op 23-08-2018 02:45 PM
Hallo,
Sinds kort heb ik een Sonos Beam en die heb ik aangesloten op de HDMI-ARC poort van mijn Samsung UE48H6500.
Het werkt prima, alleen heb ik een probleem met het volume.
Op het moment dat ik de TV aanzet, is het volume van geluid via de Beam heel zacht. Ik moet het volume echt op 70% zetten wil ik iets kunnen horen van mijn TV. Als ik vervolgens de TV uitzet en de radio weer aanzet, is het geluid mega hard en dat is erg vervelend. Ik kan in de audio instellingen van mijn TV niet veel aanpassen, omdat die op "externe luidsprekers" staat. Ik kan alleen switchen tussen PCM en Dolby. Bij Dolby is het geluid wel iets harder, maar nog niet op hetzelfde niveau als dat mijn Beam bijv. Spotify afspeelt.
Ik heb ook al navraag gedaan bij Sonos, maar zij denken dat het probleem in mijn TV zit. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem en wellicht met een oplossing?
Ik hoor het graag.
op 24-08-2018 03:56 PM
Goeiemiddag @gielhier, welkom op de Samsung Community! Eens zien of ik je volume probleem op kan lossen zou je als eerste hier willen kijken op je TV: Menu > Ondersteuning > Contact opnemen met Samsung, en me laten weten welke software versie je daar ziet staan?
op 24-08-2018 05:49 PM
op 24-08-2018 06:34 PM
Ik denk het wel! Zou je de TV eens willen updaten? Als hij aangeeft geen nieuwere versie te kunnen vinden raad ik aan dit handmatig te doen via https://www.samsung.com/nl/support/model/UE48H6500SLXXN/ Er is namelijk wel een nieuwere, versie 2890.2 om precies te zijn. Via deze link kan je het firmware bestand downloaden naar een PC, daar openen/uitpakken naar een lege USB stick om de TV zo via USB te updaten. Gaat hij hierna beter met het volume om?
op 29-08-2018 09:57 AM
Excuses voor de late reactie, maar heb gisteravond pas mijn TV kunnen updaten. Update is goed verlopen, echter hoor ik geen verschil in het volume. Als ik mijn radio via Beam heb aan staan (normaal volume) en vervolgens mijn TV aanzet, springt het Beam-volume op de TV eerst naar 1, en daarna naar 10. Dat is veel te zacht, moet hem minimaal op 30 zetten wil ik het geluid goed kunnen horen. Ik merk een klein verschil als ik schakel tussen PCM en Dolby Digital, maar dat is wel een heel ander geluid.
Er loopt in de Sonos Community ook een topic over dit probleem. Als ik deze reactie lees: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/sonos-beam-low-volume-6809698/index2.html#post162... dan lijkt het aan mijn TV te liggen. Kun jij dat bevestigen of heb je nog andere tips?
op 29-08-2018 02:38 PM
Hmm.. het enige wat ik zo snel niet genoemd zag worden is wat er gebeurt als je qua format ipv PCM voor Bitstream kiest. Bitstream zou al het geluid gecodeerd door moeten sturen zodat je Beam er iets moois van kan maken. Hierdoor zou er dan ook geen verschil moeten zitten tussen geluid wat vanuit de Smarthub/TV komt of vanaf een extern apparaat.
op 29-08-2018 07:03 PM
Hallo,
bedankt voor je reactie. Ik kan alleen kiezen voor PCM, Dolby digital en DTS Neo 2.5 (bij die hoor ik niks). Bij Dolby digital is het nog het beste. Nog andere suggesties misschien?
op 30-08-2018 04:39 PM