Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Camera tips voor jouw Galaxy toestel.

(Onderwerp aangemaakt op: 27-03-2025 10:16 AM)
2120 Weergaven
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
We kennen het allemaal wel. Je beland in een situatie waar je een foto wilt maken maar je hebt geen idee welke fotostand je moet gebruiken. Ik ga jullie in dit topic leren welke standen je nou het beste kunt gebruiken in welke situaties.
Ik heb de S25 Ultra gebruikt voor het maken van dit topic.

Camera instellingen

Laten we beginnen met de instellingen van de camera. Eerst ga je naar de Galaxy Store en download je de app 'Camera Assistent'. Deze voegt een extra menu met instellingen toe aan de camera app.
Dit zijn mijn instellingen:
image
image
image

Bij instellingen om te bewaren heb ik alles aangevinkt.
Je kan deze instellingen overnemen zodat jouw camera hetzelfde is ingesteld als de mijne.
image

Rechtsboven kun je kiezen uit 12M, 50M en 200M. Dit staat voor het aantal megapixels. Als je graag foto's in de gewone fotomodus maakt is het zeer belangrijk om te snappen wanneer je welk aantal megapixels gebruikt.
image
Mijn 12M foto's met zoom doe ik altijd altijd in 3:4 verhouding. Als ik 200M foto's wil switch ik altijd naar 16:9 en in zeldzame situaties zelfs naar full.

Optische zoom vs Digitale zoom

Voordat je aan fotografie begint is het belangrijk het verschil te begrijpen tussen optische zoom en digitale zoom op jouw telefoon. Ik heb op de S25 Ultra 3x en 5x optische zoom. Dus 1x 3x en 5x zal prachtig scherp zijn. Alle andere waarden tussen 1 en 100x zijn digitale zoom.

Bij optische zoom gebruikt de camera de hardware in de lens om zonder kwaliteitsverlies het onderwerp dichterbij te halen. Bij digitale zoom wordt je onderwerp softwarematig dichterbij gehaald. Hoe meer megapixels je hebt hoe verder je kunt gaan zonder al teveel kwaliteitsverlies. Hoe verder je inzoomt hoe meer verlies. Probeer dus in je foto's en video's geen digitale zoom te gebruiken. Dit is enorm zonde en zal de kwaliteit van je shots verminderen.

Fotografie

Laten we simpel beginnen. Je ziet een bloem of een plant en je wilt deze goed op de foto zetten. Wat ik doe is heel simpel, ik zit in de normale fotostand op 12 megapixels en ik richt op de bloem en selecteer daarna 5x zoom. De 5x lens is 50 megapixels dus je haalt het onderwerp eerst dichterbij en achteraf kun je nog veel verder inzoomen.

image

Zoals je ziet is het resultaat gewoon perfect en je kunt nog behoorlijk inzoomen ook. Deze foto is niet bewerkt.
Hier nog wat voorbeelden van 5x onbewerkt.
image
image

image

image

Landschap foto's

Hiervoor zou ik 200 megapixels gebruiken.
image

Dit is 1 van de mooiste foto's die ik heb gemaakt. Deze is afkomstig van de S24 Ultra met 200 megapixels. Door de hoge resolutie zou je deze zo kunnen inlijsten🙂
Deze foto is wel nabewerkt in Lightroom om de kleuren net even wat meer naar mijn smaak te zetten.

Portretstand

Portretstand gebruik ik vaak met foto's van mensen en dieren.
image
In Portretstand laat ik de instellingen op standaard staan. Ik heb hem op 'vaag' staan en de effectsterkte op 0. Ik pas achteraf vervaging toe als dat nodig is voor mijn foto. Ik haal de beste resultaten met 5x optische zoom.

image
Videostand

Zorg dat je je video's maakt in UHD 60fps. Dan krijg je de beste video's en zoom niet in als het niet nodig is. Als jouw toestel over optische zoom beschikt kun je daarmee wel inzoomen maar gebruik geen digitale zoom.

Pro modus

Als je nou nog verder wilt gaan is er Pro Modus. In deze standen heb je meer controle over je instellingen en komt er geen AI nabewerking aan te pas.

Voor foto's heet dit gewoon 'Pro' in de camera.

Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt met de S24 Ultra.
image
Tijdens zonsondergang kwam ik deze prachtige situatie tegen. Door met de ISO waarde en de sluitertijd te spelen kwam deze foto eruit! Dit is niet nabewerkt.

Er zijn verschillende instellingen die je kunt aanpassen.
  • ISO
  • Sluitertijd
  • EV - belichting
  • AF-C - Focus 
  • WB - Witbalans
Zet de ISO altijd zo laag mogelijk tenzij het avond is of nacht. Bij weinig licht is het van groot belang dat je de ISO verhoogt. Hoeveel is afhankelijk van de situatie, dit moet je zelf beoordelen.

Met de sluitertijd bepaal je hoeveel licht er in je camera valt. Als je de sluitertijd verlengt komt er meer licht binnen en wordt je foto minder donker. 

De belichting laat ik op standaard staan.

De focus zet ik altijd op Multi.

En de witbalans laat ik op automatisch staan. 

Professionele Video

Hier kun je exact hetzelfde doen als in Pro modus maar dan met video's. Ook heb je hier de optie om in 21:9 te filmen en om LOG modus aan te zetten.

Zo activeer je LOG met de juiste instellingen:

- Ga naar camera instellingen
- Geavanceerde video-opties
- Zet Video's met hoge bitrate aan.( Optioneel, dit maakt de kwaliteit nog beter.)
- Zorg dat HEVC (hoge efficiëntie) aan staat.
- Open pro video modus.
- Zet rechtsboven LOG video aan
- Zet de instellingen bovenaan op filmen in UHD met 60 frames per seconde. 120 fps kan ook maar dit heeft alleen voordelen als je het later in slowmotion wilt bekijken. In 120 fps werkt hoge bitrate ook niet dus mijn advies is 60 fps.

Als je nu een video opneemt lijkt het beeld vreemd, weinig kleur. Dit is de bedoeling! LOG video is een opnamemodus dat beelden vastlegt met een groter dynamisch bereik en met meer informatie dan bij een standaard video. Dit resulteert in beelden die er in eerste instantie fletser en minder kleurrijk uitzien.
image

image

Voorheen als je met een professionele camera op deze manier video's opnam moest je daarna op de computer zogenaamde 'Color Grading' doen. Meestal via Adobe Premiere Pro. Met de S25 Ultra kun je dit meteen op de telefoon zelf doen. Zodra je klaar bent met filmen in de camera > Klik op de video > swipe omhoog > kleur correctie en geniet van een supermooie video.

Expert Raw

Als je je fotografie naar een nog hoger niveau wilt tillen kun je uit de Galaxy Store de app Expert RAW downloaden. Met Expert RAW moet je wel nabewerken. Deze foto's worden in RAW formaat opgeslagen.

Nabewerking

Ik heb de volgende apps op mijn telefoon om mijn foto's na te bewerken wanneer het nodig is

• Adobe Lightroom
• Adobe Photoshop
• Photoroom
• Google Snapseed

Ik hoop dat jullie zo meer informatie hebben over het gebruik van de camera! Helaas kan ik niet alles behandelen dus als jullie vragen hebben stel ze in de opmerkingen hieronder.

Stars-Moderator-signature-800x200-patrick
13 Antwoorden
mollie319
Big Cheese
Opties

Hoi @Patrick 

Fijn om hier weer een geweldige bijdrage te lezen van jou!
Zie dit echt als een goede toevoeging op vragen of zaken waar mensen tegenaan lopen. Goed en duidelijk omschreven, goede en ook zeer mooie voorbeelden.

Fijn weer Patrick, hier gaat de Community zeker wat aan hebben 👌

Peace & Β ωild!
In This Galaxy, On My Galaxy and Beyond!
Alledaags: S25 Ultra/Z Fold6, Watch Ultra, Galaxy Ring, Book4 360, Tab S10 Ultra, Buds3 Pro, SmartTags2
Familie: Z Fold5, Watch7, Tab S9, Buds3 Pro

fotolouis
First Poster
Opties
Uhd met 60 frs instellen gaat niet op de s25 ultra. En na afloop video afspelen en omhoog swipen levert nergens een instelling op met kleur corretie..
0 Likes
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Waarom zou UHD 60 niet werken? Post eens een screenshot. Kleur correctie werkt alleen met LOG mode.
fotolouis
First Poster
Opties
Inmiddels truc met kleur correctie gevonden. Maar als ik gewoon pro uitzet en daarna met bewerken kristal kies dat ziet het er minstens net zo fraai uit. En uhd met 60. Staat in de s25 ultra als 8k bij 60 frs. En komt als fhd in het scherm te staan.
0 Likes
fotolouis
First Poster
Opties
Bedoel LOG uitzet..:)
0 Likes
astridje
First Poster
Opties
Wauw wat super..maar welke camera asistent app kan ik dan doen..en zijn ze gratis..
Hier blij mee
0 Likes
astridje
First Poster
Opties
Welke is t...dank u wel1743514567315.jpg
0 Likes
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Als je telefoon het ondersteund staat het in de Galaxy Store en niet in de Playstore.
TMikael
First Poster
Opties
Welke camera app in de Galaxy Store is het? Graag de exacte naam van de app en de uitgever... Alvast bedankt.
0 Likes