC - Connect AE14. De gedachte is dat ik dan de HDMI-ARC uitgang van mijn Samsung verbindt met de HDMI-input van de Marmitek en deze Marmitek via de Stereo Jack verbindt met mijn Yamaha versterker.
Daarbij zou ik dan het geluid willen regelen met de Samsungs afstandsbediening.
Vraag:
1. Gaat dit werken?
2. Lukt dat met de volumeregeling via de afstandsbediening?
3. Als er een HDMI-kabel is aangesloten op de HDMI-ARC uitgang van de Samsung (dus zonder dat die verder ergens op is aangesloten) wordt dan het geluid via de Samsung TV verbroken?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 26-02-2023 05:06 PM
Hoi Fred, @Frehuja ,
Eigenlijk kan het op geen enkele manier. Je kunt maar naar 1 geluidsbron tegelijk luister.
Als je een audio apparaat aansluit met HDMI kabel, kun je alleen via die weg geluid krijgen.
Ook als je een optische verbinding maakt. In beide gevallen worden de tv-speakers uitgeschakeld.
Een versterker met HDMI-ARC heeft dus ook geen zin. Ik zag dat de Resound een optische ingang heeft.
Die kun je dus ook niet gebruiken, omdat je de Geluidsuitvoer van de tv op Optisch moeten waardoor de speakers van de tv uitgaan.
26-02-2023 03:06 PM - bewerkt 26-02-2023 03:40 PM
Goedemiddag @Frehuja ,
Handig om ook even te vermelden over welke Yamaha het gaat 🤷♂️. Heb je een typenummer?
Wat is er nog meer aangesloten op de tv?
op 26-02-2023 03:42 PM
Dag Dick,
Het is een ouwetje: RX-797 Stereo Receiver en die heeft dus geen HDMI-aansluiting.
op 26-02-2023 04:04 PM
Hoi @Frehuja ,
Inderdaad een ouwetje 😉. 2010. Wat je wilt is niet mogelijk.
De Phones jack aan de voorkant is een uitgang. Geen ingang.
Je kunt dan het beste een DAC (Digitaal naar Analoog Converter) gebruiken. Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/sounix-digitaal-naar-analoog-converter-192khz-dac-coaxiaal-naar-analoog-...
Deze sluit je aan op de optische poort van de tv. Vanaf de DAC ga je met tulp verder naar de Yamaha.
Je hebt daar alleen maar de mogelijkheid CD of Phono.
De vraag is alleen of er voldoende audiosignaal uit de DAC komt.
De Geluidsuitvoer van de tv moet je wel op Optisch zetten. De speakers van de tv gaan dan uit.
Met een optische connectie kun je het volume niet meer met de AB van de tv regelen.
Dat moet met de AB van de Yamaha. Punt 3 begrijp ik niet helemaal.
Waarom een HDMI kabel aansluiten als je er niks op aansluit?
Het geluid wordt dan iig niet uitgeschakeld.
op 26-02-2023 04:24 PM
Hallo Dick,
Ik ben slechthorend en draag hoortoestellen. Ik probeer een oplossing te vinden voor onderstaand probleem (met een inleiding 😀), maar ik ben geen techneut...
Om mijn vrouw niet te storen maak ik voor geluidsoverdracht van mijn Mac naar mijn Resound hoortoestellen gebruik van de Resound TV streamer. Die gaat in de mini-jack van de Mac, waardoor het geluid van de Mac wordt uitgeschakeld maar ik kan dan horen via de tv-streamer.
Graag wil ik dezelfde oplossing voor mijn tv.
We hebben een Samsung QE55Q80R, maar deze Samsung heeft geen mini-jack ingang. Wel heeft de tv een HDMI-ARC aansluiting. Verder heb ik dus die oude Yamaha versterker, die ik bijna niet meer gebruik, maar wel nog aangesloten is. Deze Yamaha heeft geen HDMI-ARC aansluiting. Ik redeneerde dat de Stereoplug-uitgang ook de Marmitek verbonden kon worden met de L en R ingang aan de achterzijde van de Yamaha. Ik had namelijk gedacht dat als ik gebruik maak van de HDMI-ARC aansluiting van de tv naar een versterker met HDMI-ARC aansluiting, ik de Resound tv-streamer via de koptelefooningang aan de voorzijde van de Yamaha zou kunnen aansluiten.
Maar uit jouw woorden begrijp ik dat dat allemaal niet mogelijk is
Helaas schijnen alleen vrij dure versterkers een HDMI-ARC aansluiting te hebben (en zo'n versterker is aan mijn gehoor niet besteed) maar zou het daarmee wel kunnen werken?.
Oh ja, punt 3. Een beetje stom. De TV hangt plat tegen de muur aan. Ik kom er dus alleen maar bij als ik met twee man de TV eraf haal en dan de HDMI-ARC kabel aanbreng. TV terug en verder klooien. Maar dan moest natuurlijk ondertussen de TV wel weer te horen zijn...
Vriendelijke groet,
Fred
op 26-02-2023 04:29 PM
Eigenlijk dus in het kort: Ik zoek een oplossing waarbij mijn vrouw gewoon naar de TV kan luisteren en ik tegelijkertijd het geluid op mijn hoortoestellen binnenkrijg.
Groet,
Fred
op 26-02-2023 05:06 PM
Hoi Fred, @Frehuja ,
Eigenlijk kan het op geen enkele manier. Je kunt maar naar 1 geluidsbron tegelijk luister.
Als je een audio apparaat aansluit met HDMI kabel, kun je alleen via die weg geluid krijgen.
Ook als je een optische verbinding maakt. In beide gevallen worden de tv-speakers uitgeschakeld.
Een versterker met HDMI-ARC heeft dus ook geen zin. Ik zag dat de Resound een optische ingang heeft.
Die kun je dus ook niet gebruiken, omdat je de Geluidsuitvoer van de tv op Optisch moeten waardoor de speakers van de tv uitgaan.
26-02-2023 05:25 PM - bewerkt 26-02-2023 05:26 PM
Dag Dick,
Hartelijk dank voor je toelichting. Helaas , het is niet anders. Mijn huidige oplossing is de Resound multi-mic, een microfoontje die ik bij de luidspreker van de tv leg. Geen geweldige oplossing, maar ja, je moet wat…
Groet en nogmaals mijn dank!
Fred