op 16-03-2020 02:04 PM
Sinds enkele weken heb ik last van water en dan ijs onder de coolselect-lade.
Er is niets aan de opstelling verandert, doen ook niets anders als voordien .
Heb de frigo al eens naar voor gehaald en zuiver gemaakt.
Enig idee wat er hier aan te doen is ?
op 17-03-2020 12:22 PM
Hey @yanneske1,
Welkom op de Communtiy.
Hoe oud is de koelkast inmiddels? En kun je alvast wat dingen controleren voor mij?
1. Kijk of de koelkast 10 centimeter ruimte aan de achterkant heeft en 5 centimeter aan zij- en bovenkanten.
2. Controleer op stofvorming aan de achterkant.
3. Controleer of de deurrubbers nog wel goed aansluiten.
4. Kijk voor de zekerheid na of er geen fles water is omgevallen
op 17-03-2020 12:44 PM
Hey,
De koelkast is nu 3.5jaar oud .
1) staat al 3.5j op dezelfde plaats, 10cm aan de achterkant , 7cm aan de bovenkant 1 cm aan de zijkant
2) geen stofvorming, achterste plaat gedemonteerd en geen stof
3) deurrubbers sluiten goed aan
4) geen fles omgevallen
Ik heb het achterste paneel in de frigo zelf gedemonteerd ( waar de wisselaar zich bevindt en ook het afvoerkanaal , dit kanaaltje was verstopt , er zit een aluplaatje aan een verwarmingselement dat dit moet doen verwarmen zodat het niet bevriest ) , dan heb ik aan de achterzijde het paneel gedemonteerd en daar zitten 2 afvoerkanaaltjes, 1 was verstopt, dit ook zuiver gemaakt en toen liep het water weg. zat een soort gelachtige pasta in.
Dit was voor 1 dag goed en toen weer water in de frigo. Nu heb ik de frigo vrijstaan , en ben ik in stappen deze 10cm naar achter aan het plaatsen om te zien of het een koelprobleem is.
op 17-03-2020 01:10 PM
11-05-2020 08:55 PM - bewerkt 11-05-2020 08:58 PM
Hoi Yanneske,
Is het probleem van het water bij jou opgelost? Wij hebben namelijk precies hetzelfde probleem. We hebben dezelfde stappen als jij doorlopen, nl. verschuiven van de koelkast naar de door Samsung voorgestelde afstanden en het schoonmaken van de flexibele afvoerbuisjes. Ook bij ons kwam er een gelei achtig spul uit. Maar ook bij ons lag de dag erna weer water onder de groentelade.
Groetjes,
Linda
op 12-05-2020 01:23 PM
Hey ,
Hier is het dus nog niet opgelost , denk dat het 2 dagen beter was en toen weer opnieuw.
Leidingen zijn zuiver en dus zoals bij u kwam er de eerste keer ook wat van die gelachtige substantie uit.
Ik heb nu nog een ander onderdeeltje besteld en dit moet ik nog installeren, op veel forums geven ze dit als oplossing.
Als dit niet lukt weet ik het ook niet meer.
op 12-05-2020 01:33 PM
https://www.directrepair.be/nl/search/?q=DA6106796A
Dit onderdeel is de oplossing op verschillende forums maar moet het nog installeren, deze zou langer zijn en in de afvoergoot komen dan ontdooit deze sneller
op 10-10-2020 11:19 AM
Was het probleem uiteindelijk opgelost met de installatie van de clipafvoer verdamper?
De ventilatie afstanden en koelkast verplaatsten zijn natuurlijk geen oplossingen gezien de koelkast in de afgelopen 7 jaar nooit verplaatst is, en het probleem zich nooit heeft voorgedaan.
op 14-10-2020 07:58 AM
Het probleem is in ieder geval verbeterd, maar er komt nog steeds water in de lade.
Heel het internet staat vol met deze problematiek en samsung doet er dus niets aan, voor mij ook een reden om nooit nog iets van samsung aan te schaffen.
Een koelkast van 5j oud met deze problematiek en er komt geen degelijke oplossing uit de bus.
Ondertussen ook aan het kijken om alles wat ik van samsung heb te vervangen door iets anders waar wel service is.
op 14-10-2020 11:56 AM
Heb je de koelkast al eens ontdooit voor het liefst 4 a 5 dagen?
Het kan zijn dat er diep van binnen ijsvorming bevindt, dit gaat met 24 uur of 48 uur vaak niet weg.
Belangrijk is de koelkast altijd met de deur open te ontdooien.
Helpt dit niet, dan kun je dit bij je verkoper aankaarten, daar loopt de wettelijke garantie immers.