op 02-03-2022 11:12 PM
Beste allemaal,
Omdat ik al een paar dagen bezig ben om een oplossing te vinden voor onderstaand probleem, ben ik ook in deze community gaan kijken. Ik vind vergelijkbare issues maar helaas geen werkende oplossing. Mocht ik de oplossing gemist hebben, laat me het dan vooral weten! 😉
Het issue
Onlangs heb ik een nieuwe Samsung tv bij gekocht. (Samsung 55QN95A). Hierbij zit de connect box. Ik heb hierover een aansluitingsvraag. Ik wil graag de mogelijkheid gebruiken om via het optische signaal af te spelen. Mijn soundbar (Samsung HW-Q800T, met de laatste firmware) biedt die mogelijkheid. Echter als ik de digitale out tussen de soundbar en de connector box aansluit dan krijg ik na enkele seconden het bericht in beeld dat er geen speaker gevonden kan worden. Ik heb de volgende oplossingen geprobeerd:
- Ik heb verschillende kabels geprobeerd.
- Ik heb ook m’n tv gereset en opnieuw geïnstalleerd.
- ik heb de soundbar gereset
- ik heb de tv geluidsuitvoer op PCM gezet
Herkennen jullie dit probleem en is er een oplossing?
Hartelijk dank voor de reactie.
Maarten Jan
#Samsung55QN95A #S55QN95A #HW-Q800T #optisch
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 03-03-2022 10:21 AM
Hoi @MaartenJan ,
Als je DTS:X bedoelt, dan kun je dat ook niet over een optische kabel sturen.
Daar heb je eARC voor nodig met een hoogwaardige HDMI kabel.
De soundbar en de tv beschikken ook over Q-Symphony:
https://www.plattetv.nl/info/wat-is-samsung-q-symphony
03-03-2022 09:23 AM - bewerkt 03-03-2022 09:24 AM
Goedemorgen Maarten Jan, @MaartenJan ,
Waarom zou je deze mooie soundbar optisch op de tv willen aansluiten?
De tv en de soundbar hebben een HDMI eARC aansluiting waarmee je zelfs Dolby Digital+ en Dolby Atmos kunt weergeven.
Met een optische kabel heb je maar een beperkte bandbreedte waarmee je maar tot Dolby Digital 5.1 kunt weergeven.
PCM is gewoon stereo. https://www.onlinekabelshop.nl/blog/hdmi-of-optische-kabel-aansluiten-sound-of-receiver
op 03-03-2022 10:01 AM
Hallo Dick, dank voor je reactie. Ik snap je vraag/verbazing. Ik wil dat graag om ook DTS te kunnen afspelen. Een geluid dat ik erg mooi vind. Vooral bij muziek/concerten
op 03-03-2022 10:21 AM
Hoi @MaartenJan ,
Als je DTS:X bedoelt, dan kun je dat ook niet over een optische kabel sturen.
Daar heb je eARC voor nodig met een hoogwaardige HDMI kabel.
De soundbar en de tv beschikken ook over Q-Symphony:
https://www.plattetv.nl/info/wat-is-samsung-q-symphony
op 03-03-2022 10:28 AM
dank je wel @Dick dat wist ik niet. Op internet las ik juist dat dat wel via de optische kabel moet.
ik heb een hoogwaardige HDMI kabel ertussen en q-symfonie staat aan. En dat werkt ook
maar misschien een domme vraag: als ik nu een dvd aanzet, ingesteld op DTS, dan zie ik dat niet terug in m’n soundbar (bijvoorbeeld een vermelding dat DTS geluid wordt afgespeeld. Zoals dat bij ATMOS wel gebeurt).
En daarnaast blijft het probleem bestaan dat ik een foutmelding ontvang wanneer ik via optisch signaal geluid wil afspelen en dus überhaupt geen geluid wordt afgespeeld via het optische kanaal.
op 03-03-2022 10:36 AM
Hoi @MaartenJan , Maarten Jan,
Je hebt het over een dvd. Die zit vermoedelijk in een dvd of blu-ray speler.
Hoe en waarop is deze aangesloten? Heb je al met een andere optische kabel getest?
Zijn de beschermkapjes van de optische kabel verwijderd? Mij een keer overkomen 🙈..
op 03-03-2022 11:57 AM
Hallo @Dick
de blu-ray speler is aangesloten met HDMI op de Connect box (heeft geen optische uitgang) en ik heb de optische kabel (geen standaard kabeltje) op de Connect box en de soundbar aangesloten. Ik heb drie verschillende optische kabels getest en de hoesjes zitten er niet op 😉. Op het moment dat ik de kabel aansluit op de Connect box dan herkent de tv dat wel. Maar na enkele seconden krijg ik de melding dat er geen luidspreker gevonden kan worden
03-03-2022 12:00 PM - bewerkt 03-03-2022 12:11 PM
Hoi @MaartenJan ,
Bedankt! Wat bedoel je met 'geen standaard kabeltje'?
Je moet wel een goeie Toslink kabel hebben.
Sluit je het aan volgens pagina 21 van de manual?:
https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202103/20210319031530001/AH81-11605F-02_FM_HW-Q800T_ZF...
op 03-03-2022 12:21 PM
Hallo @Dick ,
ik bedoel hiermee dat het geen kabel is die je er nog wel ‘s bijkrijgt. Het is een vergulde kabel.
ja zoals ik de beschrijving staat, zo sluit ik het ook aan
op 03-03-2022 12:28 PM
Hi @MaartenJan , Maarten Jan,
Duidelijk! Laat er anders even remote naar kijken -> Hulp op Afstand
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel op SMART TV’s klikken en naar beneden scrollen..