Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Geen Dolby Digital via Optisch? QE75Q60R

(Onderwerp aangemaakt op: 20-09-2019 06:45 AM)
4226 Weergaven
Spvan75
Journeyman
Opties

Hallo!

 

Ik heb paar dagen mijn Samsung QE75Q60R incl een Sonos Playbar, nu kom ik erachter dat ik geen Dolby geluid via Optisch kan aanzetten op de tv richting de Sonos, ook Sonos geeft aan dat er stereo geluid binnenkomt en geen Dolby

 

In de specs staat wel dat de TV dolby ondersteunt maar alleen via HDMI ARC! kom ik achter, is dit op een of andere manier op te lossen?

 

Ik zag nog een converter van hdmi naar optisch, misschien een oplossing om via TV -> HDMI ARC -> CONVERTER -> Optisch -> Sonos aan te sluiten?

 

Jammer eventueel dat het dan zo moet met een nieuwe tv!

 

Groeten,

 

SPvan

0 Likes

2 oplossingen


Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
DickKoster
MegaStar
Opties

Hi @Spvan75 ,

 

Geen dank natuurlijk! Jij bedankt voor je terugkoppeling.

Jammer dat de Sonos alleen via een Toslink kabel te connecteren is.

Ik zei wel heel 'blunt' dat een converter zinloos is, maar je kunt het altijd proberen.

Niet geschoten is altijd mis. Ik lach me rot als het werkt en dan ga ik me diep schamen 🙈😉.

Fijn dat je me ff op de hoogte wilt houden. Ik houd je vraag iig open en gemarkeerd.

 

Suc6 en een fijn weekend toegewenst!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Oplossing
DickKoster
MegaStar
Opties

Hoi @Spvan75 ,

 

Wat er in een nieuwe release is veranderd, wordt nooit door Samsung bekend gemaakt.

Ik vind dit een gemis, maar meestal zijn het bugfixes en performance verbeteringen.

Als er nieuwe features uitkomen, dan wordt dit vlgs mij wel medegedeeld.

Denk je nog om je vraag als Oplossing te markeren? Thanks!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 Antwoorden
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemorgen @Spvan75 ,

 

Is de volledige Model Code van de tv QE75Q60RALXXN? Zie de sticker op de achterzijde van de tv.

Is de huidige software van de tv de 1318.0? Bij Instellingen->Ondersteuning->Over deze tv.

Wat is het typenummer/model van de Sonos Playbar?

 

Graag hoor ik van je..


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
Spvan75
Journeyman
Opties

Goedemorgen!

 

De type nummer is inderdaad QE75Q60RALXXN.

Software versie is 1315 en er is GEEN update beschikbaar.

 

Sonos Playbar versie 10.4 (build 521369030)

Serie ID: A101

Ook GEEN update beschikbaar

 

Graag hoor ik van je,

 

Groeten,

 

SPvan

 

0 Likes
DickKoster
MegaStar
Opties

Hoi @Spvan75 ,

 

Bedankt voor de snelle info! De softwareversie is out-of-date. De tv geeft nog wel eens verkeerd aan.

Er is een versie 1318.0 beschikbaar. Graag updaten via USB. Hier te vinden bij Downloads en pak de All OS:

https://www.samsung.com/nl/support/model/QE75Q60RALXXN/

 

Volg onderstaande procedure:

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-update-ik-de-firmware-of-software-van-mijn-tv-...

 

Zorg wel dat van de uitgepakte T-MSMDEUC.zip de upgrade.msd (in de map T-MSMDEUC->image) in de 'root' (hoogste niveau) van de Externe HDD/USB-stick staat, anders kan de tv ‘m niet vinden. Vergeet eventueel bij Deel 2, Punt 3 Ga naar Menu/Home >


Dus bij Instellingen->Algemeen->Software-update->Nu bijwerken. Kiezen voor USB.

 

Of dit je probleem gaat oplossen weet ik niet. Wel een artikel gevonden wat misschien bruikbaar kan zijn:

 

Additionally, you may want to confirm that your Sonos sound bar is receiving a Dolby Digital signal. My experience has been that Speech Enhancement doesn’t work very well on only a stereo input.

Open the controller while watching your program, and go to Settings>system>About my system (you have to scroll down to find this) and look at the area below your sound bar for the “Audio In” line, and confirm that it says Dolby Digital 5.1

If it doesn’t, you may need to go in to the audio settings for your TV, and the device that is feeding your TV and adjust so that they are sending a Dolby Digital signal through to your Sonos.

Also so important is the fact that some shows don’t actually have a Dolby Digital soundtrack. If they don’t, sometimes the additional options aren’t available, particularly on some TVs, so you may want to have a recent movie playing when you make any adjustments.

 

Ook even kijken bij de tv bij Instellingen->Geluid->Expertinstellingen->Digitaal formaat voor geluidsuitvoer.

Waarschijnlijk al gedaan. Deze staat ws. op PCM. Er is daar ook een mogelijkheid om die op Dolby Digital te zetten.

Misschien werkt dit niet bij een optische verbinding. Een een converter van HDMI naar optisch om via TV -> HDMI ARC -> CONVERTER -> Optisch -> te gebruiken is zinloos. Dit ligt dus niet aan de tv. Dan maar via HDMI ARC.

Er gaan ook veel negative verhalen over de 10.4 firmware update als je een google doet.

 

Graag hoor ik van je. Graag via dit forum 😉😉..


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
Spvan75
Journeyman
Opties

Bedankt voor je uitgebreide info!

 

Ik had de software idd nog niet gechecked via de website van Samsung, ik ben het nu aan het downloaden.

 

Ik heb de settings al gechecked op de TV, via optical stuurt deze GEEN dolby geluid uit, alleen PCM.

 

Als je via de HDMI ARC werkt zou deze dit wel moeten versturen, vandaar mijn vraag om een converter er tussen te zetten zodat ik via de SONOS -> optical kabel naar converter, vanuit converter -> HDMI ARC van de TV zodat deze wel de dolby geluid kan doorsturen. Dit zou dan wel kunnen werken? dan zit de converter er maar tussen.

 

Duidelijk dat de tv niet via optical out de dolby doorgeeft, maar wel via HDMI ARC.

 

Helaas heeft de SONOS playbar alleen een optisch ingang.

 

Ik zal hier mijn bevindingen laten weten. Nogmaals bedankt (dit keer via forum :winking-face: )

 

Groeten,

 

SPvan

Oplossing
DickKoster
MegaStar
Opties

Hi @Spvan75 ,

 

Geen dank natuurlijk! Jij bedankt voor je terugkoppeling.

Jammer dat de Sonos alleen via een Toslink kabel te connecteren is.

Ik zei wel heel 'blunt' dat een converter zinloos is, maar je kunt het altijd proberen.

Niet geschoten is altijd mis. Ik lach me rot als het werkt en dan ga ik me diep schamen 🙈😉.

Fijn dat je me ff op de hoogte wilt houden. Ik houd je vraag iig open en gemarkeerd.

 

Suc6 en een fijn weekend toegewenst!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
Spvan75
Journeyman
Opties

Hallo dkoster,

 

Software update heeft het beeld doen veranderen. Ik dacht waas over de zijkanten te zien en het beeld was niet zoals ik het wou bij 1315. Tijdens het aanzetten voor de eerste keer vroeg deze om een update en werdt deze direct geannuleerd. Hierna geen update melding gehad. Wel 1 keer ervoor nog kunnen updaten dacht ik.

 

Na deze update is hij zoals hij moet...

 

Maar even weer naar het onderwerp. Ik heb het converter gekocht maar dit was niet nodig. Ook weer teruggebracht :smiling-face:

 

Ik heb mijn playstation net binnen, daarin heb ik bij instellingen aangegeven dat deze dolby moet doorgeven. En toen keek ik op mijn Sonos app. Ik krijg Dolby Digital 5.1 signaal vanuit de PS4 Pro -> Tv -> optisch naar SONOS.

 

Toen dit ook ingesteld op de Apple Tv4K en krijg ik inderdaad 5.1 geluid toegestuurd naar mijn Sonos playbar. En in instellingen van de tv is het dan inderdaad ook mogelijk de Dolby setting aan te zetten na deze handelingen.

 

Bedankt voor je input! En deze onderwerp mag op afgehandeld, ben er erg blij mee!!

 

Groeten,

 

SPvan

DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemorgen @Spvan75 ,

 

Geen dank natuurlijk! Jij bedankt voor je terugkoppeling. Mooi dat alles werkt.

Zou je je vraag misschien als Oplossing kunnen markeren?

Accepteer Oplossing aanklikken. Thanks!

 

Nog een fijn weekend!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.
0 Likes
Spvan75
Journeyman
Opties

dkoster weet jij zo ook wat de nieuwste versie 1318 heeft geupdate/nieuws had? Kan dit met het scherm/beeld te maken hebben?

0 Likes
Oplossing
DickKoster
MegaStar
Opties

Hoi @Spvan75 ,

 

Wat er in een nieuwe release is veranderd, wordt nooit door Samsung bekend gemaakt.

Ik vind dit een gemis, maar meestal zijn het bugfixes en performance verbeteringen.

Als er nieuwe features uitkomen, dan wordt dit vlgs mij wel medegedeeld.

Denk je nog om je vraag als Oplossing te markeren? Thanks!


Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.