op 04-04-2023 11:34 AM
Goeiedag allen,
ik stel volgende vast op mijn book2: bij de aan/uitknop staat optie slaapstand niet. Uren zoekwerk leert mij volgende:
Als virussoftware koos ik voor Microsoft Defender. Immers bleek uit literatuur dat deze zeer goed is.
Microsoft Defender beveiligt het systeem, de "kernisolatie", firmwarebeveiliging met een "Guard". Deze bewaker zorgt ervoor dat slaapstand niet langer een optie is. Sluimerstand laat de bewaker wel toe... Blijkbaar ziet Microsoft defender de optie slaapstand als potentiële bedreiging.
Wanneer men deze firmwarebeveiliging uitschakelt verschijnt optie slaapstand opnieuw in de aan/uit-knop. Echter, moet men dan ook pincode voor toegang tot de laptop herstellen en kan het gebeuren dat Windows Hello vingerafdrukherkenning niet langer werkt...
Ik ben een complete bleu op vlak van computertechnologie en moest dus heel wat opzoekwerk verrichten om tot deze vaststelling te komen.
Het verschil tussen slaapstand en sluimerstand is hierbij essentieel. In sluimerstand schrijft de laptop laatste toestand voor ongebruik weg in een tijdelijk bestandje op de C schijf om bij heropstart opnieuw te laden. In slaapstand blijft de laptop op de achtergrond de toestand voor het niet in gebruik zijn aanhouden om sneller opnieuw op te starten.
De logica is waarschijnlijk dat het aanhouden op de achtergrond mogelijke bedreiging vormt, dat Microsoft Defender dus wel heel voorzichtigheidshalve radicaal de optie van slaapstand blokkeert.
Heeft iemand dezelfde ervaring en is mijn analyse juist ? Zijn er onder jullie die daarom toch een andere virussoftware gebruiken ?
Vriendelijke groeten,
Luc