Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Probleem Koel/vries RB31FEJNBSA

(Onderwerp aangemaakt op: 29-06-2019 08:27 PM)
8188 Weergaven
Lars1
Journeyman
Opties

Goedemiddag,

 

Ik heb een probleem met mijn RB31FEJNBSA koel/vries combi. Ik heb deze eind november 2014 gekocht, dus zo oud is hij nog niet.

Het is een no-frost vriezer, maar op de bodem (onder de onderste la) ontstaat tegenwoordig ijsopbouw. Dit gaat van de achterwand naar voren toe. Ik moet dit zeker 1 keer in de week weghalen anders groeit het ijs te ver naar voren en begint de vriezer te lekken op mijn houten vloer. Een langere vakantie wordt dus ook lastig...

Alle garantievoorwaarden buiten beschouwing gelaten is dit natuurlijk onacceptabel voor een dure koel/vries combi van nog geen 3 jaar oud.

Is dit een bekend/vaker voorkomend probleem wat makkelijk opgelost kan worden?

 

Mvg,

Lars

117 Antwoorden
Sander1985
Journeyman
Opties

Ik ben er nu achter gekomen dat het probleem van de lekkage bij de afvoer naar het lekbakje zat.

Dit kun je makkelijk zelf oplossen door de vriezer leeg te halen (lades eruit)  en de achterwand met een kruiskop/ster schroevendraaier, open te draaien (3 schroeven).

De plaat kan je dan VOORZICHTIG iets naar voren trekken waardoor je kijk hebt op de electronica en de koel installatie.

Als je de stekkertjes van de bekabeling van bovenuit loshaalt, kan je de plaat even aan de kanten zetten.

Vervolgens zie je op de achterwand een gootje waar in het midden een gat zit.

Hier zat bij mij het probleem dat de goot omhoog geduwd was door het opbouwende ijs.

Ik heb eerst al het ijs verwijderd dat magelijk was, daarna het gaatje gevonden in het midden en hier met een kleine schroevendraaier weer een gaatje in geprikt zodat er een doorloop naar het opvang reservoir werd gecreeerd.

Vervolgens een klein beetje heet water er door en hij is weer open.

Vermoedelijk zou je dit 1x per jaar moeten doen maar ben je wel van het probleem verholpen.

let op! het metalen plaatje op de boden is enorm scherp, trek eventueel een goede handschoen aan als je hier wat mee wil doen.

sluit vervolgens alles weer aan en het probleem is weg (voor mij dan).

succes.

rvdv
First Poster
Opties

In mijn geval was deze beschrijving zeer nuttig (mijn model: RB29FERNCSA). Inderdaad was het lekbakje kurkdroog en de metalen goot, achter de plaat, door de ijsvorming het omhoog én naar voren geduwd. 

 

De beschrijving is prima en de woorden 'VOORZICHTIG' en 'scherp' zijn absoluut op hun plaats. Houdt daar rekening mee.

 

Met een haardroger heb ik het ijs gesmolten, totdat de goot weer naar beneden en naar achteren geduwd kon worden. Zoveel mogelijk smeltwater met een doek uit de goot gehaald. 

 

Hieronder wat foto's.

Achter de plaat, zie ook stekkersAchter de plaat, zie ook stekkersDe achterzijde van de plaatDe achterzijde van de plaatIJsvorming. Het afvoergaatje zit bij het metalen beugeltje op de onderste leiding.IJsvorming. Het afvoergaatje zit bij het metalen beugeltje op de onderste leiding.De goot hoort achter het opstaande randje te zitten en vlak op de ondergrondDe goot hoort achter het opstaande randje te zitten en vlak op de ondergrond

 

Wat heet water in de goot dat zo een paar keer herhaald. Totdat je merkt dat het water uit de goot wegloopt. Aan de achterzijde van de koelvriescombinatie kun je dan controleren dat de lekbak dat water bevat, dus de afvoer is weer vrij.

 

Overigens vermoed ik dat de 'knallen' worden veroorzaakt door de ijsvorming en het scheuren/loskomen van het ijs van de bodem van de vriezer. 

 

 

Dirkdb
First Poster
Opties

Hoi rdv,

Bedankt voor je tip. Ik liep ook tegen dit probleem aan en heb exact dezelfde koelcombinatie. Zojuist jouw tip opgevolgd en het werkt weer.

Deze koelcombi is echter net een jaar oud en ik vraag me nu natuurlijk af, hoelang voor het weer gaat gebeuren. Zou daar iets op te verzinnen zijn, voor mij sowieso geen Samsung meer want dit is gewoon slecht product ontwerp. Je kan niet elk jaar je vriezer 5 uur gaan ontdooien of half demonteren voor zoiets. Waar moeten je spullen heen?

 

Overigens viel het mij ook op dat de rubbers slecht lijken te sluiten bij dit model, elke keer als de deur van de koelkast dicht gaat gaat die van de vriezer minimaal open (ja, hij staat iets achterover). Rubbers al een paar keer schoongemaakt, randen ook maar het probleem komt terug. Volgens mij komt het omdat de onderkant van de deurscharnier van de koelkast koud word en de condens daarvan op de rubbers van de vriezer loopt. Echt belachelijk.

Henk15
Apprentice
Opties

Bedankt, de tip werkt inderdaad, maar voor hoelang? Ja in feite zou Samsung maar 1 ding kunnen doen om het goed te maken een nieuw verbeterd model aanbieden en sorry zeggen.

Vince1983
First Poster
Opties
Ik heb hetzelfde probleem met dit toestel. Het eerste jaar ging alles prima. Daarna is dat begonnen. Door de ijsvorming gaat die bak naar voren schuiven waardoor deze de deur dan op zijn beurt openduwt.
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @Vince1983,

 

Hoe oud is de koelkast momenteel? 

rsz-846676
0 Likes
Tes102
Student
Opties

Hier ook dat zelfde probleem, net buiten de 2 jaar garantie van Samsung , harde knallen, ijsvorming achter het plastic. En zelfs aanlopen van de compressor, nu zelf verholpen met de nodige sneeen in mijn vingers. Kan toch niet de bedoeling zijn dat je de achterkant van je vriezer zelf open moet maken om je koelkast normaal te kunnen laten functioneren. Van net 2 jaar oud! Slechte zaak! 

0 Likes
Northernstar
Journeyman
Opties

blij dat ik deze oplossing gevonden heb, maar kan inderdaad toch niet waar zijn dat Samsung hier niets mee doet? Het is duidelijk een constructiefout en veel mensen hebben er last van!

Ben benieuwd naar de reactie van Samsung hierop!

 

Zelf heb ik de koel-vriescombinatie 3 jaar en tot voor kort geen enkel probleem. En opeens dikke ijslaag onderin en plasjes op de vloer. Toen gaan googlen en hier terecht gekomen.

Kan wel vertellen dat ik baal dat ik voor een Samsung gekozen heb! 500 euro en er maar 3 jaar mee kunnen doen is echt NOT DONE!!

 

Overigens bedankt voor de foto's en handleiding om dit euvel (tijdelijk) te verhelpen!

Nickenies
Student
Opties

Ik heb zelf een andere vriezer (RZ80FHMG1/XEF), een 1 deurs hoge vrieskast, maar met hetzelfde probleem. De vriezer is nu 6 jaar oud en we halen al een jaar het ijs weg. Eerst 1x per maand, nu elke week. Leuk dat er 10 jaar garantie op de motor zit, haalt ie toch niet als ik het zo lees, de meeste doen hun vriezer alweer weg ver voor het einde van de technische levenduur van het apparaat. Best een hoge afschrijving en niet zo best voor het milieu. 

 

@BruceH, @Moderator, heb je een idee of Samsung hier iets voor terug kan doen? Of gratis een nieuw deurrubber of gratis een monteur langs laten komen en een permanente oplossing te bieden? Dit is toch best schandalig dat je zo veel geld uitgeeft en dan zelf elk jaar de kast uit elkaar mag schroeven met gevaar voor eigen handen... ik ben best handig en zie mezelf dit wel eens doen, maar ik koop toch een stuk gemak en heb geen zin om voor zo'n bedrag zelf te moeten sleutelen. Beetje merk moet toch makkelijk een tijdje mee gaan, vroeger in ieder geval wel ;-).

 

Nogmaals dank voor de oplossing (door een consument), we wachten graag af hoe Samsung er zelf over denkt.

 

Groeten, Nick

BruceH
Community Manager
Opties

Buiten de fabrieksgarantie kunnen wij als fabrikant zijnde alleen een reparatie aanbieden. Anders kun je je wenden tot de verkoper, zij zijn wettelijk verplicht om voor een oplossing te zorgen.

 

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanti...

rsz-846676
0 Likes