Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

[How-to] Hoe los ik een probleem met mijn wasmachine op?

(Onderwerp aangemaakt op: 25-10-2017 04:10 PM)
9955 Weergaven
Lot
Big Cheese
Opties

Stel, je ervaart een probleem met jouw wasmachine. Bekijk eerst of het display een errorcode laat zien. Zo ja, kun je in dit onderwerp lezen wat je kunt doen.
Is dat niet het geval, vind je hier per onderwerp de stappen die je kunt ondernemen.

 

Mijn wasmachine trilt / bonkt / maakt lawaai
  • Zijn de transportbouten verwijderd na de levering of een verhuizing? Die vind je eventueel aan de achterkant van de wasmachine en het kunnen er 3, 4 of 5 zijn.
  • Op wat voor ondergrond staat de wasmachine? In veel gevallen zorgt de ondergrond voor overmatig trillen van een wasmachine. Hij vindt het niet fijn op bijvoorbeeld een houten vloer, rubberen mat of rubberen doppen, wel op een betonnen vloer of tegels.
  • Staat de machine stabiel? Wanneer je kruislings op de hoeken van het bovenblad drukt, mag de machine niet wiebelen. Zorg dat de stelpootjes niet te ver zijn uitgedraaid; hoe verder ze zijn uitgedraaid, des te eerder er onstabiliteit kan zijn. Wat je kunt doen is de stelpootjes er helemaal in draaien en dan aan de hoek waar hij eventueel wiebelt het pootje wat eruit draaien en de borgmoeren goed vastzetten.
  • Trillen of schudden kan ook worden veroorzaakt door de belading in de wasmachine. Bijvoorbeeld een dekbed, kussen of andere grote soorten wasgoed nemen veel vocht op en worden daardoor zwaar. Eigenlijk kan de machine alleen vol worden beladen wanneer je het katoenprogramma gebruikt, voor andere programma's kun je de beladingstabel in de handleiding raadplegen.
    Tijdens het katoenprogramma wordt het centrifugeren rustig opgebouwd. Bij andere programma's gebeurt dit veel sneller, waardoor de verdeling anders wordt en er meer lawaai kan ontstaan.
    De wasprestaties worden verbeterd als het wasgoed van verschillende formaten samen worden gewassen.
  • Sommige wasmachines hebben een kalibratiefunctie. Bekijk even in de handleiding of dit ook voor jouw wasmachine geldt, zodat je de machine kan laten kalibreren.

 

Mijn wasmachine stopt op willekeurige momenten
  • Controleer het filter. Het kan zijn dat er een sokje of iets dergelijks in zit of dat het filter vuil is.
    Kijk ook even goed of het propellertje in het filter goed kan draaien. 
  • De afvoerslang moet tussen de 10 en 15 cm in de afvoer zitten. De afvoer zelf moet tussen 60 en 90 cm zijn. Ideaal is 65 cm. 
  • Bekijk de belading. Te weinig of teveel was kan een probleem geven. 
  • Check of de kraan openstaat en of daar genoeg water uit komt. Dit doe je door de toevoerslang van de kraan te ontkoppelen. Let erop dat je er wel een emmer of iets dergelijks bij houdt. Komt er niet genoeg water uit de kraan, dan ligt daar het probleem. 
  • Controleer of er water uit de toevoerslang komt. Dit doe je door de slang aan de kraan te verbinden maar niet aan de wasmachine. Ook hierbij is het belangrijk om er een emmer of iets dergelijks bij te houden
  • Voer, als het mogelijk is volgens de handleiding, de kalibratiemodus uit.

 

De knoppen werken niet

Als de wasmachine wel aan en uit gaat, is de kans groot dat hij op kinderslot staat :smiling-face:
Dit kun je uitzetten door twee knoppen tegelijkertijd in te drukken. Per model verschilt het welke knoppen dit zijn, dus kijk voor de juiste knoppen even in de handleiding!

 

 

Mijn wasmachine maakt een ratelend / tikkend geluid

  • Kijk het filter even na. Laat eerst het water eruit lopen via het noodslangetje met een emmer of iets dergelijks eronder. Wanneer je de grote dop hebt opengedraaid, zit er een ruimte met een propeller.
    Als er een muntje of iets anders in het filter terechtkomt, kan dit leiden tot een ratelend geluid.
  • Staat de wasmachine stabiel? Zie hierboven bij ‘Mijn wasmachine trilt / bonkt / maakt lawaai’.
    Controleer of de borgmoeren van de stelpoten goed aangedraaid zijn zodat deze niet kunnen resoneren.
  • Sommige wasmachines hebben een kalibratiefunctie. Bekijk even in de handleiding of dit ook voor jouw wasmachine geldt, zodat je de machine kan laten kalibreren.

 

 

De trommel ruikt muf of er zitten strepen / vlekken op het wasgoed

De nieuwe EcoBubble machines gebruiken een stuk minder water dan de traditionele wasmachines.
Hierdoor is ook veel minder wasmiddel nodig; 25 ml. is al voldoende! Ook wordt er tegenwoordig meer op koude(re) temperaturen gewassen.
Wanneer je te veel wasmiddel gebruikt en/of op koude(re) temperaturen wast, kunnen de volgende problemen optreden:

- Er blijft overtollig wasmiddel achter. Wanneer dit zich ophoopt, kan dit leiden tot een muffe geur uit de trommel en strepen op kleding. Dit wordt ook wel ‘vetluis’ genoemd.

- De melding SUD (teveel schuimvorming) kan optreden. In dat geval is het aan te raden om de zeepbak en het filter te reinigen en vervolgens een 90 of 95 graden was te draaien zonder wasmiddel. Doe er 2 eetlepels soda en een paar oude handdoeken bij.

Mocht het niet baten, giet dan 2 à 3 liter warm water door de zeepbak, kijk het filter na, check of de afvoerslang niet dieper dan 15 cm in de afvoerpijp zit en gebruik in het vervolg minder wasmiddel.

Om te controleren of het heeft geholpen, kun je het programma Spoelen en centrifugeren laten draaien.
Wanneer er een laagje water komt te staan zonder schuim of zeepbellen, dan heeft deze troubleshoot effect gehad! Als er nog steeds schuim of zeepbellen zijn, herhaal dan het bovenstaande proces.
Dit kan meerdere keren nodig zijn.

Doe het wasmiddel altijd in de zeepbaklade, niet in de trommel. Het wasmiddel kan zich dan voordat het in de trommel komt, mengen met water. Door de EcoBubblepomp mengt dit zich ook weer met lucht waardoor het effectief in de kleding doordringt.
Doe je het wasmiddel direct in de trommel, dan werkt de EcoBubble-functie niet optimaal.

 

 

Het manchet (deurrubber) is kapot / er lekt water uit de deur

Een lekkage uit de deur kan voorkomen als het manchet en de deur vies zijn. Maak deze even schoon om te kijken of het hierna beter gaat. Zie je dat het deurrubber toch stuk is?

Oorzaken van een kapot manchet zijn meestal:

  • Overbelading. Alleen het katoenprogramma is geschikt voor maximale belading. 
  • Scherpe voorwerpen tussen het wasgoed.
  • Te veel wasgoed tegelijk in de trommel doen en / of eruit trekken.

Het gevolg van een kapot manchet is meestal een lekkage vanuit de deur van de wasmachine. Hiervoor kun je het beste een monteur aanvragen.

 

 

Er lekt water uit mijn wasmachine

Komt er water uit de deur? Bekijk dan de stappen hierboven.

Komt het water van links? Controleer dan tijdens een programma waar het precies vandaan komt. Als het uit de zeepbak komt, sluit hij niet goed. Vaker komt het doordat de toevoerslang niet goed is aangesloten, waardoor het water van achter naar voren loopt. Dit kun je goed en snel testen door het programma Spoelen en centrifugeren aan te zetten.

Komt het water van rechts? Controleer of het dopje op de noodafvoerslang zit, draai een programma en houd het filter en de afvoer goed in de gaten. Het kan zijn dat de afvoer overstroomt.

 

 

Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht het na de aangegeven stappen nog steeds niet zijn opgelost, horen we het natuurlijk graag! Wellicht kan een monteur dan uitkomst bieden.


---------
Signature-Note10
“I don't think..." -"Then you shouldn't talk", said the Hatter.
16 Antwoorden
RaymondMarcus
First Poster
Opties

Hoi, De wasmachine stopte na een poosje steeds met uitvoering van het wasprogramma. Het water was deels opgewarmd dus was ik verbaasd wat er an de hand was. Geukkig kwam ik op de commune site terecht en vond ik de oplossing in het opnieuw callibreren. Bedankt, het scheelt een monteur, wachtdagen en daarbij komende kosten.

JoeriS
Mastermind
Opties

Hee @RaymondMarcus, welkom op de Samsung Community en wat tof dat je geholpen bent met dit topic! Daar maken we ze voor :face-with-tears-of-joy:

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
LB9
First Poster
Opties

Goedemorgen, mijn Samsung WW80J6403EW blijft hangen. Na het aanzetten, begint het programma wel, maar dat blijft steken bij het uitrekenen van de tijd. De tijd blijft dan ook stil staan. Wat kan er aan de hand zijn? 

Daniel
Moderator
Moderator
Opties

@LB9

 

Dat de wasmachine tijdens het programma stopt, kan verschillende oorzaken hebben. Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen om dit zelf op te lossen:

 

1. Check het filter en maak deze zo nodig schoon: http://po.st/reinigenfilter.
2. Zorg dat de watertoevoer open staat en deze geen verstoppingen heeft.
3. Zorg dat de afvoerbuis niet verder dan 15cm in de afvoer steekt.
4. Controleer of de machine stabiel staat door kruislings op het bovenblad te duwen. Stel zo nodig de pootjes bij. 
5. Voer een kalibratie uit. Je doet dit door de knoppen "Temperatuur" en "Uitgesteld einde" tegelijk ingedrukt te houden. Druk vervolgens op "Start" om de kalibratie te activeren.
6. Test het hierna met een 'katoen' wasprogramma.

 

Ik hoor graag of dit is gelukt en of het hiermee is verholpen.


---------
Moderator-signatures-v1-NL
"It's not about what you get, it's about who you're becoming."
0 Likes
Daniel
Moderator
Moderator
Opties

Goedemorgen! Is het nog gelukt met de wasmachine? 


---------
Moderator-signatures-v1-NL
"It's not about what you get, it's about who you're becoming."
0 Likes
WSendy
Student
Opties

Zelfde probleem, ik heb al eerder contact gehad en werd mij aangeraden om een monteur langs te laten komen voor € 200,- of dat ik een nieuwe moest halen. Ik ben inderdaad benieuwd of het gelukt is!

0 Likes
flo77
Apprentice
Opties

Mijn was bleef nat, geen storingsmelding en geen verstoptte filter. Water werd normaal weggepompt.

Na samsung telefoontje alles weer nagelopen/// tijdje van stroom af. trommelreiniging, trommel stabilisering etc etc.

Na 25 maanden volgens de monteur versleten lagers: SAMSUNG - WASHING - WW90J6603EW/EN
Garantie: Nee - Aankoopdatum:06/12/17

Kosten van de monteur: €95,- (voorbereiding en voorrijkosten)

Aangeboden oplossing: reperatie a 350,- geen coulance en geen korting voor nieuw toestel. (2 jaar garantie is voorbij)

Mijn advies: Na je garantie niet zomaar een samsung monteur laten langskomen.

 

Ik ben erg tevreden over de smartphones tv en smartwatches maar een samsung wasmachine komt er niet meer in.

 

JoyceVissers
First Poster
Opties

Hier het zelfde probleem.  De wasmachine begint en lijkt dan te blijven "hangen". Alle stappen al nagelopen en dit lijkt me zoals ik overal al lees een probleem bij Samsung. Heeft iemand voor mij de oplossing wat te doen?

0 Likes
WSendy
Student
Opties
Ik heb de wasmachine al direct vervangen.. maar niet door een Samsung natuurlijk.