08-09-2021 06:58 PM - bewerkt 08-09-2021 06:59 PM
Ik probeer een Dell XPS 15 9500 aan te sluiten op mijn Samsung C34J79WTUXZG. De Dell laptop heeft links 2 TB3 poorten en rechts een USB-C poort.
Op de laptop is Linux Pop!_OS 21.04 geinstalleerd met de 5.11 kernel.
Als ik de monitor aansluit met een TB3 kabel op 1 van de TB3 poorten ziet Linux de Samsung monitor wel degelijk:
Display settings met monitor aangesloten
Maar als ik de monitor naar de TB3 / USB-C bron schakel gebeurt er niets. Ik heb beide TB3 poorten geprobeert, en meerdere kabels.
- Als ik de laptop aansluit via HDMI kabel met een HDMI naar USB-C adapter heb ik wel beeld op de HDMI bron, maar die is eigenlijk al in gebruik. Niet ideaal dus
- Als ik een Windows laptop aansluit heb ik wel beeld.
Zie ik iets over het hoofd? Waarom heb ik geen beeld terwijl de moniter wel word herkend?
op 08-09-2021 07:29 PM
Goedenavond @Bert-Jan57 ,
Dit lijkt me geen Samsung Monitor probleem, maar eerder een Linux issue.
Met Windows lukt het namelijk wel. Je kunt dit beter ook in een Linux forum gooien..
op 08-09-2021 07:39 PM
Hallo Dick,
Dat heb ik ook gedaan, maar daar kwamen we niet veel verder, omdat Pop!_OS eigenlijk alles lijkt te doen wat er van verwacht mag worden. De monitor wordt gezien, het merk wordt herkend, de resolutie wordt juist weergegeven. Er is alleen geen beeld. In de Linux community was de consensus dat het een monitor issue was 🙂
Het zou ook nog aan de laptop kunnen liggen; de windows laptop waarme ik getest heb is een HP laptop. Op mijn Dell heb ik Windows nog niet geinstalleerd gehad en dus nog niet kunnen testen. Ik ben eigenlijk nog gewoon zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen.
08-09-2021 07:41 PM - bewerkt 08-09-2021 07:42 PM
op 08-09-2021 07:46 PM
Hey @Bert-Jan57 ,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Altijd goed om eerst goeie research te doen.
Ik zie net dat @StevenNL met een tip aan komt zetten. Misschien heb je er wat aan.
Succes en fijne avond!
op 08-09-2021 07:55 PM
Met een Nvida kaart. Maar ik zit al in Xorg, Wayland is niet actief. Daarvoor zou ik /etc/gdm3/custom.conf kunnen aanpassen, maar dat heb ik (nog) niet gedaan.
08-09-2021 08:05 PM - bewerkt 08-09-2021 08:05 PM
op 09-09-2021 09:22 AM
Duurde even, maar heb ik gedaan. De output gaat me boven de pet (zo goed ben ik niet met Linux). Ik heb de output opgeslagen als drie bestanden:
- Thunderbold 3 output op Nvidia
- USB-C output op NVidia
- Thunderbold 3 output op integrated graphic
Is er een optie hier om bestanden te sturen? De output in dit veld plakken kan natuurlijk, maar is in ieder geval voor het eerste bestand behoorlijk lang. Ik heb nu even Dropbox links gebruikt
Wat me in ieder geval opviel was een foutmelding die een paar keer voorkwam:
'can't change power state from D3cold to D0 (config space inaccessible)'
Googelend kwam ik hier uit en vervolgens hier. De beschreven issues zijn niet dezelfde, maar het schijnt wel een NVidia (driver?) issue te zijn.
Geen Samsung issue dus 🙂 Ik zal in ieder geval verder gaan puzzelen in Linux space..
op 09-09-2021 03:29 PM