Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Kan Smart Switch een virus/malware meegeven aan een ander apparaat?

(Onderwerp aangemaakt op: 29-05-2021 01:10 AM)
1785 Weergaven
NatNathan
Student
Opties
Goedenavond.
Ik heb een vraagje naar aanleiding van een probleem dat mijn vriendin ervaart op haar Samsung Galaxy S20 FE.
Helaas is mijn vriendin uit pure onwetendheid vorige week vrijdag slachtoffer geworden van de inmiddels beruchte nep-app van DHL die zich per SMS verspreid heeft (https://www.google.com/amp/s/androidworld.nl/nieuws/deze-track-trace-app-van-dhl-is-nep/amp). Deze heeft zij gedownload waarnaar haar hele telefoon vastliep en zij deze uitgeschakeld heeft. Toen ze de telefoon weer aanzette heeft ze de nep-app direct verwijderd. Ze is tot nu toe ook nog geen slachtoffer geweest van malware praktijken, maar ik baar me toch enige zorgen gezien de app dus wel voor korte tijd op haar telefoon heeft gestaan... Nu wil ik graag de telefoon terugbrengen naar fabrieksinstellingen om dit mogelijke probleem gegarandeerd te verhelpen en vervolgens de oude bestanden weer terug te zetten met Swart Switch via een ander toestel (het plan was om eerst d.m.v. Smart Switch alle bestanden van de S20 FE over te zetten op een oud toestel (Galaxy S8+), vervolgens de S20 FE te factory resetten en tot slot de bestanden vanaf de oude telefoon met Smart Switch weer terug te zetten op de schone S20 FE). Ik wou het doen via deze 'omweg' omdat er geen back-ups op de S20 FE staan en ik gelezen had dat als er een back-up wordt gemaakt ná de malware infectie, er een kans bestaat dat, mits deze back-up hersteld wordt, deze het virus opnieuw terugbrengt naar het toestel, zelfs na de factory reset. Hier ligt dan ook mijn vraag: Als ik Smart Switch gebruik om alle bestanden van het geïnfecteerde apparaat over te zetten naar een 'schoon' apparaat, geeft dit dan ook het virus mee aan het nieuws apparaat of kan deze met een service als Smart Switch niet overgedragen worden?
Mijn excuses voor het langdradige verhaal, maar het gaat natuurlijk wel om belangrijke zaken dus dan ben ik liever iets te duidelijk dan onduidelijk...
Graag hoor ik jullie mening over deze kwestie en of ik veilig mijn bestanden kan overzetten met Smart Switch zonder bang te hoeven zijn dat de malware meegegeven wordt!
Bedankt voor de tijd en moeite!
Met vriendelijke groet,
Nathan

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
SnArF2576
Pathfinder
Opties
Goeden morgen NatNathan,
Wat jij wil via het oude toestel is ook mogelijk maar belangrijk blijft op dit moment een grondige scan op infecties. En scheelt een hoop heen en weer schuifen van data en mogelijken problemen van data verlies.
Wanneer je na een scan niks meer vind kun je er voor 99% zeker van zijn dat het goed is. Volledig garantie kun je nooit hebben.
Wat u dus kunt doen alvorens de "geïnfecteerde" telefoon leeg te halen is een virusscan installeren en die grondig te laten scannen, als die geen problemen aangeeft kun je een backup maken en het toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen
HEEL VEEL SUCCES.
IK hoor graag of het lukt groet SnArF

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 Antwoorden
Oplossing
SnArF2576
Pathfinder
Opties
Goeden morgen NatNathan,
Wat jij wil via het oude toestel is ook mogelijk maar belangrijk blijft op dit moment een grondige scan op infecties. En scheelt een hoop heen en weer schuifen van data en mogelijken problemen van data verlies.
Wanneer je na een scan niks meer vind kun je er voor 99% zeker van zijn dat het goed is. Volledig garantie kun je nooit hebben.
Wat u dus kunt doen alvorens de "geïnfecteerde" telefoon leeg te halen is een virusscan installeren en die grondig te laten scannen, als die geen problemen aangeeft kun je een backup maken en het toestel terug zetten naar fabrieksinstellingen
HEEL VEEL SUCCES.
IK hoor graag of het lukt groet SnArF
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Ik zou via een PC het toestel via een USB kabel verbinden, vervolgens alle mappen die bestanden bevatten over kopiëren. Daarna het toestel naar fabrieksinstellingen terugzetten en vervolgens alle bestanden terug zetten.
Ik zou geen smart switch gebruiken.
Zorg ook dat de PC een antivirus heeft geïnstalleerd voor de zekerheid.
Stars-Moderator-signature-800x200-patrick
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @NatNathan,

Laat je weten of het is gelukt om het toestel te resetten? 👍

rsz-846676
0 Likes
NatNathan
Student
Opties
Hartelijk dank voor al jullie reacties! Ik heb inmiddels de reset en de transfer uitgevoerd! Ik heb ook nog kort contact gehad met een medewerker van Samsung. Deze heeft mij verteld dat malware d.m.v. Smart Switch niet overgebracht kan worden op een ander apparaat! Dit gaf mij het laatste zetje dat ik nodig had.
Alle bestanden staan nu weer zoals vanouds op de Galaxy S20 FE (exclusief de virus bestanden natuurlijk 😉). Ik heb ook nog gebruik gemaakt van de tip van SnArf om een virus scan uit te voeren na de switch en deze gaf inderdaad aan dat alles in orde is! Hiervoor nog bedankt!
Ik had elders ook nog de tip gekregen om tijdens het gebruik van Smart Switch nog even door alle bestanden te spitten om te kijken of er niks geks meegaat. Dit dus gedaan en dat geeft inderdaad wel een extra zekerheidje! Je kunt in de app heel exact zien welke bestanden je allemaal overzet.
Al met al is het probleem dus goed verholpen zo. Bedankt voor jullie advies!
M.v.g.
Nathan
BruceH
Community Manager
Opties

Top! Fijn dat het is opgelost 😁

rsz-846676