op 23-03-2025 01:34 PM
Goedemiddag,
Helemaal nieuw hier. Ik hoop dat dit de juiste plek is voor het posten van mijn vragen m.b.t. mijn Samsung A54 5G.
Ik probeer in te stellen dat mijn A54 automatisch een back-up maakt van mijn Samsung Agenda (en Contacten) voor het geval mijn telefoon crasht, defect raakt of ik hem verlies. Inmiddels heb ik via mijn Samsung Account de back-up-instellingen gevonden, maar er wordt aangegeven dat de de back-op op de telefoon zelf wordt opgeslagen. Daar heb ik natuurlijk niets aan in het geval van verlies. Ik wil dat als ik mijn telefoon verlies, ik via mijn Samsung Account de laatste back-up van mijn Agenda én Contacten via Samsung Cloud weer kan downloaden.
Bestaat deze mogelijkheid?
Ook heb ik mijn twijfels over het automatisch back-uppen, ik heb namelijk zojuist nogmaals handmatig moeten back-uppen naar (?).
Ik heb ook bekeken of ik Samsung Agenda kan exporteren, maar die optie bestaat niet?
Ik heb nog meer vragen, maar ik zal het voor nu hierbij laten.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 24-03-2025 08:33 AM
Hoi @Maarten06
Ik begrijp dat het soms verwarrend kan zijn, hoe dit in elkaar zit.
En dat is het ook, in het begin.
Maar als je gaat naar:
Instellingen > Accounts en back-up > onder Samsung Cloud tikt op: Back-up van gegevens zie je daar een lijkt van instellingen en gegevens waarvan een back-up gemaakt wordt.
Als je rechtsboven op de 3 puntjes tikt, zie je Meer informatie en als je daar op tikt, wordt precies uitgelegd wanneer, waarvan een backup gemaakt wordt en onder welke condities.
Aangaande op-de-telefoon-zelf zit het zo in elkaar.
Dit betreft twee onderdelen, te weten: Contacten en Agenda.
Omdat Samsung een eigen Contacten- en Agenda-app heeft (dus buiten die van Google om!) waar je jouw Contacten en Agenda kunt beheren. Alleen zijn er meerdere plekken waar je jouw gegevens op kunt slaan.
Er zijn hier meerdere mogelijkheden om de Contacten en Agenda App te gebruiken:
En als klap op de vuurpijl kun je er bij Contacten ook nog voor kiezen om ze op jouw fysieke SIMkaart op te slaan!
Eerlijk gezegd is het een keuze die je maakt.
Lokale opslag van Contacten en Agenda.
Als je jouw Contacten en Agenda uit privacy-overweging alleen op jouw apparaat opslaat omdat je niks met de Cloud hebt of te maken wilt hebben, kun je hiervoor kiezen.
Samsung biedt dan middels Instellingen > Accounts en back-ups alsnog de mogelijkheid om van je lokale gegevens een back-up te maken, maar als je het uitschakelt blijven Contacten en Agenda alleen op jouw apparaat.
Contacten en Agenda via Samsung Cloud
Als je jouw Contacten en Agenda synchroniseert middels Samsung Cloud is dit een zeer goede optie, als je helemaal in het Samsung Ecosysteem zit.
Dus je hebt een Samsung Smartphone, Galaxy Watch, Galaxy Tablet, Galaxy Buds enzovoorts en logt overal met hetzelfde Samsung Account in worden feilloos jouw (beveiligde) gegevens gesynchroniseerd tussen al jouw Samsung apparaten.
Contacten en Agenda via Google
Als je jouw Contacten en Agenda synchroniseert middels Google is dit een goede optie als je bijvoorbeeld een Samsung Smartphone gebruikt en een Google Tablet.
Of als je, wat ik soms doe, nog wel eens wisselt van de één naar de andere (merk/ecosysteem) smartphone.
Dus in jouw Samsung account kun je kiezen voor Samsung Cloud en hier jouw gegevens synchroniseren met Samsung Cloud.
Je kunt onder Instellingen > Accounts en back-up onder Samsung Cloud kiezen om een back-up van je (aangevinkte) gegevens te maken. Een back-up is wezenlijk iets anders dan hierboven beschreven synchroniseren van gegevens!
En als je kiest voor Google kun je onder Instellingen > Accounts en back-up onder Google Drive kiezen voor Back-up van gegevens middels Google (Drive). Hierin kun je ook aangeven welke gegevens je gesynchroniseerd wilt hebben (onder: Google-accountgegevens)
op 24-03-2025 08:33 AM
Hoi @Maarten06
Ik begrijp dat het soms verwarrend kan zijn, hoe dit in elkaar zit.
En dat is het ook, in het begin.
Maar als je gaat naar:
Instellingen > Accounts en back-up > onder Samsung Cloud tikt op: Back-up van gegevens zie je daar een lijkt van instellingen en gegevens waarvan een back-up gemaakt wordt.
Als je rechtsboven op de 3 puntjes tikt, zie je Meer informatie en als je daar op tikt, wordt precies uitgelegd wanneer, waarvan een backup gemaakt wordt en onder welke condities.
Aangaande op-de-telefoon-zelf zit het zo in elkaar.
Dit betreft twee onderdelen, te weten: Contacten en Agenda.
Omdat Samsung een eigen Contacten- en Agenda-app heeft (dus buiten die van Google om!) waar je jouw Contacten en Agenda kunt beheren. Alleen zijn er meerdere plekken waar je jouw gegevens op kunt slaan.
Er zijn hier meerdere mogelijkheden om de Contacten en Agenda App te gebruiken:
En als klap op de vuurpijl kun je er bij Contacten ook nog voor kiezen om ze op jouw fysieke SIMkaart op te slaan!
Eerlijk gezegd is het een keuze die je maakt.
Lokale opslag van Contacten en Agenda.
Als je jouw Contacten en Agenda uit privacy-overweging alleen op jouw apparaat opslaat omdat je niks met de Cloud hebt of te maken wilt hebben, kun je hiervoor kiezen.
Samsung biedt dan middels Instellingen > Accounts en back-ups alsnog de mogelijkheid om van je lokale gegevens een back-up te maken, maar als je het uitschakelt blijven Contacten en Agenda alleen op jouw apparaat.
Contacten en Agenda via Samsung Cloud
Als je jouw Contacten en Agenda synchroniseert middels Samsung Cloud is dit een zeer goede optie, als je helemaal in het Samsung Ecosysteem zit.
Dus je hebt een Samsung Smartphone, Galaxy Watch, Galaxy Tablet, Galaxy Buds enzovoorts en logt overal met hetzelfde Samsung Account in worden feilloos jouw (beveiligde) gegevens gesynchroniseerd tussen al jouw Samsung apparaten.
Contacten en Agenda via Google
Als je jouw Contacten en Agenda synchroniseert middels Google is dit een goede optie als je bijvoorbeeld een Samsung Smartphone gebruikt en een Google Tablet.
Of als je, wat ik soms doe, nog wel eens wisselt van de één naar de andere (merk/ecosysteem) smartphone.
Dus in jouw Samsung account kun je kiezen voor Samsung Cloud en hier jouw gegevens synchroniseren met Samsung Cloud.
Je kunt onder Instellingen > Accounts en back-up onder Samsung Cloud kiezen om een back-up van je (aangevinkte) gegevens te maken. Een back-up is wezenlijk iets anders dan hierboven beschreven synchroniseren van gegevens!
En als je kiest voor Google kun je onder Instellingen > Accounts en back-up onder Google Drive kiezen voor Back-up van gegevens middels Google (Drive). Hierin kun je ook aangeven welke gegevens je gesynchroniseerd wilt hebben (onder: Google-accountgegevens)
op 29-03-2025 01:12 PM
Hallo mollie319,
Zeer veel dank voor jouw reactie en uitvoerige uitleg! Wordt zeer gewaardeerd! Ik moet zeggen dat ik niet alles begrijp dus ik ga nog eens op mijn gemakje alinea voor alinea met mijn A54 erbij alles nog eens nalezen en ermee oefenen.
Ik heb nog meer vragen zoals ik aangaf, ook m.b.t. dit onderwerp. Die post ik zo meteen ook als nieuwe post. Hopelijk kun jij dit vraag ook zo deskundig beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Maarten