02-03-2018 01:33 PM - last edited 21-03-2019 04:13 PM by RobertS
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
- Report Inappropriate Content
De Samsung Galaxy Tab SM-T800 laadt, sinds kort, tergend langzaam of helemaal niet op. Kabel en bijbehorende oplader zijn goed. Met dezelfde kabel/oplader laadt mijn S7 wel op (rond de 1000mAh). USB aansluiting "schoonmaken" of factory reset blijken geen oplossing. Veilige modus en/of opladen tablet uitgeschakeld is doorgaans geen verbetering (laadt vaak niet eens op, of zonder enig probleem). Opvallend zijn de talloze verwijzingen in fora naar Samsung tablets en telefoons met oplaadproblemen.
Uit de gegevens van de app AccuBattery valt op dat de laadstroom veelal beperkt of negatief is (laadt dus niet op). Trucje: Houdt de power knop ingedrukt, na 30 seconden plug de lader in de usb poort en laat na 30 seconden de power knop dan pas los. De laadstroom is dan rond de 800 mAh, maar dat werkt niet altijd. Het traag/niet opladen is intermitterend, waardoor diagnosering erg lastig is.
De batterijcapaciteit is 73% en de “health” van de batterij wordt (desondanks) door de app AccyBattery alsmede andere apps als goed beoordeeld. Bij geen gebruik blijft de capaciteit van de batterij op niveau (loopt niet leeg). In de spaarstand kan met een lading van 100% minimaal een dag met het tablet worden gewerkt.
Ik twijfel of het vervangen van de batterij het probleem oplost. Niet uit te sluiten is dat de hardware, die de laadstroom regelt, niet goed meer functioneert. Een dure reparatie derhalve van een voormalig Samsung high end tablet van 2.5 jaar oud....
Wellicht dat een meelezende (Samsung) expert een inhoudelijke suggestie of diagnose heeft?
Solved! Go to Solution.
1 Solution
Accepted Solutions
23-03-2018 02:45 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
02-03-2018 01:57 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Dit zou best eens aan de micro USB-poort van de tablet kunnen liggen. Zeker omdat je aangeeft dat dit met tussenpozen gebeurt, kan het best zo zijn dat door een lichte beschading in de poort de kabel veel preciezer in de poort moet zitten. Je zou eens met AccuBattery (of Galaxy Charging Current, die geeft ook nuttige informatie) kunnen testen of het licht(!) wiebelen met de kabel enig effect heeft.
Omdat je verder aangeeft dat de accuduur nog goed is en je ook niet aangeeft dat de tablet spontaan bij een bepaald percentage batterij uitvalt (een van de tekenen van een defecte accu), ga ik ervan uit dat de accu zelf nog goed is. De meest waarschijnlijke boosdoener is de poort zelf. Iets minder waarschijnlijk (maar in theorie wel mogelijk) acht ik dat de achterliggende hardware die het opladen regelt defect is, omdat je dan over het algemeen ziet dat de tablet constant traag oplaadt.
02-03-2018 03:07 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Snelle reactie 😉 Licht wiebelen met de kabel in de connector heb ik als eerste al geprobeerd, maar vervolgens geen effect gezien in AccuBattery.
Zojuist is het wel gelukt om de accu (redelijk snel) op te laden naar 100% in safe mode. Reproduceerbaar is het niet want vannacht tablet opgeladen (power off) en is niet verder gekomen dan waarmee het opladen is begonnen (35%).
Ik zal wederom kijken naar de kabel connector verbinding...
07-03-2018 12:27 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Het opladen stopt veelal (niet altijd) of laadt met een veel lagere laadstroom (rond de 200 mA) nadat aanvankelijk wordt geladen met een veel hogere laadstroom (800-1000mA). Gedurende het opladen wordt de kabel niet bewogen. Als je de kabel beetje wiebelt zie ik geen effect in de AccuBattery app.
Als de diagnose juist is dan is repareren een minder aantrekkelijke optie gezien de te verwachten hoge kosten.
23-03-2018 02:45 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
04-09-2018 08:13 AM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Hoi, ik heb momenteel hetzelfde probleem. Ook mijn tablet sm-t810 laad niet goed op.
Lader is idd goed. Ik denk zelf dat de poort kapot is. Of misschien software matig zoals iemand dit benoemde. Baal goed hij is pas 2,5 jaar oud... mijn vorige ging ook na 2,5 jaar kapot... weet niet of de volgende nog een Samsung wordt als de gebruiksduur zo kort is. Iemand tips? Waar zou je hem kunnen laten repareren? en iemand idee wat dit kost? Als software probleem is hoe jan ik dit testen?
BVD voor de reacties
04-09-2018 09:11 AM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Hoi Cath,
Ai, dat is zeker balen! Een softwarematig probleem kun je uitsluiten door te proberen je tablet op te laden in de veilige modus: https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/hoe-kan-ik-mijn-toestel-starten-in-veilige-modus/
Als je tablet in deze stand goed oplaadt dan ligt het aan de software en is een fabrieksreset meestal voldoende om het probleem op te lossen: https://www.samsung.com/nl/support/mobile-devices/hoe-voer-ik-een-reset-of-fabriekinstellingen-uit-o...
Anders is er waarschijnlijk iets defect. Ik kan vanaf hier moeilijk inschatten wat dat defect is. Het probleem kan inderdaad de poort zijn, maar ook de batterij of het moederbord. Je zou langs een servicepunt kunnen gaan om dit te laten onderzoeken, dan krijg je ook gelijk een offerte voor wat reparatie je zou kosten: https://eu.community.samsung.com/t5/Mobiele-Producten/Waar-kan-ik-terecht-voor-reparatie-van-mijn-Sa...
01-01-2020 07:45 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Hier hetzelfde probleem op tab 6. Laad flits knipperend in beeld aan originele lader. 2 jaar oud. Zou niet moeten mogen
02-01-2020 10:53 AM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Hi @Superbreen12,
Heb je ook een andere kabel geprobeerd? Als dat ook niet werkt, dan kun je hem het beste laten nakijken bij een servicepunt of gebruik maken van de Ophaalservice.
07-10-2021 11:33 PM - last edited 07-10-2021 11:34 PM
- Mark as New
- Bookmark
- Subscribe
- Mute
- Subscribe to RSS Feed
- Highlight
Hoi Kevin,
Ik had het zelfde probleem met mijn galaxy tab s2 en dankzij jouw kennis ben tot ontdekking gekomen dat het een software probleem is. Dit omdat de Tablet wel op laad in veilige modus. Heb jij enig idee hoe ik dit kan oplossen zodat ik hem ook in de normale modus kan laden? dit zodat ik hem niet telkens in veilige modus moet zetten om te laden? Een fabrieksreset bleek niet voldoende.