Goedenavond.
Ik heb een vraagje naar aanleiding van een probleem dat mijn vriendin ervaart op haar Samsung Galaxy S20 FE.
Helaas is mijn vriendin uit pure onwetendheid vorige week vrijdag slachtoffer geworden van de inmiddels beruchte nep-app van DHL die zich per SMS verspreid heeft (
https://www.google.com/amp/s/androidworld.nl/nieuws/deze-track-trace-app-van-dhl-is-nep/amp). Deze heeft zij gedownload waarnaar haar hele telefoon vastliep en zij deze uitgeschakeld heeft. Toen ze de telefoon weer aanzette heeft ze de nep-app direct verwijderd. Ze is tot nu toe ook nog geen slachtoffer geweest van malware praktijken, maar ik baar me toch enige zorgen gezien de app dus wel voor korte tijd op haar telefoon heeft gestaan... Nu wil ik graag de telefoon terugbrengen naar fabrieksinstellingen om dit mogelijke probleem gegarandeerd te verhelpen en vervolgens de oude bestanden weer terug te zetten met Swart Switch via een ander toestel (het plan was om eerst d.m.v. Smart Switch alle bestanden van de S20 FE over te zetten op een oud toestel (Galaxy S8+), vervolgens de S20 FE te factory resetten en tot slot de bestanden vanaf de oude telefoon met Smart Switch weer terug te zetten op de schone S20 FE). Ik wou het doen via deze 'omweg' omdat er geen back-ups op de S20 FE staan en ik gelezen had dat als er een back-up wordt gemaakt ná de malware infectie, er een kans bestaat dat, mits deze back-up hersteld wordt, deze het virus opnieuw terugbrengt naar het toestel, zelfs na de factory reset. Hier ligt dan ook mijn vraag: Als ik Smart Switch gebruik om alle bestanden van het geïnfecteerde apparaat over te zetten naar een 'schoon' apparaat, geeft dit dan ook het virus mee aan het nieuws apparaat of kan deze met een service als Smart Switch niet overgedragen worden?
Mijn excuses voor het langdradige verhaal, maar het gaat natuurlijk wel om belangrijke zaken dus dan ben ik liever iets te duidelijk dan onduidelijk...
Graag hoor ik jullie mening over deze kwestie en of ik veilig mijn bestanden kan overzetten met Smart Switch zonder bang te hoeven zijn dat de malware meegegeven wordt!
Bedankt voor de tijd en moeite!
Met vriendelijke groet,
Nathan