op 17-08-2019 05:16 PM
Net nieuwe samsung tv geinstalleerd, bevalt prima, alleen als de tv ingeschakeld wordt schakelt de afstandsbediening de humax decoder uit.
bij het uitzetten van de tv blijft decoder wel aan, wat prima is.
bij instellingen kan ik niets vinden.
tv geeft wel aan dat decoder uit is en kan hem dan via scherm aanzetten, maar is niet erg handig.
waar zou dit aan kunnen liggen?
op 18-08-2019 09:15 AM
Als ik dit bericht goed lees staat de Humax decoder permanent aan, ook als de TV uit staat, correct?
Zo ja, is er daarvoor een bepaalde reden want waarom zou je dat doen?
Je kunt beter met een goede basis beginnen dus alles uit.
Overigens schakelt de afstandsbediening van de TV de Humax decoder niet uit maar waarschijnlijk de TV maar dat is een beetje vaag.
Mijn eerste gedachte is dat instelling HDMI-CEC dit veroorzaakt.
ik zou eerst even 2 dingen controleren om een goede basis te hebben om te vertrekken.
Controleer bij de instellingen van de Samsung TV de optie AnyNet+ CEC aan staat.
Controleer of bij de instellingen van de Humax de optie HDMI-CEC (of hoe dat daar dan ook genoemd wordt) aan staat.
Zet in eerste instantie beiden uit en zet zet zowel de TV als de Humax aan en controleer wat er dan gebeurd, uiteraard moet de Humax dan standaard uit staan.
Ik gebruik een gelijkwaardige situatie maar dan alleen een andere Kabel ontvanger.
op 18-08-2019 10:20 AM
Hoi, bedankt voor je reactie, die anynet staat aan.
wij zitten bij de caiway en kijken dus tv via de decoder. Als die uitstaat hebben we dus geen tv.
hij staat eigenlijk altijd aan, want als de tv aangezet wordt kun je direct kijken.
als we nu de tv aanzetten met de samsung afstandsbediening dan gaat de decoder uit.
de tv geeft dan aan dat decoder geen voeding heeft en moet ik op het scherm een keuze maken om hem aan te zetten. Dan kan ik met samsung ab de decoder weer aanzetten.
het opstarten van de decoder duurt altijd lang omdat hij reboot.
het is geen megaprobleem, maar is jammer omdat de rest super werkt.
bedankt voor meedenken
op 18-08-2019 04:07 PM
Ik had al op uw laatsté reactie geantwoordt maar kom tot mijn verbazing achter dat hier niets staat dus nogmaals.
Wij maken ook gebruik van Caiway maar dat is verder voor dit onderwerp niet boeiend.
Onze kabelontvanger is een VU+ UNO 4K welke altijd in de stand-by modus staat dus geen opstart vertraging.
Ook hier kijken wij TV via de decoder.
Feitelijk kan decafstandsbediening van de Samsung TV de Humax niet zonder meer aanzetten, tenzij die daar op de een of andere wijze voor geprogrammeerd staat.
Naar mijn bescheiden mening kan de Humax alleen door de TV worden aangezet.
Dit zou dan zoals ik al eerder schreef via de op de Humax geconfigureerde en tevens ingeschakelde HDMI-CEC modus moeten gebeuren.
Dus misschien nog even proberen achter te komen of die functie op de Humax beschikbaar is en zo ja, of die dan ook aan staat.
Mocht dit het geval zijn zou ik zeggen, zet deze even uit want anders weet ik het ook niet zo 1-2-3.