ok, het heeft even geduurd, maar na een paar gefaalde pogingen is het toch gelukt. Tips voor anderen met dit probleem:
De S23+ heeft de volgende files die gepopuleerd moeten worden:
1) Android > media > com.whatsapp > Whatsapp deze heeft nog 5 subfolders: Backups, Databases, Media en ook nog .Shared en .trash. De eerste 3 bestonden ook op mijn oude telefoon en heb ik gecopieerd
2) Android > data > com.whatsapp deze heeft subfolder cache , ook deze heb ik gecopieerd
Bij mijn 1e poging was Whatsapp al geïnstalleerd door SmartSwitch. Dit werkte niet.
Nogmaals geprobeerd, werkte weer niet. Wel, omdat alle data nu toch op de telefoon stond, geprobeerd een lokale back up te maken.
Vervolgens whatsapp weer verwijderd, toen EERST alle data gecopieerd naar de plek waar het moet staan en toen pas Whatsapp opnieuw geïnstalleerd. Deze keer vond de applicatie data van een eerder moment en vroeg of ik dit wilde herstellen en dit werkte. Maar ik weet dus niet zeker of dit door de lokale backup was of door de volgorde eerst data, dan installeren. Enfin, het werkt, good luck aan anderen.