op 14-10-2019 05:09 PM
Hallo,
Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar in het bezit van een aantal Samsung Multiroom speakers (R1, R5 en R7) en Soundbar (K650). De speakers zijn top, gebruiksvriendelijk en hebben prima geluid. Het enige waar ik doorlopend mee vecht sinds de aanschaf is de verschrikkelijke multiroom app. Via verschillende omweggetjes en een klein beetje behelpen heb ik me er 2,5 jaar met wisselend succes doorheen geworsteld, maar nu kom ik er echt niet meer uit. De problemen zijn als volgt:
- Wisselend succes met koppelen van speakers. Soms werkt het helemaal niet, soms na meerdere keren proberen, soms werkt het meteen.
- Onmogelijk om volume fatsoenlijk in te stellen bij gekoppelde speakers (dit probleem komt veel vaker voor, zie o.a. de reviews van de multiroom app in de IOS Appstore). Als de speakers zijn gekoppeld vliegt het volume regelmatig alle kanten op. (Ligt niet aan de verbinding, probleem komt ook voor als de speakers naast de router staan, en het komt niet voor bij individueel gebruik, alleen na koppeling).
- Bij het afstellen van het volume via de app gaat dit met grote sprongen. Bijv. de soundbar springt van 'mute' naar '6' naar '12'. Tussentijdse stappen worden volledig overgeslagen. Volume gaat dus van 'uit' naar 'zacht' naar 'heel hard.'
- Met het afspelen van radio via de multiroom appt stopt het regelmatig gewoon uit het niets en moet het station weer opnieuw worden aangezet.
Het meest recente probleem is dit weekend ontstaan. Nadat de internetverbinding even kort uitgevallen was zijn 2 van mijn speakers (de R5 en R7) niet meer gekoppeld aan de app. Ik heb dit op alle mogelijke manieren geprobeerd te herstellen (met meerdere apparaten en besturingssystemen) maar het lukt niet. Ik weet zeker dat dit aan de app ligt, want tijdens het verbinden zeggen de speakers gewoon: 'the connection is complete'. De app denkt dan nog 4 minuten door en zegt dan dat het niet gelukt is. Via Spotify kan ik nog steeds de R5 en R7 benaderen en erop streamen. Ze zijn dus gewoon verbonden, alleen ziet de multiroom app dit niet. In IOS13 werkt de app bijna helemaal niet meer, want er is inmiddels al 10(!) maanden geen update meer gedaan.
Kortom, over de speakers ben ik erg tevreden, maar de app verpest de ervaring. Als ik bij vrienden of familie ben met een ander systeem merk ik bijna geen verschil in geluidskwaliteit, maar de gebruiksvriendelijkheid van hun apps zijn oneindig veel beter. Hoe kan ik dit oplossen? Ik wil mijn speakers gewoon fatsoenlijk gebruiken, en heb geen zin om ze na pas 2,5 jaar voor een fractie van het aankoopbedrag te verkopen om een dure nieuwe set te kopen.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 05-10-2021 08:01 PM
Onder Android 10 werkt de app weer, maar speakers toevoegen gaat beter met een wat ouder Samsung toestel. Hopelijk pakt Samsung de draad weer op want deze speakers zijn prima.
13-10-2021 10:12 AM - bewerkt 13-10-2021 10:14 AM
Je moet er mee leren leven is het moto bij Samsung, je hoort het iedereen vermelden zeer tevreden van de speakers maar iedereen geeft het op vermits er GEEN MOEITE wordt gedaan om de app te onderhouden.
Nu momenteel het volgende grote probleem is dat vele Tunein streams niet meer werken ! En geef toe buiten Tunein en Spotify gebruikt je niet veel streaming diensten meer.
Als je deze via Tunein opstart ( app ) of via webbrowser geen enkel probleem enkel in de multiroon app constant Can't start playback ( Download Failed ).
Als iemand van Samsung this nog überhaupt zou lezen FIX - IT PLS.
Ik denk dat we als WAM gebruikers beter onze krachten eens kunnen bundelen en Samsung aanschrijven om ervoor te zorgen dat het WAM platform mee word overgenomen in de Samsung Smartthings App.
Deze speaker baseren zich allemaal op dezelfde hardware en kunnen gerust nog meevolgen in de hedendaagse samenleving.
Al die problemen met verbindingen en wegvallende apparaten zijn slechts in 1 categorie samen te vatten. WIFI problemen. Zelf als eigenaar van 10 WAM produkten van alle reeksen kan meegeven zolang er goeie wifi is over nog beter vaste LAN is zijn er GEEN problemen. Wifi extenders en MESH zijn een gedoe en kunnen ze niet goed verwerken. ( ze ondersteunen deze eigenlijk niet out of the box) maar je krijgt ze wekende, maar zodra de omstandigheden of settings van deze wifi worden aangepast start het avontuur opnieuw. SAMSUNG LAAT ONS NIET VALLEN !
op 13-10-2021 03:19 PM
Klopt helemaal, er is steeds minder functionaliteit. Ik kan straks deze speakers alleen nog maar met bluetooth gebruiken. Dat was bij de aanschaf niet de bedoeling. Dan had ik wel een goedkope bluetooth speaker gekocht.
op 15-10-2021 10:45 AM
Hi there, goedemorgen.
Inmiddels hebben we meer informatie gekregen, echter niet met het gewenste nieuws.
Dit wordt inderdaad niet meer ondersteund en er zullen ook steeds meer zenders wegvallen die het niet meer gaan doen. Dit heeft te maken met de overeenkomsten tussen Samsung en de apps van derden. Deze overeenkomsten met hen zijn ondertussen afgelopen en beëindigd en helaas kunnen wij hier niets in betekenen.
Groeten,
Martijn
op 15-10-2021 10:52 AM
Ok dan denk ik toch desondanks mijn zeer drukke agenda dit internationaal of( Europees ) is iets wil opstarten.
Als je zoekt kan je nu nog zelfs WAM apparaten nieuw aankopen waar je in principe 2 jaar garantie op hebt? Als dan de gekoppelde diensten niet meer werken is de speaker enkel nog een Bluetooth speaker, daar betalen idd de klanten dat bedrag niet voor.
Het alternatief wat nooit een succes is geweest zijn de 2 speakers die in de samsung Smartthings wel werken, maar die kan je dan nergens meer kopen en zijn niet compatibel met de oude speakers.
WTF.... Jongens wat kost het Samsung op zo'n een veroudere APP tot leven te houden. 0.000.... % van hun winst , een SCHANDE !!!
op 15-10-2021 10:54 AM
Deff je zal wsl net het antwoord van Samsung gelezen hebben. Heeft u mee interesse om dit is een dieper te onderzoeken qua wettelijke verplichtingen fabrikant - eindgebruiker ?
op 15-10-2021 11:01 AM
Via onze website zijn deze luidsprekers al geruime tijd niet meer verkrijgbaar, maar ik kan me uiteraard wel goed voorstellen dat je hiervan baalt.
Je kunt hierover dan ook in gesprek gaan met de verkoper, je hebt immers met hen een koopovereenkomst afgesloten. Uiteraard zijn er ook bepaalde rechten en plichten omtrent de software updates, wil je hier meer over weten kijk dan hier: https://bit.ly/3vdufI7
Groeten,
Martijn
15-10-2021 11:08 AM - bewerkt 15-10-2021 11:09 AM
Martijn bedankt voor de link maar ik ben een Belgische gebruiker, ik onderzoek wel eens dat er een Europees voorstel(verplichting) is. In mijn ogen is er verschil tussen updates onderhoud voor de veiligheid of om je device nog te kunnen gebruiken.
Dat de app bv. niet meer ondersteund word op android..... 20 geen probleem, maar je dan toch zoals vele onder ons nog een oudere tablet ( die dan meestal na 2 jaar ook al onbruikbaar wordt) hebt en de oudere versie van een app gebruiken wil, maar die gewoon zijn werk niet meer doet is een ander verhaal. Schande !
op 15-10-2021 11:56 AM - laatst bewerkt op 15-10-2021 12:29 PM door MartijnK
Ik vind het een nobel streven om de strijd aan te gaan maar ik heb er weinig vertrouwen in dat Samsung er daadwerkelijk iets mee gaat doen. Ik neem mijn verlies en doe mijn Samsung speakers weg, ik word er helemaal gek van. Dan werkt de app niet, dan valt de verbinding weg, dan verliest de subwoofer contact met de soundbar; er is altijd wel íets aan de hand en het werkt NOOIT probleemloos. Ben er klaar mee.
Inmiddels naar volle tevredenheid overgestapt op Sonos. Wat een verademing is dat! Alles werkt altijd, is erg stabiel en klinkt nog goed ook. Zit bovendien Google Assistent op als bonus.
op 23-02-2025 10:28 AM
Na jaren tobben met uitvallende R5 speakers, een soundbar die nog nooit gedaan heeft wat het moet doen en teleurstellende brakke app besloten over te stappen naar een ander systeem. Ik ben echt wel een doorzetter en heb voldoende geduld maar na 5 jaar en meer dan €1000,- ben ik wel klaar met Samsung.
Jammer Samsung, te veel kansen op verbetering laten liggen en te weinig respect voor je klanten.