op 26-04-2021 10:41 PM
Ik heb de Samsung soundbar S60t met de rear speakers swa 9000s.
ik merk dat er niet altijd dobly surround sound uit de achterspeakers komt. En daar bedoel ik mee dat de achterspeaker het af en toe doen in surround mode. Heel wisselend.
en ik weet dat je niet bij alles surround sound hebt. Bij mij gaat het er echt om dat als ik een film etc. kijk, dat er in het begin dolby surround sound (geluidseffecten) is en als bijv. de soundbar uit en aan wordt gedaan dat er daarna opeens geen dolby surround meer is en dat de achterspeakers geen geluid meer geven. (Wel in pcm Mode maar dat is geen dolby)
Stereo ( pcm mode) doet die het altijd prima, dus de speakers doen het perfect. Maar bij dolby is het afwisselend en daar gaat er toch iets mis met de connectie. Ik heb van alles geprobeerd, WiFi, HDMI arc etc. Maar geen succes om de verbinding 100% goed te laten werken.
op 28-04-2021 10:13 AM
Hi @CDS1994,
Welkom op de Community.
Dat een Home Cinema apparaat of surround soundbar niet altijd surround geluid geeft met de achterste speakers, wil niet altijd zeggen dat het om een defect gaat. Sterker nog, het is praktisch nooit een defect. Het Home Cinema apparaat geeft alleen surround geluid als hij deze "opdracht" (metadata) krijgt van het bestand (film/serie) dat wordt afgespeeld! Er kunnen meerdere redenen zijn waarom het surround apparaat surround niet afspeelt:
Hoe kijk je de films of series? Via Netflix of een andere app? En welke TV heb je precies?
op 28-04-2021 10:48 AM
Samsung tv: SAMSUNG QE75Q60R
ik kijk films/series via netflix, tv, prime, Apple TV etc.
de tekst dat er niet altijd surround is, dat begrijp ik. Het gaat er meer om dat mijn surround (WiFi, HDMI) zijn eigen wil heeft en het soms wel doet en soms niet. En het zijn films/ series die surround ondersteunen.
Als het hier aan ligt, hoe kan dit opgelost worden: alleen surround geluid als hij deze "opdracht" (metadata) krijgt van het bestand (film/serie) dat wordt afgespeeld!
op 29-04-2021 11:36 AM
Dat ligt dus echt aan de film- of serie die je kijkt. Als bijvoorbeeld The Titanic geen Dolby of 5.1 geluid ondersteunt, dan zal je niet veel merken van de rear speakers.
Wel kun je de rear speakers qua volume nog omhoog schroeven, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Mocht ik je niet helemaal goed begrijpen, laat het dan even weten 😉
op 29-04-2021 07:46 PM
Nee het ligt niet aan de film of serie.
Ik weet hoe dolby werkt. Bij mij werkt de dolby mode niet constant. Dus soms heb ik bij dezelfde film dolby en soms is dat in eens weg. Ik weet dat je de rear speaker harder kan zetten. Als ze het doen met dolby dan doen ze het ook perfect.
maar als ik de ene dag dolby heb bij een serie en de volgende dag niet (bij dezelfde serie), dan ligt het toch ergens anders aan. Maar waaraan weet ik niet.
op 30-04-2021 12:07 PM
op 30-04-2021 01:17 PM
op 30-04-2021 02:24 PM
Ik heb al naar software updates gekeken en gereset.
dan zal ik het wel testen met de s8500.
op 30-04-2021 02:36 PM
op 14-05-2021 04:37 PM
Helaas geen succes.
ook bij de swa 8500 geen dolby.
waar zou het nog meer aan kunnen liggen.