11-01-2019 04:33 PM - bewerkt 11-01-2019 04:34 PM
Ik beschik over de Samsung Ultrabook Series 5 Ultra 530. Voor de USB-aansluitingen wordt een aparte driver geïnstalleerd, die meegeleverd wordt door Asmedia. Heeft altijd perfect gewerkt, echter sinds vandaag wordt de driver niet meer geladen omdat de handtekening (signature) niet geaccepteerd wordt, code 52.
Van alles geprobeerd, maar m.i. is de enige oplossing nieuwe drivers met een up-to-date signature.
Is dit probleem bij iemand bekend en zeker zo belangrijk: zet iemand acties in gang om dit op te lossen?
Voor de geïnteresseerden, dit heb ik geprobeerd en - tot nu toe - de enige work-around:
- Allereerst heb ik de de huidige driver (1.14.3.0) gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd - geen effect; begrijpelijk.
- Op internet een nieuwere driver (1.16.10.0) gevonden en geïnstalleerd - helpt ook niet, jammer genoeg.
- Enige Windows updates, die toevallig gisteren geïnstalleerd waren, gedeïnstalleerd - helaas, Microsoft is niet de schuldige.
Eén (tijdelijke) work-around gevonden op internet: door Windows te starten in de Veilige Modus (F8) en te kiezen voor het uitschakelen van de stuurprogrammahandtekeningen (fantastisch scrabble-woord) werkt alles als vanouds. Helaas is dit eenmalig, of je moet altijd in de veilige modus starten.
Een andere suggestie op internet om via BCDEDIT de beveiliging hiervoor uit te schakelen, werkt helaas NIET.
Hopelijk leest iemand van Samsung dit en neemt asap contact op met de leverancier Asmedia.
Bij voorbaat dank.
Uiteraard te allen tijde bereid extra informatie aan te leveren. FYI. Altijd in de ICT gewerkt, moet dus lukken.
Systeem draait op de oorspronkelijke 64-bit Windows 7 variant. En nee, ik ga geen Windows 10 installeren.
op 13-01-2019 03:07 PM
Laatste stand van zaken: Uitzoeken wat er precies aan de hand is, is bijna onmogelijk. Windows zelf ziet dat er 'iets' niet klopt en stelt een diagnose voor. Daar is hij extreem snel mee klaar om te melden (in mijn eigen woorden): weet het ook niet en zoek het zelf maar uit. De Windows dll's zijn (bitsgewijs vergeleken) ongewijzigd, dus daar hoef je het niet te zoeken. Heb de originele harde schijf (in het verleden is deze vervangen door een SSD) teruggeplaatst en de oorspronkelijke installatie teruggezet. Geeft geen enkel probleem. Dat betekent dat ook de Asmedia driver geen probleem kan zijn...
Uiteindelijk de knoop doorgehakt: de SSD terug geplaatst en Windows opnieuw geïnstalleerd. Dat is sneller dan blijven zoeken wat er fout zit. En nu draait alles weer als een zonnetje.
Blijft de vraag onbeantwoord, hoe het kan dat je donderdagavond wat onschuldige zaken op de computer uitvoert en de volgende dag de USB drivers plotseling corrupt zijn?
Voor de goede orde: Ik heb recentelijk wat experimenten gedaan met Oracle VirtualBox, die zijn eigen USB drivers installeert, maar om dit programma dan maar de schuld te geven, lijkt mij ongefundeerd.
op 14-01-2019 04:50 PM
Hi @Vaya_Con_Dios,
Inderdaad apart dat het plots niet meer werkte! Mocht het in het vervolg nog voorkomen, stuur dan eens een berichtje.
Dan kunnen we op afstand met je meekijken en een aantal zaken nalopen.
op 15-01-2019 02:57 PM
Dank voor het aanbod. Ik verwacht echter dat dit probeem niet meer zal optreden.
Wellicht dat iemand van Microsoft dit leest en denk: wacht, als we de naam van de betreffende driver ook melden i.p.v. enkel code 52, kan dit probleem in minuten opgelost worden en geen onmogelijke zoektocht worden.
Het kan allemaal zo simpel zijn.
op 15-01-2019 03:18 PM
23-01-2019 08:16 PM - bewerkt 23-01-2019 08:49 PM
Oké, ik zeg nooit meer dat dit probleem niet meer zal optreden. Tada (ja, dit is de Windows 95 opstart tune), nu wordt de wireless driver ineens niet meer gestart omdat de digitale handtekening niet kan worden gecontroleerd. Het enige dat veranderd is, betreft een Microsoft update: KB4480955, 2019-01 Preview van maandelijkste kwaliteitsrollup voor Windows 7. Gelukkig heb ik nu Systeembeveiliging aanstaan en kan een roll-back uitvoeren. En vervolgens werkt alles weer als vanouds. Het is gewoon Microsoft die rotzooi levert. Kent iemand een ingang om dit bij hen aan te kaarten?
Voor degenen die twijfelen aan mijn verhaal, dit is Apparaatbeheer ná de update, specifiek de Intel Centrino wireless driver:
op 14-02-2019 12:46 PM
@BruceH Graag wil ik gebruik maken van het aanbod.
Gisteren de (echte) update geïnstalleerd: KB4486563 2019-02 Maandelijkse kwaliteitsrollup voor Windows 7, en het probleem treedt ook hierbij op. Zowel de USB-drivers als de Wireless LAN driver worden niet meer geaccepteerd.
Melding uitgezet bij Microsoft; morgen word ik hierover teruggebeld.
Ben toch niet de enige die deze Samsung laptop gebruik en bij Windows 7 blijf?
Voor alle duidelijkheid: mijn beide andere systemen (niet-Samsung) kennen dit probleem niet.
Voor de volledigheid: deze laptop is recent 'schoon' ingericht met alle noodzakelijke updates. Hoewel één update weigert te installeren: Intel Identity Protection Technology middleware driver, versie 1.2.22.0. Maar dit lijkt mij niet het probleem?
op 14-02-2019 02:42 PM
op 14-02-2019 05:25 PM
- Bericht gestuurd. (Nogmaals dank.)
UPDATE:
- Probleem met de driver voor Intel wireless LAN is opgelost.
Bij rechtsklikken op de diver en naar de laatste driver zoeken, levert niets op. Via de Intel website de meest recente driver gedownload en geïnstalleerd. Hoera, nu werkt het. Ter informatie: was 15.03.1000, laatste 18.40.4.
- Probleem met de USB driver staat nog open.
Ook een nieuwere Asmedia driver installeren mag niet baten. Was 1.14.3.0, nu 1.16.22.
Probleem zit in het Samengesteld USB-apparaat, whatever that may be? De driver is i.i.g. van Microsoft, usbccgp.sys. Afwachten wat MS hierover te vertellen heeft.
Als opfrisser voor de buitenstaander: deze Samsung laptop heeft 3 USB-poorten, tweemaal USB2 en eenmaal USB3. Voor de USB3-poort moet de Asmedia driver geladen worden, het lijkt mij dat MS de twee andere poorten zou moeten herkennen??? Opnieuw installeren levert 4 'hits' op:
* Logitech is een draadloze muis op een USB2-poort;
* WebCam is de ingebouwde webcamera;
* Maar wat zijn de 2 USB-invoerapparaten??? Mmmmm, verstopt is er een Multikaartsleuf waar een SD-kaartje in past.
op 18-02-2019 04:35 PM
Na 4 dagen (hopelijk) de veroorzaker en oplossing gevonden.
Hopelijk, omdat de vorige keer alles oké leek, maar MS toch weer een konijn uit de hoge hoed wist te toveren.
Daarom: alles onder voorbehoud!
Als eerste het bewijs dat, na update 2019-02 Beveiliging - Maandelijkse kwaliteitsrollup ..., nu (nog steeds) alles geaccepteerd wordt:
Dat de wireless verbinding hersteld is door het downloaden van de laatste Intel drivers staat hierboven beschreven en wordt niet herhaald.
Veroorzaker van het USB probleem is de ASMedia USB driver, versie 1.14.3.0, nog steeds te downloaden op de Samsung download pagina: https://www.samsung.com/nl/support/model/NP530U3B-A01NL/
Het blijkt dat het certificaat van deze driver (én de oorspronkelijke driver 1.12.5.0) tijdelijk is. Bij nieuwere drivers is deze wel oké. Iedereen staat vrij om dit te controleren, maar bij deze de benodigde uitleg:
Het betreft twee bestanden, asmthub3.sys en asmtxhci.sys. Certificaat van beide is identiek, dus van één:
Via Eigenschappen, Digitale handtekeningen zie je dat het certificaat uitgegeven is aan MCCI Internal Testing Software. Vervolgens zie je dat het een verlopen certificaat is:
Het certificaat zelf:
Na het installeren van nieuwere drivers (1.16.55.1) werkt alles als een zonnetje. Nou ja, eigenlijk identiek als voordat de kwaliteitsrollup geïnstalleerd werd.
Resteert de vraag waarom het de eerste keer niet werkte met nieuwere drivers??? Bij de Intel wireless drivers werke dit namelijk wel. Mijn vermoeden is dat Windows niet alleen checkt in System32 en System32\Drivers voor accurate drivers, maar t.z.t. de installatiebestanden van ASMedia in Program Files (x86) tegenkomt - en afkeurt. Én waarom ASMedia de drivers daar überhaupt opslaat? Zonder executable, alleen de bijbehorende INF installatie mogelijkheid.
Enfin, geloof het allemaal wel. Op naar de volgende kwaliteitsrollup in maart.