Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

RS7778FHCSR vriesgedeelte vriest niet goed meer

(Onderwerp aangemaakt op: 01-07-2018 04:01 PM)
6646 Weergaven
JohnyStuer
First Poster
Opties

Beste,

Amerikaanse side-by-side gekocht begin 2015, nu drieenhalf jaar oud. Altijd supertevreden geweest. Sinds een goede maand wordt de compressor steeds luider, en slaat ie ook niet meer af (elektriciteitsverbruik is verhoogd!). Ijskastgedeelte doet het nog perfect. Vriesgedeelte vriest slechts tot -10, en als we geluk hebben tot -15. Staat ingesteld op -23 graden, maar haalt dit niet meer. Ik vermoed dat de compressor het gaat begeven. Voorheen hoorden we de ijskast nooit. We hadden dit model specifiek gekocht omdat het zo'n geluidsarme is. We zien geen ijsafzetting, de ruimte rondom de ijskast is voldoende groot, achterzijde stofvrij. Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!

Johny Stuer

0 Likes
11 Antwoorden
JoeriS
Mastermind
Opties

Goeiemiddag @JohnyStuer, allereerst welkom op de Samsung Community! :smiling-face: maar wat jammer om te horen van je koelkast. Je hebt echter wel alle relevante dingen al voor me gecheckt, vooral ruimte rondom en stofvrij achter zijn hierin erg belangrijk. Nu geef je aan geen ijsvorming te zien waardoor het volgende mogelijk overbodig is, want naast dat ik hier een reparatie verzoek voor in kan dienen heb ik nog 1 tip.. En dat is om de koelkast een aantal dagen (4-5) van het stroom te laten tot hij weer op z'n omgevings temperatuur is, alle mogelijke ijsvorming intern is gesmolten en hij zo weer overnieuw kan beginnen. 

Tenzij je hem destijds met aanvullende garantie hebt gekocht gaat een reparatie (indien nodig) niet gratis worden, maar als je na het uitzetten voor een paar dagen alsnog het idee hebt dat hij overbodig veel geluid maakt, je zeker weet dat het de compressor is en je handig genoeg bent die zelf te vervangen, zou je ook hier kunnen kijken om 'm zelf te bestellen: https://samsungonderdelen.com/

Kan je daar wat mee?

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
JohnyStuer
First Poster
Opties

Beste Joeri, dank voor uw snel antwoord. Ik heb de ijskast indertijd met een Samsung garantieuitbreiding naar 5 jaar gekocht, dus dat is nog een piste. Ik zal echter eerst eens proberen met de tip die je geeft, en het toestel 5 dagen uit het stopcontact laten. Ik vermoed dat er ergens toch ijsafzetting zou moeten zitten, daar de "werkelijke" temperatuur nooit meer op het display komt. Ik meen dat deze even getoond wordt wanneer de deur open en terug gesloten is geweest, en na enkele seconden komt de gewenste temperatuur er dan terug op. Bij ons toestel staat dit eigenlijk de laatste weken altijd op -23 graden, terwijl de werkelijke temperatuur in het vriesvak nooit beneden -15 graden geraakt (gemeten met 2 losse thermometers)...

Ik hou u verder op de hoogte!

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Sowieso alvast heel graag gedaan :smiling-face: ik hoor graag van je!

0 Likes
JohnyStuer
First Poster
Opties

Beste Joeri,

ziehier mijn bevindingen na het volledig ontdooien van de ijskast . De vriezer werd volledig leeggemaakt, en in het ijskastgedeelte bleven enkele blikjes en flesjes drank staan. Stopcontact uitgetrokken en deuren opengezet. Dit voor 4 dagen. Afgelopen weekend dan een thermometer in elk gedeelte gelegd (27 graden, het was erg warm in onze berging...), de deuren gesloten, stopcontact ingestoken en ijsblokjesmachine uitgeschakeld. Power Frost ingeschakeld om sneller te koelen. De compressor begon vrij snel even luid te ronken als voor de uitschakeling... Gewenste temperatuur in het vriesgedeelte ingesteld op -23 graden. In het koelkastgedeelte ingesteld op +3 graden. Opgemerkt dat de werkelijke temperatuur in beide gedeeltes terug getoond werd wanneer de deuren eens geopend waren! Na enkele uren was het in het vriesgedeelte nog steeds +27 graden (alsof er niets gebeurde!) en zakte de temperatuur erg langzaam in het koelkastgedeelte terwijl de compressor heel luid draaide. Na een hele nacht draaien haalt het ijskastgedeelte als laagste temperatuur ongeveer 7 graden, en het vriesgedeelte als laagste temperatuur -15 graden. Twee opmerkingen hierbij : als het vriesgedeelte op -15 graden staat, is het in het koelkastgedeelte +12 graden, en als het in het koelkastgedeelte +7 graden is, dan is het in het vriesgedeelte slechts 0 graden. Kan het zijn dat de aansturing van de ijskast slechts 1 gedeelte tegelijk kan koelen? De tweede opmerking is dat de weergave van de werkelijke temperatuur terug niet meer werkt (er staat nu terug continu de gewenste temperatuur weergegeven wanneer een van de deuren geopend werd). 

Voila, ik vrees dat er toch iets defect is... Hoe kunnen wij onze 5 jaar garantie aanspreken? 

Alvast dank voor uw antwoord!

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Aii, jammer dat het niet de oplossing bleek! Om gebruik te maken van de aanvullende garantie raad ik je aan een reparatie via je winkel aan te vragen, aangezien de aanvullende garantie regeling via hun loopt. Ik kan ook een reparatie voor je aanvragen, maar dan zul je achteraf de kosten met je winkel moeten regelen vandaar dat het handiger is als het direct via hen gaat. Ik hoop dat hij het op die manier snel weer doet!

0 Likes
JohnyStuer
First Poster
Opties
Dag Joeri, dank voor uw uitleg. Ik contacteer de winkel waar ik het toestel gekocht heb.
0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Heel graag gedaan en succes!

0 Likes
Jorg75
First Poster
Opties

Hallo, bij ons het zelfde verhaal alleen is deze 10 jaar oud de de vraag is is het nog wel rendaalbaar

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @Jorg75,

Dat is inderdaad de vraag. Voor een reparatie betaal je sowieso al de arbeidskosten/uurloon van de monteur (60 euro) en de voorrijkosten. Daar komen nog de kosten bij voor het te repareren onderdeel.

Heb je de koelkast ook al ontdooit?

rsz-846676
0 Likes