09-10-2024 02:25 PM - bewerkt 09-10-2024 02:29 PM
Waar kan ik een klacht indienen bij en over Samsung?
Het consumentenrecht wordt met grove voeten overtreden en ik voel mij nu regelrecht gechanteerd:
Ofwel ik GA betalen voor onderzoek en reparatie van mijn toestel ofwel ik blijf zitten met een totaal nutteloze A52S van nog geen 3 jaar oud.
Daarnaast ben ik totaal niet te spreken over de houding van de betreffende 'help'deskmedewerkster die het woord service nog niet begrepen heeft: badinerend toontje, kleinerende houding en mij continu in de rede vallend.
Mijn klacht:
Sedert ruim een maand kan mijn mobiele telefoon van de ene dag op de andere geen verbinding meer maken met het netwerk van mijn mobiele serviceprovider met in aanloop tot hier al problemen met bellen: mensen horen mij niet of de verbinding werd blunt verbroken ook al zat ik doodstil met mijn toestel op tafel liggend te bellen.
Mijn mobiel is hierdoor onbruikbaar geworden: in huis kan ik nog bellen via WiFi, maar zodra ik buiten bereik van mijn thuis-wifinetwerk ben doet mijn telefoon helemaal niks meer (geen internet, geen netwerk bereik en dus ben ik totaal onbereikbaar.
Inmiddels verbreekt mijn telefoon ook random de verbinding via internet bellen en duurt het soms een paar uur voor ik dit weer werkend heb gekregen.
Zelf heb ik er alles aan gedaan om mijn mobiele telefoon weer contact te kunnen laten maken met mijn netwerkprovider, maar niks werkt; zelfs een reset naar fabrieksinstellingen heeft niet gewerkt. Netwerkinstellingen kunnen ook niet aangepast en/of gewijzigd worden. Het lijkt wel alsof mijn toestel mijn SIM-kaart niet meer herkent.
Aan mijn simkaart zelf ligt het niet: deze werkt wel prima in andere toestellen: ook dat heb ik al geprobeerd en dan ligt mijn probleem ook niet bij mijn mobiele netwerkprovider.
Vandaag, 09-10-2024, heb ik gebeld met de serviceafdeling van Samsung en aangezien ik zelf alle opties die zij boden zelf al uit heb gevoerd is de enige optie die nog open ligt een probleem met mijn telefoon zelf.
Nu komt het: ik mag tegen betaling mijn toestel laten onderzoeken en laten repareren!
Ik ga hier niet mee akkoord omdat dit toestel nog geen 3 jaar oud is en onder de wettelijke regeling van het leveren van een deugdelijk product valt: dit toestel moet nog makkelijk zeker 3 jaar probleemloos mee gaan.
De reactie van Samsung is simpel: als ik niet betaal dan helpen zij mij niet en Samsung houdt vast aan de EIGEN garantietermijn van 2 jaar. Mijn toestel valt daarbuiten en dus GA ik betalen anders GEEN reparatie.
Zelfs na verwijzing door mij naar het consumentenrecht is Samsung vast blijven houden aan de insteek of betalen voor onderzoek en reparatie of het in bezit hebben van een nutteloze telefoon.
Het betreffende telefoongesprek is door Samsung zelf opgenomen: gestart om 12.55u en na 14min 18sec beeindigd door mij.
op 09-10-2024 03:09 PM
09-10-2024 03:36 PM - bewerkt 09-10-2024 04:16 PM
Beste Rohit,
Dank voor jouw antwoord, het biedt mij echter GEEN oplossing; ik zou het dan ook hogelijk kunnen waarderen als jij de markering 'oplossing' uit jouw antwoord verwijderd.
Er ligt inmiddels al een klacht bij de ACM mbt mijn verhaal tav de schending van het consumentenrecht door Samsung van wettelijk bepaalde garantie als het gaat om de aanschaf van de zgh deugdelijke goederen.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Daarnaast heb ik ook mogen concluderen dat Samsung geen duidelijke klachtenprocedure in heeft gericht, iets dat wel van een concern als deze verwacht zou mogen worden ipv een verhaal op een forum neer te moeten zetten waar 'random' op gereageerd kan worden.
09-10-2024 06:03 PM - bewerkt 09-10-2024 06:04 PM
Goedenavond,
Samsung heeft wel degelijk gelijk in dit geval, omdat het buiten de 2 jaar garantie is zijn de onderzoekskosten altijd voor de klant. Voor jou dus in dit geval . Na het onderzoek krijg je te horen wat er precies stuk is en hoeveel dat eventueel zou kosten.
Stap 2 is om daarna weer met Samsung te bellen om uit te zoeken of je dat onder wettelijke garantie kan laten repareren of niet, het ligt eraan wat er stuk is en of ze schade aantreffen of niet. Dit kan zowel extern als interne schade zijn. Het feit dat het toestel meer dan 2 jaar goed heeft gewerkt voordat het stuk ging is al een indicatie dat het waarschijnlijk wel gewoon om een deugdelijk product gaat. Als het niet duigdelijk was dan was het al veel eerder mis gegaan.
Het consumentenrecht is hier niet geschonden.
Dus eerst opsturen en dan de resultaten van het onderzoek afwachten. Daarna kun je pas conclusies trekken of de vinger naar Samsung wijzen.
op 09-10-2024 06:16 PM
op 09-10-2024 08:02 PM
van de site van consuwijzer :
Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten?
Is uw aankoop sneller dan verwacht kapot? Of komt het product stuk aan? Dan moet de verkoper het meestal repareren of vervangen. Hij is dat verplicht, ook als u geen fabrieksgarantie of verkopersgarantie (meer) hebt. Want in de wet staat dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat noemen we ook wel 'wettelijke garantie'.
volledige site: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
op 09-10-2024 08:15 PM
op 10-10-2024 11:04 AM
Beste Patrick,
3 dingen:
1) er wordt door mij letterlijk 1 vraag gesteld en DAAR geef je precies GEEN antwoord op.
2) als je mijn post (goed) gelezen had dan had je kunnen beseffen dat jouw laatste antwoord overbodig is.
Daarnaast ga je inhoudelijk in op een gesprek dat ik met de servicedesk van Samsung heb gevoerd en waar jij niet bij bent geweest. Noch heb jij enig weet van de staat waarin mijn telefoon verkeerd en hoe ik met have en goed omga. Daarnaast heb jij totaal geen weet van mijn persoonlijke omstandigheden en is het dus niet aan jou mij te verordonneren tot eender welke actie dan ook.
3) tenzij jij een betaalde medewerker bent van de firma Samsung inclusief de benodigde mandaten om tot een oplossing te komen ga ik geen inhoudelijke discussie aan met jou. Dat is aan mij en een handelingsbevoegde medewerker van Samsung en dan ook verder offline op te pakken.
Dit stuk besluitende met:
Ik wil best een klachtenprocedure volgen, maar dan moet deze wel ingericht en vindbaar zijn; verwijs ik direct terug naar mijn initieel gestelde vraag (regel 1 van mijn initiële post) HOE ik dat moet doen.
op 10-10-2024 02:49 PM
op 10-10-2024 10:49 PM
Ik heb je post wel gelezen en ik verwijs je toch weer terug naar mijn eerdere antwoord.
Aanmelden voor reparatie en de conclusie van de monteur afwachten. Alleen de monteur kan bepalen waarom je deze problemen ervaart. Misschien is er wel wat stuk door gebruikersschade, of misschien is het wat anders. Punt is we weten niet wat er mis is met het toestel. Pas als we dat weten kun je eventeel in overleg over wettelijke garantie, niet eerder.
Zo werkt het overal bij alle bedrijven. Wettelijke garantie wordt niet zomaar gegeven, een product moet eerst worden onderzocht.