Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Soundbar springt vanzelf van D.in naar arc hdmi

(Onderwerp aangemaakt op: 01-12-2021 09:49 AM)
1764 Weergaven
JvdV
First Poster
Opties
Goedendag,
 Ik heb onlangs een soundbar HW-Q950A aangeschaft. 
Deze is via de ARC HDMI gekoppeld aan de TV (Samsung Q-serie OCB) 
De KPN ontvanger is direct via hdmi aan de tv gekoppeld maar deze is ook via een optische kabel aan de soundbar gekoppeld met het idee dat ik zo naar radio kan luisteren vanuit de kpn box via de soundbar zonder dat de TV hier hier heel de dag voor moet aanstaan. Het probleem is dat de soundbar uit zichzelf steeds na enekele minuten verspringt naar de HDMI ARC input terwijl de TV gewoon uit staat. Weet iemand welke instelling hier invloed op heeft? 
De KPN ontvanger met HDMI aansluiten op de soundbar heeft niet de voorkeur omdat je dan ook nog is bij tv kijken de source op de soundbar moet instellen. Voor mijn vrouw wordt dit allemaal wat ingewikkeld en ik vind dat zelf ook omslachtig afgezien dat de samenwerking tussen kpn ontvanger en Tv dan ook niet meer optimaal is.
0 Likes
6 Antwoorden
JoeriS
Mastermind
Opties

Goeiemiddag! Als het goed is heb ik nog wel wat tips om dit voor elkaar te krijgen. Het is met verschillend randapparatuur alleen even kijken wat jullie beide het prettigst vinden werken.

Als je zoveel mogelijk wilt laten zoals het is, kan je op je TV de Anynet (HDMI CEC) functie uitzetten, als je dit niet weet te vinden ontvang ik graag nog de modelcode van je TV, dan wijs ik het wat specifieker aan. Maar hiermee zou de TV geen contact meer moeten zoeken als hij op standby staat.

Wat ook nog een optie is, is om Soundbar via Bluetooth met de TV te verbinden ipv HDMI.

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
JvdV
First Poster
Opties
Bedankt voor de tips.
Ik ga kijken of er te leven valt met het wegvallen van anynet.
Bluetooth is een no go
De geluidskwaliteit hiervan vind ik beduidend minder.
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Hi @JvdV, goedemiddag.

Maakt de verbinding van je TV en soundbar ook gebruik van eArc? Als je deze optie uitschakelt op je TV, blijft de Arc verbinding actief en kun je als het goed is ook luisteren naar de radio zonder dat je TV aanstaat.

Schakel eArc weer in als je gebruik wilt maken van een Dolby Atmos beleving.

Laat je me weten of het gelukt is?

Goed weekend alvast en groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
JvdV
First Poster
Opties
Bedankt , ga ik proberen.
Toch zou het niet nodig moeten zijn om allerlei zaken te disablen.
De oorzaak is eigenlijk dat de TV af en toe toch een signaal op de HDMI arc zet terwijl deze gewoon op standby staat.
Waarom zou de TV in standby stand dat moeten vraag ik me af.
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

De soundbar is niet ingericht om gelijktijdig voor 2 audiobronnen te kunnen werken. Dit houdt in dat de optische aansluiting samenwerkt met de HDMI aansluiting en om dit te omzeilen kun je de eArc optie uitzetten.

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
0 Likes
JvdV
First Poster
Opties
Heren ,Bedankt voor de aangeboden oplossingen.
Ik heb tests gedaan met het uitschakeken van ARC en CEC maar ik verlies hier teveel gebruikers gemak mee en ook snappen mij vrouw en kinderen het allemaal niet meer zo
Btw, uitschakelen van arc helpt overigens niet.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat als je een input kiest dat deze overruled wordt door een andere input als het betreffende apparaat (tv) daarop in standby staat.
Eigenlijk zou je een cec killer moeten hebben welke alleen actief is als de tv in standby staat.
0 Likes