op 05-01-2021 02:59 PM
Hi,
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem; wij kochten afgelopen december een Samsung The Frame televisie met Samsung HW-Q800T soundbar. We hebben digitale TV en Radio via de Ziggo mediabox XL. We willen graag radio luisteren via de mediabox zonder de TV aan te hebben. Ik kwam al diverse topics hierover tegen maar de oplossing heb ik helaas nog niet gevonden. Ik heb een optische kabel van de mediabox rechtstreeks op de soundbar aangesloten maar ik kan de source van de soundbar niet op optical zetten. Op de mediabox xl zit maar 1 HDMI aansluiting en die gaat naar de connectbox van de TV. Iemand enig idee of dit kan? Bij de Ziggo klantenservice kunnen ze me niet helpen omdat het een extern apparaat betreft.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 12-02-2021 10:29 AM
Hi! Het is eventjes geleden en inmiddels heb ik van alles uitgeprobeerd. Er lijkt nu een oplossing te zijn. Ik probeer het hieronder zo goed mogelijk uit te leggen;
De HDMI splitter heeft geen oplossing geboden.
Ik heb vervolgens nogmaals de optische kabel vanuit de Ziggo mediabox rechtstreeks op de soundbar aangesloten. De source D.IN komt even in beeld en daarna direct eArc waardoor de TV aan moet blijven staan om radio te luisteren. Ik ben in de instellingen van de TV gaan speuren en wat bleek:
In de Expertinstellingen bij geluid stond automatisch naar eArc ingeschakeld. Dit heb ik uitgeschakeld waarna het werkte! Nu kan ik de source D.IN kiezen en de TV uitschakelen. Zelfs in Art modus werkt het. Daarna nog even de standby modus van de Ziggo box uitgeschakeld zodat we zo lang we willen op deze manier naar de radio kunnen luisteren. Opgelost dus!
op 06-01-2021 03:55 PM
Hi @Monique_A, welkom op de Community!
Bedankt voor de heldere uitleg, ik heb wel direct een vraagje. Waarom lukt het niet om de bron juist in te stellen? Verschijnt de optische optie simpelweg niet?
Groet,
Joey
op 06-01-2021 05:09 PM
bedankt voor je reactie. De soundbar geeft inderdaad geen mogelijkheid om de source op optisch te zetten. Ik heb de keuze uit bluetooth, wifi, hdmi, eArc. Maar misschien doe ik zelf iets niet goed?
op 08-01-2021 01:01 PM
op 08-01-2021 01:09 PM
Hi Joey,
Het is me niet eerder opgevallen. Ik zal straks even kijken (ik zit nu op mijn werk). Volgens mij heb ik D.In wel voorbij zien komen, maar die is maar kort in beeld en daarna verschijnt direct eArc. Zou het aan de kabel kunnen liggen misschien? Ik heb nu een 'oude' optische kabel gebruikt, maar misschien heb ik een andere nodig.
op 08-01-2021 01:25 PM
op 08-01-2021 01:29 PM
Oké, dan ga ik een andere kabel bestellen. Het zal een paar dagen duren, maar ik laat het zeker even weten of dit de oplossing was. Bedankt tot zover.
op 09-01-2021 09:37 AM
Nieuwe update; ik heb gisteren de optische kabel nog eens aangesloten via de mediabox rechtstreeks op de soundbar. Via de source is D.In heel even in beeld en gaat dan vrijwel direct door naar eArc. Het lijkt er op dat HDMI eArc de optische kabel overruled. Dit heb ik getest door de HDMI eArc uit de connectbox te halen en toen lukte het wel om direct radio af te spelen. Maar dit is uiteraard geen passende oplossing. Zodra de TV aan staat (ook in Art mode) dan is het probleem weer terug. Nu zat ik te denken; waarschijnlijk lukt het wel met een extra HDMI kabel van de mediabox naar de soundbar. Er is echter maar 1 HDMI uitgang beschikbaar op de mediabox. Daar zou ik dan een switch/splitter voor nodig hebben. Geen idee of dit gaat werken maar het is het proberen waard. Wordt vervolgd... Overigens als er een andere oplossing denkbaar is dan hoor ik het uiteraard graag!
op 11-01-2021 02:10 PM
Hi @Monique_A, zo'n HDMI splitter is in dit geval zeker het proberen waard. Ik zat trouwens met je mee te denken en vroeg me nog af welke variant van The Frame je precies hebt. Kun je de volledige modelcode hier delen? Je vindt deze op de sticker aan de achterzijde van de tv.
Groet,
Joey
op 11-01-2021 02:58 PM
Dit is het type Frame TV